۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
لزوم تقویت صادرات کالاهای تولیدی
رییس اتاق بازرگانی سمنان تأکید کرد

لزوم تقویت صادرات کالاهای تولیدی

جمعه‌ای، رییس اتاق بازرگانی سمنان گفت: راه برون رفتن از شرایط حساس اقتصاد، صادرات کالاهای تولیدی است؛ بنابراین باید مراودات بین‌المللی و مبادلات مالی با دنیا تقویت شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی‌اصغر جمعه‌ای رییس اتاق بازرگانی سمنان با تاکید براینکه در شرایط تحریم قرار داریم و اقتصاد در حالت عادی نیست، اظهار کرد: انتقال پول و تبادل پولی ما با دنیا از مجاری قانونی و روشن عملا بسته است؛ بنابراین نباید در داخل نیز با تصمیم‌های اشتباه فشارهایی را بر اقتصاد و نهادهای مالی تحمیل کنیم.

جمعه‌ای تصریح کرد: مهم ترین مسئله امروز اقتصاد تقویت توان تولید داخل و به تبع آن، رونق صادرات است که باید در این مسیر گام‌های محکم و شفافی برداشت، ضمن اینکه حیطه فعالیت فعالان اقتصادی را نیز نباید محدود کرد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بخشی از کالاها از گمرک ترخیص و خارج شد و باید به سرعت باقی مانده کالاها را نیز ترخیص کنیم. با توجه به اینکه بانک مرکزی و سیستم‌های نظارتی می‌دانند چه افرادی کالا وارد می‌کنند و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه افرادی داده‌اند و در چه مرحله ای قرار دارد. به ویژه در بخش ترخیص کالاهای استراتژیک و مواد اولیه که می‌تواند راهگشای تولید باشد و منجر به افزایش کالا در بازار و مهار تورم و قیمت شود، باید تدابیر لازم را اندیشید.

به گفته رییس اتاق بازرگانی سمنان، ‌ راه برون رفتن از شرایط حساس اقتصاد، صادرات کالاهای تولیدی است؛ بنابراین باید مراودات بین‌المللی و مبادلات مالی با دنیا تقویت شود. در این مسیر برای ایجاد توسعه تجاری و همچنین رونق اقتصادی ناگزیر به ارتباط با دنیا هستیم که انتظار می‌رود این موارد در اولویت مسئولان قرار گیرد.

جمعه‌ای با اشاره به مسائل داخلی کشور تصریح کرد: باید برخی از مقرراتی که در داخل دست و پای فعال اقتصادی را می‌بندد، تسهیل شود و این به آن معنا نیست که دست سودجویان را هم باز بگذاریم و فضا را برای پولشویی برخی مهیا کنیم.

رییس اتاق بازرگانی سمنان افزود: در شرایط فعلی، ‌ نظام بانکی نیز باید همسو با تولید و اقتصاد پیش برود و به جای بنگاهداری به بانکداری بپردازند چرا که همین مسائل نیز باعث بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. هر چند کنترل بانک مرکزی بر ترازنامه بانک‌ها می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

جمعه‌ای در پایان با بیان اینکه هر چه بیشتر در راستای شفاف‌سازی گام برداریم به صلاح مملکت خواهد بود، ‌ تصریح کرد: مجلس و دیگر دستگاه‌ها نیز به آنچه در رابطه با شفاف‌سازی است، فوری با دید منفی نگاه نکنند بلکه نگاه منطقی داشته باشند تا شرایط تسهیل شود.

کد خبر: ۵۶٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha