۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین/ چین هیچ بدهی به ایران ندارد
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد

کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین/ چین هیچ بدهی به ایران ندارد

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در ۹ ماه سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد مجموع مبادلات ایران با چین نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: جلسات ویدئو کنفرانسی برای تجارت بین الملل خیلی جوابگو نیست، از سوی دیگر استفاده از برخی نرم افزارها در کشورمان ممنوع است و باید از فیلتر شکن استفاده شود و در حال حاضر مشغول هستیم تا روشی برای توسعه تجارت بین دو کشور در این شرایط کرونا بیندیشیم.

وی با بیان اینکه امکان مذاکرات مستقیم فعلا مهیا نیست، گفت: همچنین در جلسات آنلاین توان معرفی کالا بسیار پایین می آید و بازاریابی برای بازار کشور هدف کمی با مشکل روبه رو خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به ورود خودروهای چینی به کشور به منظور تنظیم بازار داخلی خودرو  گفت: در این زمینه چند موضوع مطرح است، نخست اینکه باید ببینیم از لحاظ فنی خوروسازان ما می توانند با خودروسازان چینی همسو باشند و دومین موضوع مربوط به روابط تجاری است که در زمینه موضوع دوم این توانایی وجود دارد، سومین موضوع مربوط به توانایی مالی است که متاسفانه فعلا توانایی مالی کشور برای خرید قطعات از خارج وجود ندارد.

حریری افزود: اما اصلی ترین موضوع در خصوص توسعه صنعت خودرو در کشور این است که واردات قطعات خودرو جزو تحریم هاست و کشورهای دیگر به راحتی نمی توانند قطعات خودرو در اختیار ما قرار دهند و در این خصوص چینی ها نیز خیلی تمایلی برای ورود به این صنعت ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه به دلایل انتخاب علی لاریجانی به عنوان مسئول اجرای قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی با چین اشاره و مطرح کرد: بنده معتقد هستم که آقای لاریجانی بنا به یک توافق جمعی که نظام در نظر گرفته است انتخاب شده اند، چرا که این قرارداد یک کار بلند مدت و استراتژیک به حساب می آید و نمی توان این کار را در اختیار یک دولت قرار داد؛ باید فردی را در این خصوص انتخاب کرد که هر دولت دیگری هم سکانداری اجرای کشور را برعهده گرفت با همان سیاست های قبلی پیش رود و این طور نیست که دولت این اختیار را به آقای لاریجانی داده باشد و این یک ماموریت نظام است که آقای لاریجانی دنبال می کند.

وی افزود: آقای لاریجانی در این زمینه کارگروه هایی را تشکیل داده اند و در این کارگروه افراد مختلف حضور دارند و از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین نیز مشورت می گیرند.

حریری با اشاره به میزان مبادلات ایران و چین در سال جاری، تصریح کرد: در ۹ ماه سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد مجموع مبادلات ایران با چین نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد، علت این کاهش درآمدی نیز مربوط به کاهش فروش نفت است و از سوی دیگر ممنوعیت واردات ۲هزار و ۷۰۰ کالا به کشور موجب کاهش واردات از چین شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان کرد: سال گذشته حدود ۲۳ میلیارد دلار مجموع مبادلات بین دو کشور بوده که امسال کمتر از این میزان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: مبادلات تجاری ایران و چین به شکل تهاتر(فروش کالا در قبال خرید کالا) انجام نمی شود و تجار ما صادرات کالا به چین را در قبال ارز انجام می دهند، از سوی دیگر تهاتر کالا به کالا در بسیاری از کشورها ممنوع است و به نوعی پولشویی محسوب می شود.

حریری در پایان گفت: چینی ها هیچ بدهی به ایران ندارند و خرید کالا از ایران همواره نقدی انجام می شود.

کد خبر: ۵۶٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha