۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با ترامپ متفاوت خواهد بود/ دولت جدید به برجام بازمی‌گردد
عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا در گفتگو با بازار:

سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با ترامپ متفاوت خواهد بود/ دولت جدید به برجام بازمی‌گردد

«رابرت شاپیرو» معتقد است که بایدن به دیپلماسی و همکاری های بین المللی اهمیت می دهد و رویکرد او با ترامپ در مورد خاورمیانه متفاوت خواهد بود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند؛ از جمله آن ها می توان به «جان کری»، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌ های «جو بایدن» در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است، اشاره کرد.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا .

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا و عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.
 

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟
تیم پیشنهادی رئیس جمهور منتخب، تیم بسیار باتجربه است که به دیپلماسی، نهادهای بین المللی و همکاری با متحدان و سایر کشورها علاقه مند است.
 

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
همانطور که گفتم این تیم به دیپلماسی و نهادهای بین المللی و توافق های بین المللی احترام می گذارد. پس رویکرد وی و تیم سیاست خارجی اش نسبت به خارمیانه متفاوت از رویکرد ترامپ خواهد بود.
 

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟
با توجه به شخصیت و رزمه کاری بلینکن، میتوان گفت که وی می تواند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد.
 

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟
وی مانند اوباما و برخلاف ترامپ تا حد امکان از طریق دیپلماسی، مذاکره و همکاری های بین المللی اقدامات زیادی انجام خواهد داد. یکی از این اقدامات بازگشت به توافق هسته ای ایران خواهد بود.
 

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟
این اهداف ممکن است بیشتر جنبه اقتصادی داشته باشد اما شاید با توجه به مخالفت شدید هر دو کشور با ایران و توازن قوا در منطقه آنها سعی در عادی سازی روابط با یکدیگر داشته باشند.

کد خبر: ۵۷٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha