۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
رونق صادرات شیلاتی به وقت تحریم/ تاجران خارجی در صف خرید هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق صادرات شیلاتی به وقت تحریم/ تاجران خارجی در صف خرید هستند

بابلسر- تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات آبزی پروری و دریایی و فعالیت ۳۷ صنایع شیلاتی مازندران را به کانون تولید آبزیان تبدیل کرده و بازارهای جهان را مشتاق خرید کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: تولید انواع ماهیان گرم آبی و سردآبی، صید ماهیان استخوانی و کیلکا و فرآوری برخی محصولات مازندارن را در زمره صادرکنندگان شیلاتی قرار داده است و بازارهای جهان با کالاهای شیلاتی استان آشنایی دارند.

علاوه برصادرات، تاجران و بازارگان خارجی زیادی برای خرید محصولات شیلاتی مشتاق سفر به مازندران هستند تا مسقیم با صنایع شیلاتی و کارخانه های فعال در استان برای خرید محصولات قرارداد بندند.

مسلم خان تاجر آذربایجانی که برای خرید محصولات شیلاتی به مازنران سفر کرده، است، با بیان اینکه کیفیت محصلوات مازندران عالی و مورد پسند مردم است، افزود: محصولات این استان هر سال به کشورهای مختلف نظیر آذربایجان و باکو ارسال می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه آنچه محصولات مازندران را در کشورهای مختلف روسیه و حاشیه خزر شهره کرده، کیفیت و سلامت محصولات تولیدی است، می گوید: ذائقه مردم کشورهای مختلف به محصولات شیلاتی استان مازندران افزایش یافته است.

تولیدی بیش از۱۰۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی و آبزی پروری و داشتن ۳۸ صنایع فرآوری شیلاتی مازندران را به قطب محصولات این بخش در جهان مبدل کرده است

تولیدی بیش از۱۰۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی و آبزی پروری و داشتن ۳۸ صنایع فرآوری شیلاتی مازندران را به قطب محصولات این بخش در جهان مبدل کرده است و بسیاری از تولیدات استان روانه بازارهای خارجی و قلب اروپا و آمریکا می شود.

از مروارید سیاه و خاویار مازندران گرفته تا انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی، زینت بخش سفره های هموطنان و ساکنان کشورهای خارجی شده و روند صادرات و ارسال محموله های شیلاتی از مازندران به خارج در دوران تحریمی و کرونا رشد قابل توجهی گرفته است.

یک فعال آبزی پروری در مازندران که بیش در بیش از ۶۰۰ هکتار از مزارع خود به پرورش آبزیان می پردازد، نیز می گوید در این مزارع انواع و اقسام ماهیان شامل آمو، کپور، فیتوفاک و کفال تولید و عرضه می شود.

محمد محبی ظرفیت تولید مزارع پرورش ماهی را هر سال ۷۰۰ تا ۹۰۰ تن ذکر کرد و با اظهار اینکه رتبه خوبی در تولید ماهیان داریم، گفت: با فراوری آبزیان دراستان ارزش محصولات تا چند برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین قلی پور فعال در فرآوری آبزیان و محصولات شیلاتی در مازندران با تاکید برفراهم کردن زمینه های فراآوری محصولات شیلاتی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: مازندران ظرفیت های خوبی در بخش فرآوری دارد و باید نسبت به توسعه آن اقدام کرد.

فرآوری محصولات منجر به افزایش صادرات می شود
وی با عنوان اینکه تولید محصولات مختلف شیلاتی ظرفیت استان را برای توسعه صادرات افزایش داده است، گفت: فرآوری محصولات منجر به افزایش صادرات و ارز آوری برای استان و کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه های خارجی زیادی حضور داشتم و از این طریق سعی کردمنسبت به شناسایی بازارهای هدف اقدام کنم، گفت: باید بررسی شود که کشورهای هدف چه نوع آبزی و درچه سایزی نیاز دارند.

در حال حاضر بخش ناچیزی از ظرفیت های شیلاتی استان مازندران به صورت فرآوری صادر و خارج می شود و تقویت زیرساختت های فرآوری، بسته بندی کردن محصولات شیلاتی در مازندران که مهد شیلات کشور است، ضروری به نظر می رسد.

در حال حاضر ماهانه حدود هزار تن محصولات آبزیان از مازندران به کشورهای مختلف نظیر روسیه، ترکمنستان، ارمنستان و غیره صادر می شود. در مازندران صنایع فرآوری متعددی در حوزه شیلات مشغول فعالیت هستند و ناگت ماهی، فیل ماهی سوخاری از جمله تولیدات است که به کشورهای مختلف حاشیه صادر می شوند.

لزوم بهسازی و نوسازی صنایع شیلاتی
بهسازی و نوسازی صنایع شیلاتی، تهیه و تدوین برنامه هایی برای افزایش محصولات فراوری باید در اولویت شیلات و متولیان امر برای تحقق برنامه های صادراتی مدنظر قرار گیرد. طبق آمار طی سال جاری بیش از هفت هزار تن محصولات شیلاتی از مازندران به کشورهای مختلف صادر شده است.

میزان ارز آوری محصولات شیلاتی در مازندران طی سال جاری کمتر از ۲۰ میلیون دلار بود و با افزایش صنایع فرآوری و تولیدی می توان سهم استان را در صادرات این بخش ارتقاء داد.

محمد عباس زاده معاون آبزی پروری شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار سهم استان را از محصولات فرآوری شده شیلاتی ۲۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: این درحالی که فرآوری آبزیان و محصولات منجر به افزایش ارزش اقتصادی محصولات خواهد شد.

وی میزان تولید محصولات آبزیان را سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: از مجموع محصولات ۲۰ هزار تن محصولات دریایی و بقیه ماهیان گرم آبی و سردآبی است.

وی میزان صادرات سال جاری در بخش شیلات را هفت هزار تن به ارزش ۱۶ میلیون دلار بیان کرد و گفت: از هرگونه سرمایه گذاری در بخش شیلاتی و فرآوری محصولات حمایت می شود.

توسعه آبزی پروری در قفس از جمله ظرفیت ها و راهکارهای مازندران برای ارتقای تولید و افزایش ارز آوری به شمار می رود و در طبق برنامه علاوه بر دریا، پرورش ماهی در قفس و در پشت سدهای مازندران نیز کلید خورده است.

کد خبر: ۵۶٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha