۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
ممنوعیت ثبت شرکت و ثبت تغییرات برای بدهکاران مالیاتی

ممنوعیت ثبت شرکت و ثبت تغییرات برای بدهکاران مالیاتی

در حسابداری تعریف جامعی برای بدهکار وجود ندارد به دلیل اینکه، عبارتی نیست و ماهیتی است اما به طور کلی بدهکار به کسی گفته می شود که باید دین یا قرضی را به شخص دیگری بپردازد.

به گزارش بازار، مقاله امروز ما راجع به ممنوعیت ثبت تغییرات شرکتها است، این که بدهکاران مالیاتی چه کسانی هستند و چرا این اشخاص نمی توانند تغییرات شرکت را ثبت کنند مواردی است که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. پس اگر می خواهید از نکات مهم راجع به ممنوعیت ثبت تغییرات شرکت اطلاع پیدا کنید با ما همراه باشید.

تعریف بدهکاران مالیاتی
در حسابداری تعریف جامعی برای بدهکار وجود ندارد به دلیل این که، عبارتی نیست و ماهیتی است اما به طور کلی بدهکار به کسی گفته می شود که باید دین یا قرضی را به شخص دیگری بپردازد. اما در خصوص بدهکار مالیاتی می توان اینگونه گفت که صاحب یا صاحبین شرکت که بنابر نوع فعالیت مالیاتی به آن ها تعلق می گیرد در پرداخت مالیات کوتاهی کرده اند و با نام بدهکاران مالیاتی شناخته می شوند.

ممنوعیت تاسیس شرکت توسط بدهکاران مالیاتی
بر اساس ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم، لیست تمامی مدیران شرکت هایی که از پرداخت مالیات خودداری کرده اند، همراه با مشخصات کامل آن ها باید از طرف سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی و به اداره ثبت ارائه شود.
اداره ثبت شرکت ها نیز موظف است تا از موسسات و شرکت های موجود در لیست مفاصاحساب مالیاتی درخواست کند. این درخواست برای مشخص شدن بدهی هایی است که باید به اداره مالیات پرداخت می شد. بر همین اساس در صورتی که بدهی ها تسویه نشود به مدیران مربوطه اجازه ی تاسیس شرکت داده نخواهد شد.

ممنوعیت ثبت تغییرات شرکت
برای ایجاد هر گونه تغییری در شرکت لازم است که آن را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رساند. به موجب ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم که برای ثبت شرکتها حاکم بود برای این مورد نیز حکمیت دارد در نتیجه در صورتی که مالیات های مربوط به شرکت پرداخت نشده باشد اداره ثبت شرکت ها هیچ گونه تغییری برای شرکت فوق ثبت نخواهد کرد. بدهی مالیاتی شرکت ها که یکی از عواقب آن ممنوعیت ثبت شرکت است می تواند برای شرکت ها دردسرهای زیادی را به وجود آورد.

نکات مهم راجع به ممنوعیت ثبت تغییرات شرکت

لازم به ذکر است که با ارائه اسامی بدهکاران مالیاتی به اداره ثبت شرکت ها مدیران و سایر اعضا تغییر سمت یا برکناری از سمت را نخواهند داشت و تنها موردی که متوجه شرکت ها خواهد شد ممنوعیت ثبت تغییرات است، به بیان دیگر می توان اینگونه گفت که پس از به پایان رسیدن دوره مدیریت در صورتی که شرکت برای تمدید و انتخاب اعضا اقدام کند، نمی تواند موفق به اعمال و ثبت تغییرات جدید شود.
در صورتی که مدیران بخواهند این ممنوعیت را برای شرکت از میان بردارند، می بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند، سپس از میزان مالیات خود مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. پس از این که میزان مبلغ مورد نظر به اداره امور مالیاتی پرداخت شد باید یک گواهی مبنی بر تسویه و مفاصاحساب مالیاتی دریافت و آن را به اداره ثبت شرکت ها ارائه کنند، در مقابل اداره ثبت شرکت ها نیز موظفند تا روند ثبت تغییرات را طبق روال عادی انجام دهند.

مقررات مالیاتی مربوط به شرکت ها
بنا به مقررات مالیاتی که برای شرکت ها وجود دارد تمامی شرکت ها که در اداره ثبت به ثبت رسیده اند بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهند موظف به پرداخت مالیات می شوند، در صورتی که به این مالیات ها بی توجهی کنند عواقب و تبعاتی گریبان گیر آن ها خواهد شد. محاسبه مالیات شرکت بر اساس سال مالی صورت می گیرد بدین صورت که میزان سود و زیان شرکت در یک سال محاسبه خواهد شد و طبق این محاسبه میزان مالیات پرداختی تعیین می شود.

انواع مالیات ها در ایران
به طور کلی مالیات ها در ایران به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند که هر یک از آن ها دارای زیر مجموعه هایی هستند. در ادامه به بررسی این زیر مجموعه ها می پردازیم:

زیر مجموعه های مالیات های مستقیم:

مالیات بر دارایی:

همانطور که از نام آن پیداست به دارایی های شخص مربوط می شود در بین تمامی مالیات هایی که به دارایی تعلق می گیرد مهم ترین آن مالیات بر ارث است. این نوع از مالیات به اموال فردی که پس از فوت به جا مانده است مربوط می شود.

مالیات بر درآمد:

برخلاف نوع قبلی که مالیات بر اساس اموال شخص تعیین می شد این مالیات اما براساس منبع درآمدی است که افراد دارند. مالیات بر درآمد خود زیر مجموعه هایی را شامل می شود که به شرح زیر است:
- مالیات بر درآمد کشاورزی
- مالیات بر درآمد حقوق
- مالیات بر درآمد مشاغل
- مالیات بر درآمد اتفاقی
- مالیات بر درآمد املاک
- مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

زیر مجموعه مالیات های غیر مستقیم:

حقوق و عوارض گمرکی:

این نوع از مالیات از طرف هر کشور برای واردات و صادرات کالا ها وجود دارد که آن را با نام عوارض گمرکی می شناسند که می توان یکی از راه های درآمدزایی دولت دانست.

مالیات بر مصرف:

مالیات بر مصرف برای نوع خاصی از کالا در نظر گرفته می شود که مصرف کننده هنگام پرداخت هزینه اصلی کالا باید مالیات آن را بپردازد.

مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده در واقع به تفاوت قیمت میان کالا، خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده گفته می شود که در یک دوره ی مشخص صورت می گیرد.

موسسه خدمات اداری کاج به عنوان یک مشاور امین در حوزه راه اندازی کسب و کار و امور اداری و مالیاتی مربوط به آن، افتخار دارد که در حوزه تاسیس و راه اندازی شرکتها، پیگیری امور مالیاتی و سایر مشاوره های کسب و کار، ثبت برند شرکت و برندسازی، تمامی خدمات مورد نیاز کسب و کار شما را یکجا در اختیارتان قرار می دهد. خدمات ثبتی ما عبارتند از ۱- ثبت شرکت ۲- ثبت برند ۳- ثبت تغییرات شرکتها ۴- مشاوره مالیاتی و حسابداری ۵- طراحی وب سایت و برندسازی، ما سعی می کنیم مجموعه ای باشیم که تمامی خدمات را آنلاین و در کمترین زمان بدون نیاز به حضور شما در اداره ثبت شرکتها یا سایر ادارات، با بهترین راه کارها به انجام برساند.

منبع: kajsabt.com

جهت دریافت مشاوره ثبت شرکت و برند، می توانید در هر ساعت از شبانه روز با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

کد خبر: ۵۶٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha