۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پیمانکاران کرمانی نیازمند حمایت/ فروش ماشین‌آلات عمرانی برای پرداخت بدهی
رئیس اتاق کرمان عنوان کرد

پیمانکاران کرمانی نیازمند حمایت/ فروش ماشین‌آلات عمرانی برای پرداخت بدهی

کرمان - رئیس اتاق کرمان گفت: شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی استان با مشکلات زیادی مواجه هستند و دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت اوراق خزانه برای پرداخت طلب پیمانکاران استفاده کنند.

سیدمهدی طبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت‌های زیادی در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارد، اظهار داشت: در شرایط کنونی تعدادی از شرکت‌ها مجبور شدند برای تامین هزینه‌های خود به فروش ماشین‌آلات و تجهیزات خود روی بیاورند و اگر روزی شرایط مناسب شود، دیگر توان فعالیت نخواهند داشت و به همین دلیل باید برای جلوگیری از ظرفیت و ثروت بزرگ استان در این حوزه چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: بخش ساخت‌وساز و احداث باید در استان احیا شود زیرا راه‌اندازی این بخش تعداد زیادی از رشته‌های صنعت را فعال می‌کند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به مشکلات پیمانکاران استان، تصریح کرد: پیمانکاران و مشاوران از دولت طلبکار هستند و دولت برای جبران افت قیمت این طلب، ۱۵ درصد بیشتر در نظر گرفته در حالی که تورم بسیار بیشتر است و به این شکل بخشی از سرمایه آن‌ها از بین می‌رود.

وی گفت: در شرایطی مقرر شده که برای پرداخت طلب پیمانکاران از واگذاری اوراق خزانه استفاده شود که از این ظرفیت در استان کرمان به درستی استفاده نشده است.

طبیب‌زاده گفت: سازمان‌های متولی باید حق استان را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت بنیه پیمانکاری، فعالیت‌های مشاوره‌ای و ساخت و سازها تضعیف خواهد شد و در این رابطه تحرک جدی و جهادی لازم است.

وی با اشاره به کاهش بودجه‌های عمرانی و عدم برگزاری مناقصه در دستگاه‌های دولتی، افزود: برای رفع این مشکل باید از درون اقتصاد استان منابع ایجاد کرد، زیرا نمی‌توان استان را تعطیل کرد و راه، راه‌آهن و خط انتقال برق و گاز را نساخت، باید از فرصت‌های قانونی استفاده شود و برای سرمایه‌گذران انگیزه ایجاد شود.

رئیس اتاق کرمان اظهار داشت: جزء ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ ظرفیت مناسبی است که می‌توان از آن برای توسعه استان استفاده کرد و دستگاه‌های مربوطه باید هر چه سریع‌تر نسبت به جذب منابع از این محل و تعریف پروژه‌های مهم اقدام کنند.

باید الزام شود که بخشی از پیمانکاری پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان به مشاوران کرمانی داده شود

عدم استفاده از پیمانکاران استان در پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی
وی با بیان این‌که نمی‌توان منتظر بودجه‌های عمرانی کشور و استان ماند، گفت: چندین پروژه بزرگ معدنی و صنایع معدنی در استان در دست اقدام است اما پیمانکاران و مشاوران این طرح‌های بزرگ از شرکت‌های کرمانی نیستند و بومی ها سهم بسیار کمی در این پروژه‌ها دارند.

طبیب‌زاده تاکید کرد: انگیزه و سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد اما برخی تنگ‌نظری‌ها در سطح ملی مانع این امر می‌شود.

وی تصریح کرد: باید الزام شود که بخشی از پیمانکاری پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان به مشاوران کرمانی داده شود.

طبیب‌زاده گفت: مطالبات پیمانکاران، نبود بودجه‌ عمرانی، واگذار نشدن پروژه‌ها به پیمانکاران استان و مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی پیمانکاران و شرکت‌های فنی و مهندسی استان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های قانونی برای توسعه زیرساخت‌های استان استفاده شود.

کد خبر: ۵۷٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha