۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
گلایه افغان ها از ترازوی نامیزان تجاری/ گفتمان مسئولان برای رفع نا رضایتی ها
گزارش خبری؛

گلایه افغان ها از ترازوی نامیزان تجاری/ گفتمان مسئولان برای رفع نا رضایتی ها

بیرجند- اگرچه طی سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای افزایش صادرات و رونق بازارچه مرزی ماهیرود انجام شده اما باز هم ترازوی نامیزان صادرات و واردات بین افغانستان مسئولان را گرد هم آورده تا برای رونق تجاری دو طرف به بحث و گفت و گو بنشینند. 

بازار؛ گروه استان ها: مرز از جمله مزیت های بالقوه در خراسان جنوبی بوده که می تواند موقعیتی بسیار ارزشمند برای توسعه استان باشد. اگرچه طی سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای افزایش صادرات و رونق بازارچه مرزی ماهیرود انجام شده اما باز هم ترازوی نامیزان صادرات و واردات بین افغانستان مسئولان را گرد هم آورده تا برای رونق تجاری دو طرف به بحث و گفت و گو بنشینند. 

 محمدعلی خاشی، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی  در دیدار فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با رایزن اقتصادی ایران در افغانستان با ابراز خرسندی از وضعیت تجاری مرز ماهیرود بیان کرد: در حال حاضر ماهیرود شلوغ‌ترین مرز شرق کشور به شمار می رود به گونه ای که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون برای یک روز هم تعطیل نشده است.

وی با بیان اینکه واردات کشور افغانستان در قبال صادرات بسیار اندک بوده و نیازمند بررسی است، اظها کرد: ایجاد توازن تجاری بین دو طرف از خواسته های کشور افغانستان بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

۴۲۱ میلیون دلار کالا صادر شد
خاشی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۲۱ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۵۲ دلار کالا به وزن دو میلیون و ۳۸۶ هزار و ۱۷۸ تن صادرات داشته ایم، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۶۶ درصد و از نظر وزن ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از ترانزیت چهار هزار و ۹۲۰ دستگاه کامیون از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان خبر داد و افزود: این کامیون ها از کشورهای اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از ماهیرود ترانزیت شده است.

خاشی بیان کرد: ترانزیت کالا از مرز ماهیرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد کامیون ۱۱ برابر رشد داشته است.

شرایط واردات محصولات کشاورزی از افغانستان تسهیل شود
علیرضا خامه‌زر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت های استان در محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله زرشک، زعفران و عناب  اظهار کرد: همچنین وجود ۴۷ ماده معدنی در استان یکی دیگر از ظرفیت های استان بوده که می تواند در رونق اقتصادی این استان نقش موثری ایفا کند.

وی  ادامه داد: همچنین با توجه به ظرفیت‌های معدنی در استان و توان اقتصادی مهندسان استان در حوزه اکتشاف، می‌توانیم در افغانستان خدمات فنی و مهندسی ارائه دهیم.

خامه زر خواستار تسهیل شرایط واردات محصولات کشاورزی از افغانستان شد و اظهار کرد: مرز ماهیرود از جمله ظرفیت های بزرگ خراسان جنوبی بوده که بهره برداری کامل از آن نقش بسزایی در رونق تجاری استان دارد.

رتبه های نخست خراسان جنوبی در تولید مواد معدنی
سعید بهشتی‌راد، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌جنوبی هم در این جلسه از وجود دومیلیون و ۴۰۰ هزار تن ذخیره زغال سنگ در استان خبر داد و بیان کرد: همچنین در حوزه کاشی و سرامیک سالانه ۲۱ میلیون مترمربع تولید داریم.

بنا به گفته بهشتی راد، خراسان‌جنوبی در تولید کاشی و سرامیک رتبه دوم کشوری و در زغال سنگ رتبه نخست کشوری را دارد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به تولید سالانه  ۲۴ هزار تن تایر در استان بیان کرد: در حال حاضر ۵۳۷ واحد صنعتی  در استان فعال است.

بهشتی راد ادامه داد: از این تعداد ۱۱ واحد بزرگ صنعتی، ۱۸ واحد متوسط صنعتی و بقیه واحدهای کوچک صنعتی هستند.

وی بیان کرد: ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت  انجام شده و  ۳۳ هزار واحد صنفی فعال در حوزه تجارت داریم.

بهشتی راد با بیان این مطلب که می‌توانیم مواد خام معدنی از کشور افغانستان وارد و بعد از فرآوری آن را مجدد در چرخه صادرات قرار دهیم، افزود: با توجه به عدم توازن تجاری بین دو طرف و وجود رقبای خارجی در بازار افغانستان، نیاز است بازار و نیازمندی های کشور مقابل را به خوبی شناسایی کنیم. 

وی با بیان اینکه رفع مشکل عدم توازن تجاری با افغانستان نیازمند برنامه ریزی و پیگیری های جدی است، افزود: همچنین می طلبد بازگشایی بازارچه و پایانه مرزی یزدان از طریق رایزنی با طرف افغانستانی پیگیری شود.  

۵۰ درصد صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود
علی صادقی، معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی هم در این جلسه مرز را فرصتی برای توسعه اقتصاد استان دانست و افزود: اگر تأثیرگذاری ما در بازار افغانستان قابل توجه باشد، می‌توان انتظار داشت در حوزه‌های دیگر هم نقش آفرینی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد صادرات به افغانستان از ماهیرود صورت می‌گیرد که نشان دهنده اهمیت مرز ماهیرود در تبادلات با کشور افغانستان است، اظهار کرد: پاکستان از جمله رقبای خراسان جنوبی در بازار افغانستان بوده که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

صادقی با بیان اینکه انتقال فیزیکی ارز از کشور افغانستان و چالش‌های ارزی موجود باید رفع شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی بازارچه مرزی یزدان و هرگونه خدمات‌دهی، ثبت و ضبط کالا در آن منطقه را دارد.

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: طی سال های گذشته صادرات اقلامی مانند آهن آلات، سیمان، کاشی و سرامیک و سوخت از مرز ماهیرود بسته شد مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

بانک مشترک تبادلات مالی ایجاد شود
خالد اکبری، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه بیان کرد: تبادلات مالی بین فعالان اقتصادی ایران و افغانستان باید تسهیل شود چراکه روند تبادلات مالی در حال حاضر توسط صرافی‌ها انجام می شود و مشکلات زیادی را برای تجار به وجود آورده است.

وی خواستار ایجاد بانک مشترک برای تبادلات مالی شد و گفت: تا زمانی که ساز و کار راه‌اندازی یک بانک مشترک تدوین شود ایجاد یک صرافی معتبر و مشترک بین دو کشور هم کمک کننده خواهد بود.

محمدعلی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت و اصل ۴۴ اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: در هشت ماهه سال جاری میزان صادرات کالا در کشور از نظر ارزشی ۱۹ درصد و از نظر وزنی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات خراسان جنوبی هم طی این مدت از نظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: ۹۷ درصد صادرات کالا از خراسان‌جنوبی به کشور افغانستان صورت می‌گیرد.

رمضانی بیان کرد: باید به بازارهای صادراتی کشورهایی مانند عراق و پاکستان بیندیشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم چراکه این موضوع می‌تواند به توسعه اقتصادی استان کمک کند.

کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی فراهم شود
سیدحسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: پیله‌وران در قبال واردات باید صادراتی هم داشته باشند بنابراین اگر در این زمینه اجازه صادرات به غیر داده شود، برخی از مشکلات موجود کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه همه تبادلات ما با کشور افغانستان به صورت ریالی بوده و در این شرایط تاجر نمی‌تواند رفع تعهد ارزی داشته باشد، افزود: با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید طیور و تولید مازاد محصولات مرتبط با طیور، به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

خیریه با اشاره به نارضایتی کشور افغانستان از عدم توازن تجاری بین استان و افغانستان بیان کرد: وارد کردن برخی از محصولات کشاورزی مانند ذرت از کشور افغانستان می‌تواند به افزایش توازن تجاری بین دو کشور کمک کند.

وی خواستار کشت فراسرزمینی محصول ذرت در کشور افغانستان شد و گفت: وقتی محصولات کشاورزی افغانستان به کشورهای دیگر و حتی اروپایی صادر می‌شود، یعنی استانداردهای این کشورها را طی کرده ولی چگونه است که استانداردهای کشور ما را کسب نمی‌کند.

مهدی گرجی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه خدمات رفاهی برای رانندگان در آن‌سوی مرز افغانستان فراهم نیست، افزود:  در راستای تسهیل خدمات به رانندگان فعال در عرصه تجاری در داخل کشور مجتمع‌های رفاهی متعددی راه‌اندازی شده است. 

وی تاکید کرد: با رفع مشکلات رانندگان صادرات کالا از مرز ماهیرود افزایش می یابد که در توسعه اقتصادی خراسان جنوبی بسیار تأثیرگذار است.

نمایندگی وزارت امور خارجی در استان تقویت شود
مرتضی خسروی، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم در این دیدار با بیان اینکه در شرایط تحریم، فعالیت تجاری در مرز ماهیرود  کمک شایانی به اقتصاد کشور است، افزود: طی این سفر به خراسان جنوبی و بازدید از مرز ماهیرود، دیدگاه من به این منطقه تغییر کرده و در حال حاضر آن را منطقه‌ای رو به پیشرفت می‌دانم.

خسروی اظهار کرد: پاکستان در افغانستان فعالیت‌های بسیار جدی را دنبال می‌کند بنابراین باید در راستای تقویت نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی تلاش شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکل عدم توازن تجاری با کشور افغانستان از طریق برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیگیری‌های مستمر رفع شود، افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را باید به اطلاع سرمایه‌گذاران افغانستانی رسانده شود.

خسروی با بیان اینکا راهی برای بازگشایی بازارچه و پایانه مرزی یزدان از طریق رایزنی با طرف افغانستانی خواهیم یافت، افزود: شبانه‌روزی شدن مرز ماهیرود از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که این امر نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و نیروی انسانی در مرز است.

رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان خواستار حضور تجار در نمایشگاه‌ها شد و افزود: همچنین حضور فیزیکی در افغانستان باید افزایش یابد.

کد خبر: ۵۷٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha