۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
«ریزش بورس» دست کاری یا مصلحت اندیشی
یادداشت وارده؛

«ریزش بورس» دست کاری یا مصلحت اندیشی

مشهد- بیشترین جایی که هر دولتی می‌بایست به آن بها دهد بازار سرمایه است زیرا مردم در این بازار می‌توانند در فرآیند تولید مشارکت داشته و به‌جای ورود به بازارهای موازی و احتکار در تولید سهمی ایفا کنند اما جریانات اخیر بورس موجب سلب اعتماد معامله گران و درمجموع مردم شد و آن‌ها را از این نقش سازنده دور کرد، این مطلب بخشی از یادداشت میترا تاتاری کارشناس بورس خراسان رضوی برای بازار است.

میترا تاتاری؛ بازار: در چهار ماه گذشته یعنی از مردادماه تا یک هفته پس از انتخابات آمریکا اتفاقاتی که رخ داد چندان خوشایند نبود.انتشار اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و از طرف دیگر عرضه دارا دوم که با عدم شفافیت ناشی از  ناهماهنگی دولت همراه بود درست در زمان عرضه این صندوق اخباری مبنی بر عدم عرضه آن منتشر کرد که همه این موضوعات دست‌به‌دست هم داد تا ترسی بر بازار سرمایه حاکم شود و نه‌تنها گروه‌های پالایشی بلکه کل بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

بعدازاین اتفاقات نیز تخلفاتی رخ داد که اعتراض نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت و گفته شد که با گروه‌های حقوقی متخلف برخورد خواهد شد و قوه قضائیه نیز به این حوزه ورود کرد لذا در چنین شرایطی دست‌کاری قیمت کاملاً در بازار سرمایه مشهود بود و هیچ منطقی را در این بازار نمی‌دیدیم.

در نقطه مقابل مانند بازارهای طلا، خودرو و مسکن و ارز و غیره که تورم نقطه‌ای در جامعه وجود داشت ما هیچ منطقی را در بازار بورس نمی‌دیدیم و این یک نکته منفی بود.

با برگزاری انتخابات آمریکا نرخ دلار نزولی شد و بازار خودرو و مسکن و ارز کم کم به ثبات نسبی نزدیک شد لذا در حالی که پیش‌از این شاهد معامله ماشین‌های خارجی با دلار چهل‌تا پنجاه‌هزارتومانی بودیم اما طی روز های گذشته شاهد ریزش این قیمت ها هستیم و لذا این موضوع نشان می دهد بازار دوباره به مسیر طبیعی خود برگشته است.

در دو هفته اخیر حجم معاملات خوب بوده و ازنظر من می‌تواند شاهد اتفاقات خوبی در بازار سرمایه باشیم  البته اگر مجددا دست‌کاری جدیدی صورت نگیرد!

ریزش اصلی
ریزش اصلی بورس از زمانی شروع شد که رئیس‌جمهور به‌صراحت مردم را به بورس دعوت کردم و از مردم خواست به بازارهای موازی نیز وارد نشوند اما بازارهای موازی به‌صورت افسارگسیخته رشد کردند و بازار سرمایه دچار افت شد و لذا نمی‌توان این مسئله را انکار کرد.

یک سری اتفاقات در این مدت رخ داد و شاید بتوان گفت به‌نوعی عمدی بود تا نتیجه انتخابات مشخص شود. سهام بزرگی مانند «شستا» که تأثیر بسیار زیادی بر بازار دارد چندین ماه بسته شد و نمی‌توان چنین مواردی را ناشی از دخالت دولت نادیده گرفت لذا این پرسش مطرح است که چرا این سهم باید سه ماه بسته باشد و بعداز اینکه کمی از التهاب انتخاباتی آمریکا کاسته شد مجدد سهم بازگشایی شد؟

به نظر بنده این مصلحت‌اندیشی بوده که فعلاً بازار دست نگاه دارد تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود و لذا این اتفاقات و دخالت دولت در بورس بی‌تأثیر نبوده است.

بی اعتمادی مردم
سیاست‌مداران هر کشوری آرزو دارند که مردم آن کشور به‌جای دامن زدن به تورم‌ها و بازارهای غیرمولد و یا حتی سپرده‌گذاری‌های بانکی که تولیدی را در پیش ندارند و همین سودها عامل اصلی رکود در تولید هر کشوری است را به سمت بورس هدایت کنند.

بازار بورس بستر مولدی است که تولید را به ارمغان آورده و در پی آن اشتغال به همراه خواهد داشت و یک چرخه مثبت اقتصادی در پی آن  شکل می‌گیرد ولی وقتی مردم به این چرخه که مهم‌ترین بازار مالی هر کشوری است بی‌اعتماد شوند بزرگ‌ترین ضربه به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

ریزش بورس در ماه‌های گذشته را نمی‌توان فقط به‌پای دولت نوشت اما شرایط اخیر را پای سهامدار خرد و مردم نیز نمی‌گذارم برعکس اتفاقاتی که همیشه رخ می‌دهد و می‌گویند که سهامدار خرد بدون آموزش و دید مناسبی واردشده من به‌پاس سهامدار خرد نمی‌نویسم .

از نظر من در این میان تعدادی از حقوقی‌ها که به‌صورت مافیا در این بازار در حال فعالیت هستند از این آب گل‌آلود ماهی گرفتند و این شرایط و هیجان منفی در بازار را تقویت کردند و به مشکلات اخیر دامن زدند.

به‌عنوان‌مثال برای بعضی سهم‌ها صف‌های خرید سنگین تشکیل می‌شد و روز بعد در زمان پیش گشایش برای همان سهم‌ها صف‌های فروش سنگین ایجاد می‌شد و این توجیهی ندارد که سهمی که تا دیروز تقاضای بسیار زیادی داشته است روز بعد با افت تقاضا مواجه شود و ازنظر بنده افرادی که در این میان از شرایط سوءاستفاده کردند و لذا به شخصه آن ها را مقصر در اوضاع اخیر بازار بورس می‌دانم.

سخن آخر
تقاضای من از سازمان بورس این است که وضعیت بازار گردان‌های سهام‌ها را بیشتر بها دهد و هم نظارت براین حوزه بیشتر شود و هم تمامی سهم‌ها دارای بازار گردان شوند و ازنظر بنده در شرایط فعلی بازار این موضوع بسیار مهمی است.

کد خبر: ۵۷٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha