۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
 دهمین کشور جذاب دنیا، صدمین در جذب توریست است
استاد دانشگاه در رشته معماری:

دهمین کشور جذاب دنیا، صدمین در جذب توریست است

قربانی پارام، استاد دانشگاه در رشته معماری گفت: ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد؛ بگونه‌ای که از منظر جاذبه‌ها در جهان دهمین کشور هستیم ولی از نظر جذب توریست، رتبه‌ای بالای ۱۰۰ داریم.

به گزارش بازار، افشین قربانی پارام، درباره نقش گردشگری در حوزه معماری اظهار کرد: برای بررسی این مسئله ابتدا باید نگاهی به واژه توریسم داشته باشیم؛ بگونه ای که به افرادی که برای درس خواندن از فرانسه خارج می شدند، اطلاق می شد و سپس افرادی که برای تفریح از کشور می رفتند، بدین نام نامیده می شدند.

وی با بیان این مقدمه به انواع توریست از جمله توریست معماری، غذایی، مذهبی و... اشاره کرد و افزود: پیش تر شهرهای قدیمی هدف توریست ها بود ولی امروزه شهرهای جدید و زیبا توریست پذیر هستند؛ حال آنکه قدمت زیادی هم ندارند.

قربانی پارام خاطرنشان کرد: در این میان موزه لندن با همین سبک و سیاق ساخته شده است و مثال هایی نیز از برج های دوقلوی امریکا وجود دارد که توریست بسیاری را جذب می کرد.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: باید به شرایط امروز نیز بپردازیم و بدانیم کشور در چنین شرایطی در کجا ایستاده است.

قربانی پارام گفت: ایران جاذبه های گردشگری بسیاری دارد؛ بگونه ای که از منظر جاذبه ها در جهان دومین کشور هستیم ولی از نظر جذب توریست، رتبه ای بالای ۱۰۰ داریم و اگر تعریف صحیحی از توریسم داشته باشیم، رتبه کشور بالا تر از این حرف ها خواهد بود.

در ادامه سجاد یارزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه و معمار با اشاره به درس های کرونا به آینده معماری کشور اظهار کرد: معمارهای آینده باید تفکر و تاملی بر معماری گذشته و سنتی داشته باشند که این بحران ها را پیش بینی کرده بود.

وی با بیان اینکه معماری در دهه های اخیر فرایندهای درست گذشته را بر هم ریخته است، چنین رویه ای را موجب آشفتگی در معماریِ دهه های اخیر خواند و تصریح کرد: ما با بحران پیش رو بخوبی روبرو نشدیم و آن را بدرستی مدیریت نکرده ایم.

یارزاده همچنین بحران های دیگر نظیر سیل و زلزله و... را دارای درس هایی مفید برای معماران در آینده عنوان کرد و افزود: ما به معماری بعنوان خلق یک فضا می نگریم؛ درحالی که این فضا محصول ایده ئولوژی و یک باور است که نیازمند توجه به ساحت فرهنگ، روانشناسی، گردشگری و... می باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته عنصر معماری و شهرسازی بستر خوب و خاطراتی خوب برای سفرنامه نویسان بوده است؛ پس نباید از داشته های خود غافل باشیم و باید نسبت به ارتباط معماری و گردشگری دست به روشنگری بزنیم.

همچنین مهناز رضایی، معمار و استاد دانشگاه یکی از مقاصد گردشگری را تفریح دانست و افزود: این مسئله از لحاظ اقتصادی برای جامعه و اشتغال رفاه را درپی دارد.

وی گردشگری را یک مجموعه کلی به سان معماری دانست که از عوامل فرهنگی، اقتصادی، روانشناختی وام گرفته و به تجربه سفر برای افراد پیامدهایی درپی دارد.

رضایی گفت: گردشگران نیز پیامدهایی برای مناطق مورد سفر دارند و حتی تاثیرات زیست محیطی برجای خواهند گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مولفه ها و زیر ساخت ها کمک می کند گردشگری در کشور توسعه یابد و معماری و مراکز تاثیرگذار در جذب گردشگر به منطقه، حائز اهمیت هستند.

کد خبر: ۵۶٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha