۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
جریمه مرغ‌فروشان به دلیل نداشتن فاکتور؛ واسطه زیر بار قیمت‌گذاری‌ و صدور فاکتور نمی‌رود
گزارش بازار از البرز؛

جریمه مرغ‌فروشان به دلیل نداشتن فاکتور؛ واسطه زیر بار قیمت‌گذاری‌ و صدور فاکتور نمی‌رود

کرج- گران شدن سراسری مرغ علاوه بر مصرف کننده، مرغ فروشان را نیز تحت الشعاع قرار داده است و صادر نکردن فاکتور از سوی واسطه ها و عوامل توزیع برای مرغ فروشی های البرزی مشکل مضاعفی است که پس از پیگیری های مکرر هنوز به نتیجه نرسیده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: افزایش قیمت مرغ تا ۴۰ هزار تومان در روزهای اخیر از مواردی است که مانند دیگر بی تدبیری‌های کشور برای مردم عادی شده و گویی هر روز انتظار اتفاقی بدتر از روز قبل را دارند.

مردم البرز نیز از گرانی مرغ بی نصیب نماندند اما آنچه در این استان مشکل صنف مرغ فروشان را دوچندان می کند، عدم صدور فاکتور توسط عاملین و واسطه ها برای مرغ فروشان است.

در واقع مرغ فروشان البرزی به دلیل نداشتن فاکتور خرید و عدم توان اثبات قیمت خریدشان، در زمان مراجعه بازرسان و یا درخواست مشتری مبنی بر ارائه فاکتور نمی توانند قیمت خرید خود را اثبات کنند. طبق قانون مرغ فروشی ها مجاز به افزودن ۱۰ درصد سود بر قیمت خریدخود بوده و آن را می توانند به خریدار عرضه کنند،که البته این امر بهانه ای به دست برخی کسبه نیز داده تا به راحتی مرغ را با قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده تنظیم بازار به مردم بفروشند.

مرغ فروشان فاکتور و سندی برای اثبات قیمت خرید خود ندارند
رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نوسانات قیمت مرغ روی بازار این صنف تاثیر دارد، گفت: با افزایش قیمت، قدرت خرید مردم کاهش دارد و با مشکل مواجه می شوند.

«کاظم حاجی محمدی» با بیان اینکه افزایش و تغییر در نرخ مرغ به صورت سراسری است، در خصوص نظارت بر قیمت و فعالیت واحدهای صنفی گفت: مشکل اصلی واحدهای صنفی مرغداران ما در استان عدم صدور فاکتور توسط فروشنده است و چندین سال است با این مشکل دست به گریبان هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ واحد صنفی پروانه دار در کرج فعالیت دارند و تعدادی هم در دست اقدام برای اخذ مجوز داریم، افزود: مرغداران و عاملین فروش برای مرغ فروشان، فاکتور صادر نمی کنند تا واحدهای صنفی برای خرید مدرک مستند داشته باشند. وقتی مرغدار فاکتور صادر نکند، مشخص نیست قیمت خریداری شده توسط واحدهای صنفی چه قدر است تا ۱۰ درصد سود روی آن محاسبه و فاکتور صادر شود و ما بتوانیم قیمت ها را نظارت و کنترل کنیم.

رییس اتحادیه مرغ فروشان کرج در توضیح این امر گفت: مرغداران زیر مجموعه جهاد کشاورزی هستند، اما عاملین کشتار متولی مشخصی ندارند تا ساماندهی شوند.

اگر مرغ فروشان از عاملین مرغ خریداری نکنند با مشکل مواجه و بازار با کمبود مواجه می شود
حاجی محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی توان به واحدهای صنفی ابلاغ کرد تا از عاملین فروش مرغ خریداری نکنند که فروشنده مجبور به صدور فاکتور شود، گفت: می توانیم اما در این شرایط مرغ وارد بازار نمی شود و واحدهای صنفی با مشکل مواجه می شوند.

هم مردم به گوشت مرغ نیاز دارند که در این صورت بازار با مشکل مواجه می شود و هم با توجه به اینکه اغلب واحدهای صنفی ما اجاره ای هستند، در صورت عدم فروش و فعالیت واحدهای صنفی ما بهم ا مشکل مواجه می شوند. در نتیجه مجبور به خرید مرغ از عاملین فروش و فروش به مردم هستند.

وی افزود: عدم صدور فاکتور توسط عاملین فروش مرغ گاهی باعث می شود، وقتی بازرسین ما یا تعزیرات و دیگر دستگاه های نظارتی برای بازرسی به واحدهای صنفی مراجعه می کنند، به دلیل عدم اثبات قیمت خرید توسط واحد، مشمول جریمه شود.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج اظهار کرد: برای حل این مشکل بارها نامه نگاری کرده و از اتاق اصناف خواستیم تا از طریق ستاد تنظیم بازار کشور، فروشندگان ملزم به صدور فاکتور فروش شوند.

وقتی فاکتور باشد مغازه دار هم ۱۰ درصد سود خود را روی فاکتور کشیده و به مردم می فروشد. در این صورت می توان برای نظارت بهتر و کنترل قیمت اقدام کرد.

تعریف قانونی از واسطه های توزیع مرغ وجود ندارد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز در گفتگو با بازار در باره مشکل عدم صدور فاکتور برای واحدهای صنفی مرغ پاسخ داد: مرغدارها فروشنده مستقیم به واحدهای صنفی نیستند. مرغ توسط کشتارگاه ها خریداری و بعد از کشتار به اصناف فروخته می شود.

«مجتبی تقی زاده» با بیان اینکه مشکل اصلی واحدی است که در این بین ایجاد شده و تعریف قانونی در این باره وجود ندارد، افزود: بحث فاکتور مواقعی مطرح می شود که قیمت مرغ در بازار بیش از نرم متعارف می شود.

به عنوان مثال در سه ماهه اول بهار که مرغ عرضه شده در بازار حتی زیر قیمت اعلام شده توسط بازار بود، هیچ اعتراضی نبود و این موضوع اهمیتی نداشت.

وی گفت: در این باره به زودی تصمیماتی گرفته خواهد شد که روی قیمت و کنترل قیمت مرغ تاثیر دارد.

تامین ۸۰ درصدی مرغ مورد نیاز البرز از استان های دیگر
رییس اتاق اصناف نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در این زمینه با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از مرغ مورد نیاز و مصرفی البرز داخل استان تولید می شود، گفت: بیش از ۸۰ درصد آن از سایر استان ها تامین می شود، وجود واسطه ها نیز مزید بر علت مشکل صدور فاکتور است.

«بهروز حصاری» افزود: این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شد و توسط معاون اقتصادی استانداری دستور اکید بر نظارت بر کشتارگاه ها و تولیدکنندگان صادر شد و اکنون در سطح استان این موضوع با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار رعایت می شود.

اما چون ۸۰ درصد مرغ مصرفی از خارج از استان وارد می شود، این امر امکان نظارت را سخت می کند و اگر روی این موضوع خیلی فشار آوریم مرغ ها به استان های دیگر وارد می شود و ما در استان با کمبود عرضه مرغ مواجه می شویم.

حصاری اظهار کرد: اما در مجموع با ستاد تنظیم بازار کشور هماهنگ شده که بر اساس دستورالعملی به همه مرغداران و کشتارگاه ها تکلیف شود که نسبت به ارائه فاکتور اقدام لازم را انجام دهند.

وی در خصوص گرانی فعلی مرغ در البرز گفت: سهمیه قابل توجهی مرغ منجمد برای استان گرفتیم که از روز گذشته شروع به توزیع شد. اولویت توزیع با مناطق کم برخوردار است و روزانه در سطح قابل توجهی توزیع می شود تا بتوانیم بازار را مدیریت کنیم و قیمت ها روند نزولی داشته باشد.

رییس اتاق اصناف البرز اضافه کرد: میزان مرغ منجمد اختصاص یافته به البرز ۱۸۵ تن با نرخ ۱۵ هزار تومان است که ۱۰۰ تن آن در حال توزیع است و تلاش بر این است که این روند ادامه داشته باشد تا تولید جدید مرغدار ها به بازار وارد شود.

حصاری با بیان اینکه دوره ای به دلیل مشکل کمبود نهاده های دامی برخی از مرغدارها اقدام به جوجه ریزی نکردند، افزود: این اقدام بر بازار فعلی مرغ تاثیر گذاشت. اما بر حسب اطلاعات موجود جوجه ریزی انجام شده و پیش بینی می شود در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه بازار به تعادل برسد.

ذخیره سازی و توزیع مرغ در شرایط خاص توسط پشتیبانی امور دام
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار با توجه به شرایط بازار و با هدف حمایت از تولید و مصرف کننده وقتی مرغ تولیدی بیش از میزان نیاز بازار و تقاضای مردم باشد مرغ را از تولیدکننده ها خریداری و در سردخانه نگهداری می کند تا مرغدار ضرر نکند تا زمانی که بازار به تعادل برسد.

رحمت اله شفائی افزود: گاهی هم در بازار قیمت بالارفته و مصرف کننده ضرر می کند، که در این شرایط ستاد تنظیم بازار کشور به پشتیبانی امور دام اعلام می کند که چه زمان مرغ منجمد ذخیره شده در انبارهای پشتیبانی امور دام وارد بازار شود. سهمیه را هم ستاد تنظیم بازار بر حسب ظرفیت، جمعیت و نیاز استانها و مناطق تعیین می کند.

وی گفت: از ستاد پشتیبانی تهران به ما اعلام می شود و ما هم بعد از نامه نگاری با صنعت و معدن و تعیین مباشر، مرغ منجمد را از سردخانه منتقل و طبق تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص نحوه توزیع، مناطق و فروشگاه ها این کار از طریق اصناف انجام می شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان البرز با بیان اینکه تولید استان ما کمتر از میزان نیازمان است و برای تامین مرغ مورد نیاز از استان های همجوار تامین می کنیم افزود: اوایل امسال به دلیل مشکلات تولید جوجه یک روزه، بخشی از مرغ تولیدی در استان(حدود ۱۸۲ تن) به دلیل کاهش تقاضا و خرید از مرغداران خریداری شد که جزو ذخایر استراتژیک ما هست و به مرور به بازار تزریق می شد.

شفائی گفت: برای تنظیم بازار استان، در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان و محرم مرغ توزیع شد و همچنین از۲۷ مهر ۶۰۰ تن مرغ در عرض یک ماه توزیع شروع شد که تا هفته قبل توزیع ادامه داشت.

وی با بیان اینکه التهاب بازار تا ۱۰ روز ادامه دارد، افزود: بعد از آن وضع بازار به روال عادی برمی گردد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان البرز با اشاره به گرانی فعلی مرغ در بازار نیز گفت: با تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد بخشی از ذخایر را وارد بازار کنیم. سهمیه البرز ۳۰۰ تن است اما دنبال این هستیم که سهمیه را افزایش دهیم و این مشکل با تزریق متوالی حل خواهد شد.

کد خبر: ۵۶٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha