۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
نسخه آمریکایی و تایوانی «یک کمربند؛ یک جاده»؛ هیاهوی سیاسی پوچ
گلوبال تایمز بررسی کرد:

نسخه آمریکایی و تایوانی «یک کمربند؛ یک جاده»؛ هیاهوی سیاسی پوچ

جلوگیری از ارتباط صلح آمیز میان کشورها و اتحاد مجدد، استراتژی همیشگی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «لی گلین گینگ» با عنوان « نسخه آمریکایی و تایوانی طرح یک کمربند یک جاده، هیاهوی سیاسی پوچ» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«سو جین رونگ» وزیر دارایی تایوان در مصاحبه ای روز چهارشنبه گفت: تایوان و ایالات متحده آمریکا در حال برنامه ریزی جهت بهبود پروژه های انرژی و تأمین زیرساخت های مالی در آسیا و آمریکای لاتین هستند. سو ادعا کرد که این طرح جایگزینی برای طرح یک کمربند یک جاده پیشنهاد شده در سرزمین اصلی چین است و برخی معتقدند که این نسخه در واقع طرح یک کمربند یک جاده آمریکا و تایوان خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه ها ایالات متحده امریکا با ۱۷ کشور و منطقه جهت گسترش مشارکت در امر سرمایه گذاری در زیرساخت های کشورهای جهان سوم توافق کرده است که این تلاشی جهت مقابله با طرح یک کمربند یک جاده چین است.

با این حال این طرح بیش از اینکه یک اقدام اقتصادی باشد، یک حرکت سیاسی است زیرا فاقد بودجه لازم است. دوم این طرح جهت مقابله با طرح یک کمربند یک جاده چین طراحی شده است، نه یک طرح مبتنی بر تقاضای بازار. بعید است که ایالات متحده آمریکا و تایوان هزینه های بهبود زیرساخت ها یا ارتباطات در آمریکای لاتین یا هرجای دیگر را پرداخت کنند.

باید گفت تأکید بر نسخه آمریکایی و تایوانی طرح یک کمربند یک جاده به خودی خود یک هیاهو سیاسی است. نه ایالات متحده آمریکا و نه تایوان  قصد واقعی جهت سرمایه گذاری در طرح کمربند یک جاده ندارند و فقط اهداف سیاسی را دنبال می کنند. برای ایالات متحده آمریکا و تایوان افزایش ارتباطات مهم نیست، بلکه تقویت روابط سیاسی آنها مهم است. هدف سیاسی واقعی آنها تقویت روابط است نه همکاری در یک پروژه اقتصادی.

 سو گفت که هزینه طرح ایالات متحده آمریکا و تایوان با سرمایه بخش خصوصی جهت اطمینان از شفافیت بیشتر پرداخت می شود. از آنجا که به اصطلاح طرح آنها اساساً یک پروژه سیاسی است نه اقتصادی ، آیا بخش خصوصی بخاطر سیاست در این طرح سرمایه گذاری می کند؟ خیر زیرا طرح آنها یک پروژه سیاسی است و براساس قوانین اقتصاد بازار نیست.

این اقدام ایالات متحده آمریکا و تایوان هیچ تأثیر قابل توجهی بر طرح یک کمربند یک جاده چین نخواهد داشت زیرا طرح آنها بر اساس برنامه اقتصادی نیست و هدف آن بهبود روابط به اصطلاح رسمی ایالات متحده آمریکا و تایوان است.

مهمترین وظیفه چین جهت سرکوب اساسی نیروهای جدایی طلب تایوان تمرکز بر توانایی ها و ابتکارات خود است. اگر چین با اقدامات ظالمانه ایالات متحده آمریکا و تایوان مقابله کند ممکن است وظیفه اصلی خود - افزایش قدرت ملی خود - را فراموش کند. اگر چینی ها به خوبی از عهده وظیفه خود بر نیایند، آنگاه قدرت رسیدن به اتحاد مجدد را نخواهند داشت.

«جو بایدن» در شرف تصدی مقام ریاست جمهوری در آمریکاست. و روال متداول سیاستمداران آمریکایی این است که مانع ظهور چین و باعث تجزیه آن شوند. به عبارت دیگر تقریباً هیچ سیاستمدار آمریکایی نمی خواهد صلح در چین را ببیند. بنابراین مهم نیست چه کسی در ایالات متحده آمریکا به قدرت می رسد. مهم این است که چین قدرت خود برای مبارزه با جدایی طلبان تایوان که موضوع ابدی آن خواهد بود، افزایش دهد.

شایان ذکر است که بایدن در مقایسه با ترامپ درمورد مسئله تایوان جنون آمیز عمل نخواهد کرد. با این حال جلوگیری از ارتباط صلح آمیز میان کشورها و اتحاد مجدد، استراتژی همیشگی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

کد خبر: ۵۷٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha