۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
مرز تجاری ایران با ترکمنستان پس از ۹ ماه، فردا بازگشایی می‌شود
سخنگوی گمرک ایران:

مرز تجاری ایران با ترکمنستان پس از ۹ ماه، فردا بازگشایی می‌شود

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: مرز تجاری «لطف آباد» خراسان رضوی با ترکمنستان، صبح فردا (سه‌شنبه) پس از ۹ ماه، به صورت محدود بازگشایی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: تردد کامیون‌ها که در مرز لطف آباد خراسان رضوی پس از شیوع بیماری کووید ۱۹، از سوی ترکمنستان ممنوع شده بود، صبح فردا (۱۱ آذر ماه) به صورت «ترانشیپ‌منت»  و با جابه‌جایی و تغییرکشنده، بازگشایی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در دو مرز سرخس خراسان رضوی و اینچه‌برون استان گلستان، تبادل کالا به صورت ریلی و در مرز سرخس، همزمان با مسیر ریلی و جاده ای به صورت محدود فعال است که با بازگشایی مرز لطف آباد، سه مرز از چهار مرز ایران با ترکمنستان فعال خواهد شد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: با کاهش تردد کامیون های تجاری با رویه های واردات، صادرات و ترانزیت از مرزهای چهار گانه با ترکمنستان، با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی و دستگاه دیپلماسی با ترکمنستان شاهد افزایش تبادل کالا از مسیر ریلی بودیم و دو کریدور جایگزین «کتای» و ایران، افغانستان و ازبکستان نیز در این مدت فعال شده است.

وی افزود: راه اندازی مسیر دریایی از بندر امیرآباد مازندران با شناورهای رو رو، از دیگر اقدامات انجام شده است تا تجارت کشور به آسیای میانه و روسیه متوقف نشود که از چند روز گذشته این مسیر فعال شده است.

لطیفی گفت: با درخواست عشق آباد، بازگشایی محدود مرز  لطف آباد پیگیری شد و از فردا ۱۰ کامیون با جابجایی کشنده، می توانند محموله های تجاری خود را به مقصد ترکمنستان، یا ترانزیت از مسیر ترکمنستان به مقصد منتقل کنند.

با آغاز شیوع کرونا در ایران از اسفندماه سال ۹۸ بیشتر مرزها کشور بسته شدند و تجارت ایران با جهان کاهش قابل توجهی پیدا کرد، اما با گذشت زمان، به مرور مرزها بازگشایی شدند به طوری که در خردادماه تنها در سه درصد از مرزهای ایران با کشورهای همسایه ممنوعیت تردد وجود داشت.

کد خبر: ۵۷٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha