۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
طرح‌ مالیات از خانه‌های خالی، مهمترین اقدام کمیسیون اقتصادی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

طرح‌ مالیات از خانه‌های خالی، مهمترین اقدام کمیسیون اقتصادی

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به گذشت شش ماه از آغاز دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و فرا رسیدن روز مجلس، گزارشی از اقدامات مهم این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،  با اشاره به عملکرد ۶ ماهه این کمیسیون در حوزه تقنینی گفت: طی این مدت طرح‌های مهمی در کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم یا همان اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از مهمترین آن‌ها بود که بعد از دو مرتبه رفت و بازگشت از شورای نگهبان به تایید رسید.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب دور دهم مجلس بود که با توجه به ایرادات بسیاری که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه اعلام کرده بود، در این دور از مجلس در کمیسیون اقتصادی بررسی و اصلاح و به صحن علنی ارسال و تصویب شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: سه طرح در رابطه با اصلاح نظام مالیاتی در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مطرح است که مقرر شد، این طرح‌ها تحت عنوان اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم بررسی شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سدی در مقابل دلالان
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این طرح ۳ زیر مجموعه دارد، افزود:‌ طرح مالیات بر عایدی سرمایه که عملا درباره مالیات بر سوداگری است و به نوعی با دلال‌بازی‌ها در حوزه اقتصادی که موجب تلاطم بازارها و مشکلات می‌شود، مقابله خواهد کرد و اکنون این طرح در کمیسیون اقتصادی مصوب و بزودی به صحن مجلس ارائه می‌شود، همچنین مالیات بر مجموعه درآمدها و ساماندهی معافیت های مالیاتی دو زیرمجموعه دیگر این طرح هستند.

طغیانی طرح اصلاح نظام بانکداری را یکی دیگر از طرح‌های مهم در کمیسیون اقتصادی دانست و گفت: کلیات این طرح تصویب شده و اکنون در کمیته پول و بانکداری در حال بررسی است. طرح حکمرانی ریال تکمیل کننده قانون مبارزه با پولشویی هم که به مهار سوادگری و پولشویی در بازارهای مختلف کمک می کند، در حال طی کردن مراحل پایانی خود در کمیته پول و بانکداری کمیسیون اقتصادی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد:‌همچنین طرح اصلاح قانون مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و نهایی شدن، است.

تصویب ۴ تحقیق و تفحص طی شش ماهه اول
وی با اشاره به اقدامات کمیسیون اقتصادی در حوزه نظارتی هم گفت: این کمیسیون تاکنون ۴ تحقیق و تفحص را درباره واگذاری انبارهای شهید شاهوی شهرستان بهارستان، مناطق آزاد اروند و قشم و واگذاری پتروشیمی باختر به تصویب رسانده و در حال بررسی تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی در کمیسیون است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حدود ۴۵ سوال از وزیر اقتصاد در کمیسیون با حضور دژپسند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، افزود: سوالات از وزرا بیش از این تعداد است اما تاکنون ۴۵ سوال نمایندگان بررسی شده است.  

طغیانی درباره بازدیدهای میدانی کمیسیون اقتصادی تصریح کرد:‌ اعضای کمیسیون اقتصادی از مرزهای صادراتی مانند دوغارون و سرخس، مناطق آزاد چابهار و انزلی بازدید کرده‌اند و طی این هفته هم برای کمک به بحث اصلاح قانون مناطق آزاد به منطقه آزاد اروند سفر خواهند کرد.

گزارش نظارتی بورس، عامل تدوین طرح اصلاح قانون سرمایه
نماینده مردم اصفهان در مجلس در بحث گزارش های نظارتی کمیسیون هم گفت: گزارش نظارتی در بحث بازار بورس و اوراق بهادار حدود یک ماه پیش در صحن علنی قرائت شد و پیرو آن طرح اصلاح موادی از قانون بازار سرمایه در کمیسیون مطرح شد و اکنون در کمیته بورس در حال بررسی است.

وی ادامه داد: وزرای مختلف و روسای نهادهای مرتبط با حوزه اقتصادی مانند وزرای صمت، اقتصاد، کار و میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کل بانک مرکزی و ... برای گزارش دهی و بررسی مسایل در کمیسیون اقتصادی تاکنون حضور یافته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید براینکه طرح های دیگری در کمیسیون در حال بررسی است و حتما در ۶ ماهه دوم بسیاری از آنها نتیجه بخش خواهد بود، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی در کنار وظایف خود در بحث تقنینی به عنوان کمیسیون فرعی طرح‌های مهمی را مانند جهش تولید دانش بنیان، اصلاح ساختار بودجه و تامین کالاهای اساسی و ... را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

طغیانی در پایان تاکید کرد: ما چند جلسه هم با اقتصاددان‌های مطرح کشورو دانشگاهیان برای بررسی ایده‌های خروج کشور از وضعیت کنونی و همچنین با بانک‌های دولتی و نیمه دولتی برگزار کرده‌ایم.

کد خبر: ۵۷٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha