۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
آیا سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران رشد می‌کند؟
پیش بینی تاثیر انتخاب بایدن روی صنعت نفت؛

آیا سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران رشد می‌کند؟

صنعت نفت یکی از صنایع مهم و کلیدی است و بایدن می تواند روی این صنعت تاثیر زیادی برجای بگذارد. انتظار می رود روی کار آمدن او در امریکا و بازگشت به توافق هسته ای بازار نفت را متحول کند.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا انتخاب شد و انتظار می رود با روی کار آمدن او شرایط سیاسی در واشنگتن تغییر کند. یکی از وعده های اصلی انتخاباتی بایدن بازگشت به توافق هسته ای ایران بود زیرا خروج ترامپ از این توافق را بزرگترین اشتباه سیاسی دولت ترامپ قلمداد کرده است.

انتظار می رود بعد از شروع به کار دولت بایدن در امریکا، روند بازگشت امریکا به توافق هسته ای شروع شود و بسیاری از تحلیل ها از اجرای این طرح ظرف دو ماه اول ریاست جمهوری بایدن خبر می دهند.

در صورت اجرا شدن این طرح تحریم های ایران به خصوص تحریم نفتی لغو خواهد شد و ایران می تواند صادرات نفت را از سر بگیرد. افزوده شدن نفت ایران به بازار جهانی نفت در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت نفت در بازار می شود که دلیل آن هم مازاد عرضه بر تقاضا خواهد بود ولی با اصلاح اقتصاد دنیا و خروج از بحران ناشی از کرونا، تقاضا رشد می کند و بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران
المانیتور بر این باور است با انتخاب بایدن و از بین رفتن تحریم های ایران، سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران توسط شرکتهای خارجی بیشتر می شود و توان تولید و صادرات نفت توسط این کشور افزایش خواهد یافت.

 از طرف دیگر بایدن در نظر دارد در بخشهای مرتبط با انرژی های سبز سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری در بخشهای مرتبط با نفت و گاز را تنزل دهد. در صورت اجرا شدن این سیاست عرضه نفت امریکا به بازار کاهش می یابد و مشکل مازاد عرضه در بازار از بین می رود. در این شرایط قیمت بازهم در مسیر رشد حرکت خواهد کرد.

 موسی الحداد، رییس مرکز مطالعات اقتصادی در کشور بحرین به المانیتور گفت: «بایدن در نظر دارد به توافق زیست محیطی پاریس بازگردد و برای اینکه شرکتهای فعال در امریکا را تشویق به کاهش مصرف انرژی های فسیلی و کاهش انتشار کربن کند، از انگیزه های مالی و بسته های حمایتی استفاده می کند. در دولت او سرمایه گذاری برای تولید انرژی های احیا شدنی یا استفاده از انرژی های احیا شدنی به جای انرژی های فسیلی افزایش خواهد یافت.»

این رسانه در مورد تاثیر انتخاب بایدن روی اقتصاد امارات نوشت: «تاثیر این تحول روی اقتصاد امارت مثبت است. زمانیکه تحریم های ایران برداشته شود و فضای کسب و کار در کشور تقویت شود، سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی در امارات افزایش خواهد یافت و بر شمار توریستهای ایرانی در امارات بیشتر می شود. افزایش تعاملات تجاری بین ایران و امارات  می تواند منبع مالی خوبی برای هر دو کشور ایجاد کند و بستر را برای تقویت اقتصاد فراهم کند. بنابراین  برداشته شدن تحریم های ایران علاوه بر اقتصاد این کشور برای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم منفعت زیادی خواهد داشت.»

قیمت نفت رشد زیادی نخواهد کرد
الیوت هنتوف، رییس مرکز مطالعاتی گلوبال بر این باور است به دلیل افزایش عرضه نفت ایران در بازار، نمی  توانیم منتظر افزایش قیمت بعد از شروع روند احیای اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ باشیم. در سال ۲۰۲۱ قیمت نفت در دنیا اندکی رشد خواهد کرد ولی بیشتر شدن قیمت هر بشکه نفت از مرز ۶۰ دلار غیر محتمل است. در واقع افزایش قیمت نفت درسال ۲۰۲۱ در حدی نخواهد بود که فشارمالی روی حسابهای مالی دولتی را تقلیل دهد یا به کشور امکان دهد تا وضعیت تعادل در حسابهای مالی را تجربه کند.

در پایان باید در نظر داشت که برداشته شدن تحریم های ایران بعد از شروع به کار دولت بایدن کار ساده ای نخواهد بود ولی دولت امریکا ابزارهایی در اختیار دارد که می تواند از انها استفاده کند.

سی ان ان در گزارش خود با اشاره به نکته بالا نوشت: «بایدن در نظر دارد بعد از شروع به کارش در روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ با فرمانی تمامی فرمان هایی اجرایی رییس جمهوری قبلی را ملغی کند که بخشی از تحریم های ایران در زمان لغو خواهد شد. از طرف دیگر اگر دولت قانون تحریم های ثانویه را لغو کند به این معنا که  اروپا و شرکتهای اروپایی را در صورت همکاری اقتصادی و تجارت با ایران تحریم نکند، امکان همکاری اروپا با ایران فراهم می شود و اقتصاد ایران می تواند با سرعت بیشتری در مسیر بازسازی قرار بگیرد.

اگر شرکتهای اروپایی بتوانند با ایران همکاری کنند یا امکان نقل و انتقالات مالی با ایران فراهم شود، حتی قبل از برداشته شدن تمامی تحریم های اقتصادی ایران توسط امریکا هم گشایش  در اقتصاد ایران ایجاد می شود، ورود ارز به اقتصاد بیشتر می شود و در نهایت ارزش پول ایران ارتقا پیدا می کند. از طرف دیگر همکاری بانکی و اقتصادی اروپا با ایران باعث می شود تا کسب و کارهای کوچک هم فرصت رشد داشته باشند.

 این زمانی است که دولت بایدن برای متقاعد کردن سنای جمهوری خواه نیاز خواهد داشت تا زمینه را برای بازگشت به توافق هسته ای فراهم کند و همزمان ایران هم می تواند از مزایای توافقی که بالغ بر ۱۰ سال برای حصول آن زمان صرف شد، بهره مند شود.

کد خبر: ۵۷٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha