۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
برگزیت باعث ایجاد توافقات بزرگ بین انگلیس و آمریکا نخواهد شد
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

برگزیت باعث ایجاد توافقات بزرگ بین انگلیس و آمریکا نخواهد شد

«جفری کارلینر» معتقد است با برگزیت روابط انگلیس با آمریکا خیلی تغییر نخواهد کرد زیرا اقیانوس اطلس انگلیس و ایالات متحده امریکا را از هم جدا می کند.

بازار- فاطمه محمدی پور: پس از سال‌ها کشمکش و مناقشه سرانجام ماه گذشته برگزیت رسمیت یافت و انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد. برگزیت موضوع یک همه‌پرسی پر هیاهو در تابستان سال ۲۰۱۶ بود که در آن اندکی کمتر از ۵۲ درصد رای‌دهندگان با آن موافقت کردند. این پیروزی شکننده سرآغاز مناقشه‌های شدید سیاسی میان احزاب و تشکل‌های سیاسی در بریتانیا شد و در جامعه نیز شکاف عمیقی ایجاد کرد.

آغاز رسمی برگزیت به معنای قطع ارتباط فوری بریتانیا با اتحادیه اروپا نیست. طی یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه تمام قراردادهای تجاری و گمرکی میان لندن و بروکسل همچنان معتبر خواهد بود و دو طرف در این مدت باید مذاکرات دشواری را برای روابط آینده خود به سرانجام برسانند. برخی معتقدند برگزیت نشان‌دهنده ایجاد «اتحاد ملت‌های اروپایی» و شکست پروژه اتحادیه اروپا است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*اتحادیه اروپا یکی از نمادهای همگرایی لیبرال بود. برگزیت روندی در جهت خلاف لیبرالیسم است. آیا این به معنای شکست ایده های لیبرالیسم نیست؟

به نظر من برگزیت به معنای شکست ایده های لیبرالیسم نیست. برخی از حامیان برگزیت می خواستند انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کند زیرا آنها مخالف مهاجرت سایر کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان به انگلیس بودند. حامیان دیگر نمی خواهند اتحادیه اروپا در مورد اینکه چگونه اقتصاد انگلیس باید مدیریت و تنظیم شود، تصمیم گیرد. بسیاری از حامیان برگزیت طرفدار جامعه ای آزادتر و کم نظم تر از جامعه اکنون انگلیس هستند. آنها در مورد بازار آزاد با مقررات دولتی بسیار کمتر از آنچه اکنون وجود دارد، صحبت می کنند. به جز محدود کردن مهاجرت، رأی به برگزیت، مخالفت با لیبرالیسم به نفع تنظیم بیشتر اقتصاد توسط دولت نیست.

*با توجه به نقش محوری انگلیس در اتحادیه اروپا آیا برگزیت به معنای پایان اتحادیه اروپاست؟ 

برگزیت  به معنای پایان اتحادیه اروپا نیست. انگلیس هیچ وقت به اندازه فرانسه یا آلمان برای اتحادیه اروپا مهم نبوده و هرگز به آن علاقه مند نبوده است. انگلیس یورو را تصویب نکرد و به پیشینیان اتحادیه اروپا تا چند دهه پس از فرانسه ، آلمان و ایتالیا ملحق نشد. 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا باهم خواهند بود، گرچه برگزیت منجر به ایجاد اختلال در تجارت ، مهاجرت و جنبه های دیگر زندگی  اروپاییان خواهد شد.

*برگزیت چه آثاری بر تجارت اروپایی و تجارت بین الملل خواهد داشت؟

با برگزیت،تجارت بین انگلیس و 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت با این وجود حجم تجارت بین آنها زیاد خواهد بود. تجارت انگلیس با کشورهای غیر اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت، اما نه بسیار زیاد. اگر انگلیس و 27 عضو اتحادیه اروپا جزئیات روابط جدید خود را تا سال آینده  بررسی کنند ، این تغییرات به تدریج اتفاق می افتد. اما اگر روی جزئیات به خوبی کار نشود تغییرات می تواند باعث ایجاد هرج و مرج شود.

*آیا برگزیت باعث تقویت روابط انگلیس با امریکا خواهد شد؟

انگلیس و ایالات متحده آمریکا از قبل رابطه بسیار نزدیکی با هم داشته اند. آنها در بسیاری از مسائل نظامی ، اطلاعاتی و سیاست خارجی با هم همکاری می کنند و رابطه آنها بسیار بیشتر از رابطه ایالات متحده آمریکا با سایر کشورهای اروپایی است. ایالات متحده آمریکا و انگلیس همچنین روابط  تجاری فوق العاده و سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در خاک یکدیگر دارند. با برگزیت، تجارت میان امریکا و انگلیس ممکن است به مقدار کمی افزایش یابد، اما به طرز چشمگیری افزایش نمی یابد. بعید است که انگلیس و ایالات متحده آمریکا به زودی توافق های تجاری مانند توافقات اتحادیه اروپا یا توافقاتی که ایالات متحده با مکزیک و کانادا دارد، امضاء کنند. حتی اگر چنین توافق نامه های تجاری امضا شوند، اقیانوس اطلس انگلیس و ایالات متحده امریکا را از هم جدا می کند. بنابراین از طریق ریل امکان ارتباط میان واشنگتن و لندن وجود ندارد این در حالی است که انگلیس با کشورهایی اروپایی از طریق ریل ارتباط دارد. امکان ارتباط از طریق بزرگراه نیز میان دو کشور وجود ندارد.  به طور کلی با برگزیت روابط انگلیس با آمریکا خیلی تغییر نخواهد کرد.

کد خبر: ۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha