۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
راه‌حل رهایی از اقتصاد دلاریزه
کارشناس پولی و بانکی مطرح کرد

راه‌حل رهایی از اقتصاد دلاریزه

فرزانی، کارشناس پولی و بانکی گفت: با متنوع سازی سبد ارزی می‌توانیم تحریم‌ها را به راحتی بشکنیم و حرکت ضدتحریمی انجام دهیم تا تاب‌آوری اقتصاد ایران را در مقابله با تکانه‌های ارزی افزایش دهیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حجت‌الله فرزانی، با بیان اینکه از سال‌ها پیش موضوع دلاریزه شدن اقتصاد ایران مطرح شده است، اظهار کرد: براین اساس تمام ارزش‌گذاری و قیمتگذاری‌ها مبتنی بر نرخ دلار محاسبه می‌شود که آثار منفی مشخصی هم به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در نتیجه این امر، با اندک کاهش ارزش پول ملی شاهد جهش قیمتی در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود که البته تغییراتی با فاصله زمانی را ثبت می‌کنند. ابتدا در نرخ برابری اثرگذاری خواهد داشت و با افزایش نرخ دلار دیگر ارزهای خارجی نیز بالا می‌رود. بعد روی سکه و مسکوکات طلا و با فاصله زمانی یک هفته‌ای بر بازار خودرو و بعد هم با فاصله دو ماهه بر بازار مسکن شاهد اثرگذاری نرخ دلار خواهیم بود.

فرزانی ادامه داد: در بخش کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها نیز از آنجایی که دولت کنترل‌هایی در این حوزه داشت، تاثیرات رشد نرخ دلار براین بخش دیرتر حاصل می‌شد اما هر زمان که مواد اولیه کارخانه‌ها از کریدور کالاهای اساسی خارج می‌شد بلافاصله جهش قیمتی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه هرکدام از این کالاها که از کریدور ۴۲۰۰ تومانی خارج شود به سرعت دچار جهش قیمتی خواهد شد.

این کارشناس پولی و بانکی با تاکید براینکه دلاریزه شدن اقتصاد تبعاتی دارد که در تحلیل‌های اقتصادی تنها یک عامل دلار در آن تاثیرگذار است، افزود: این یعنی اقتصاد ایران آسیب پذیر است و دلار از ریسک کشوری و سیاسی و بازار بسیار تاثیر می‌پذیرد. درواقع کشورهای دیگر به ویژه کشورهای متخاصم مانند آمریکا با اندک هیجان بر ریسک کشوری و سیاسی، می‌توانند نوساناتی بر نرخ دلار و نرخ برابری ایجاد کنند و درنتیجه آثار مخربی بر اقتصاد وارد کنند.

فرزانی با تاکید براینکه متنوع‌سازی سبد ارزی کشور کمک‌کننده به این موضوع است، گفت: این راه‌حل، ایران را در مقابل شیطنت‌ها و جنگ‌های اقتصادی که وجود دارد و همچنین از دولت‌های متخاصمی که علیه ایران فعالیت بسیاری زیادی دارند مصون می‌دارد.

به گفته وی، وقتی سبد ارزی متنوعی داشته باشیم و ذخائر ارزی صرفا دلار نباشد آسیب‌پذیری ما نسبت به کشور مبدا کمتر خواهد شد. این در حالی است که در دو سال اخیر رویکرد بانک مرکزی در راستای جلوگیری از این آسیب و تنوع‌سازی سبد ارزی نیز به سمت یورو بود تا یورو را پایه ارزی مبادله‌ای قرار دهند و با دولت‌های دوست و متحد جمهوری اسلامی ایران نیز تفاهمنامه‌های چندجانبه ارزی را یک به یک بسته‌اند یا در حال انعقاد است.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که ارزهایی که انتخاب می‌شود و بانک مرکزی به سبد ارزی اضافه می‌کند، باید ارزهای جهان روا و کشورهای صاحب ارز نیز دارای ثبات اقتصادی باشند. در این شرایط متکی بر یک ارز نیستیم و با ریسک‌هایی که ممکن است کشور متخاصمی برای ما ایجاد کند، آسیب‌پذیری کمتری خواهیم داشت.

فرزانی با بیان اینکه با تنوع سبد ارزی کشور ظرفیت تجارت خارجی ما نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر سبد ارزی در چند ارز مختلف شامل روبل روسیه و روپیه هند و ین ژاپن داشته باشیم، می‌توانیم در این کشورها امر صادرات و واردات خود را متناسب با ظرفیت سبد ارزی انجام دهیم و تعهدات بهتری ایجاد کنیم. در این صورت می‌توانیم تحریم‌ها را به راحتی بشکنیم و با متنوع‌سازی سبد ارزی حرکت ضدتحریمی انجام دهیم تا تاب آوری اقتصاد ایران را در مقابله با تحریم‌ها و تکانه‌های ارزی افزایش دهیم.  

کد خبر: ۵۷٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha