۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حضور افراد تاثیرگذار در مذاکرات برجام در دولت بایدن
بازار گزارش می‌دهد؛

حضور افراد تاثیرگذار در مذاکرات برجام در دولت بایدن

یکی از سیاستهای مهم خارجی دولت بایدن، مساله ایران و توافق هسته ای است. بایدن رسما اعلام کرده است در صورتیکه ایران به تعهدات برجامی اش عمل کند، امریکا به توافق بازمی گردد و انتخاب اعضای فعال در جریان مذاکرات هسته ای به عنوان کلیدداران وزارت خارجه و سیاستهای خارجی هم نشان می دهد او در این مسیر مصمم است.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن رییس جمهوری منتخب مردم امریکا از دوره رقابتهای انتخاباتی در مورد بازگشت به توافق هسته ای ایران و نادرست بودن سیاست ترامپ در مورد خروج از این توافق مهم و تاریخی صحبت کرده است و همچنان هم خبرهای رسیده از دولت تازه امریکا حکایت از پایبندی او به این سیاست دارد.

سی ان ان در روز گذشته مصاحبه ای با مشاور ارشد وزارت خارجه امریکا در زمینه سیاستهای خاورمیانه انجام داد و از او در مورد سیاستهای دولت جدید امریکا در مورد این منطقه مهم و استراتژیک پرسید. طبق گفته های مشاور ارشد وزارت خارجه امریکا، بازگشت بایدن به توافق هسته ای ایران امری قطعی است و از انتخاب کابینه هم این هدف به خوبی مشخص است. او تاکید کرد اعضای وزارت خارجه و اعضای کلیدی کابینه بایدن همه افرادی هستند که در جریان توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ حضور داشتند و به پیچ و خم های مذاکرات هسته ای با ایران و مشکلاتی که با او روبرو شده بودند،آگاه هستند. بدون شک بازگشت امریکا به توافق هسته ای با چالشهای زیادی همراه است ولی  دولت بایدن مصمم است که در این جهت حرکت کند و به توافق باز گردد.»

حضور افرادی از قبیل آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، جان کری به عنوان مسول مبارزه با تغییرات جوی و جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا در دولت بایدن می تواند عامل مهمی در موفقیت این مذاکرات باشد زیرا همه این افراد در جریان مذاکرات هسته ای ایران حضور مستقیم داشتند و می توانستند بخش زیادی از اعتبار موفقیت این مذاکرات را به خود اختصاص دهند.

بایدن خواهان بازگشت قدرت رهبری  به امریکا است
در بخش دیگری از گزارش سی ان ان به سخنان بایدن در روز گذشته و شعار وی مبنی بر بازگشت قدرت مدیریت به امریکا اشاره کرد و نوشت: «اینکه امریکا برای احیای توافقی که خود در شکل گیری آن نقش مستقیم داشته است، تلاش کند، نمادی از قدرت امریکا و موفقیت این کشور در مدیریت دنیا است.»

این رسانه به سخنان اخیر بایدن در مورد روابط امریکا با ایران در دوره ریاست جمهوری او اشاره کرد و نوشت: «جو بایدن اعلام کرده است در صورتیکه ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، امریکا به توافق هسته ای بازخواهد گشت و به تعهداتش عمل می کند.»

سی ان ان از برداشته شدن سریع تحریم های نفتی ایران و از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری اروپا با ایران در صورت پایبندی ایران به تعهدات توافق هسته ای خبر داد و تاکید کرد: «دولت بایدن برای از سر گیری روابط اقتصادی و احیای اقتدار امریکا در دنیا مصمم است و به اصول مذاکره با  ایران در جریان توافق آشنا است. امریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن می تواند این بحران جهانی را برطرف کند.»

بایدن خروج امریکا از توافق هسته ای را اشتباه استراتژیک می داند
فارین پالیسی هم در گزارش خود به دیدگاه تیم بایدن در مورد توافق هسته ای ایران اشاره کرد. این رسانه  نوشت: «بایدن بر این باور است که خارج شدن ایران از تعهدات برجامی به دلیل سیاست نادرست امریکا در خروج از توافق هسته ای اتفاق افتاد. ایران به توافق هسته ای پایبند بود و حتی تا مدتها بعد از بازگشت تحریم های امریکا علیه این کشور هم به پایبندی خود به تعهدات ادامه داد. این دولت ترامپ بود که باعث برهم خوردن توافق هسته ای و از سر گیری فعالیتهای هسته ای ایران شد.»

فارین پالیسی تاکید کرد بایدن می تواند به سرعت تحریم های نفتی و تجاری را بردارد و به اقتصاد ایران اجازه حضور فعال در بازار جهانی دهد. دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج از کشور و اجازه دسترسی ایران به منابع مالی و سیستم تبادلات دلاری می تواند بخش زیادی از مشکلات مالی این کشور را حل کند و حسن نیت امریکا را در مقابل ایران نشان دهد.

 باید در نظر داشت شانس کسب حداکثر کرسی ها توسط جمهوری خواهان در سنا بسیار زیاد است و در صورتیکه جمهوری خواهات اکثریت سنا را داشته باشند، اجرای سیاستهای مد نظر دولت بایدن در تمامی حوزه ها از جمله توافق هسته ای کار دشوار و زمان بری خواهد بود. البته باید به روی دیگر سکه هم توجه کرد.

نشریه کرونیل بر این باور است بعد از ادعای ترامپ مبنی ر تقلب در انتخابات، نپذیرفتن پیروزی بایدن بعد از مشخص شدن نتیجه و متهم کردن ایالتها به همکاری در این تقلب، احتمال اینکه در ایالت جورجیا کاندیداهای حزب جمهوری خواه نتوانند پیروز رقابت شوند بسیار زیاد است. در صورت تحقق این پیش بینی ۵۰ کرسی از مجلس سنا به جمهوری خواهان و ۵۰ کرسی به دموکراتها اختصاص خواهد داشت که معاون رییس جمهور با داشتن یک رای در تمامی تصمیمات می تواند حضور داشته باشد. در واقع با این شرایط اکثریت  سنا در اختیار دموکراتها خواهد بود.

کد خبر: ۵۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha