۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
جهان باید به راه حل‌های چین جهت حل مشکلات جهانی توجه کند
گلوبال تایمز بررسی کرد:

جهان باید به راه حل‌های چین جهت حل مشکلات جهانی توجه کند

تجربه تاریخی نشان داده است که همه گیری ها بیشتر از عدم تعادل در روابط بین انسان و طبیعت ناشی می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «وانگ ون» با عنوان «جهان باید به راه حل های چین جهت حل مشکلات جهانی توجه کند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اکنون بشر با شدیدترین بحران اقتصادی و کشنده ترین بحران زندگی از پایان جنگ جهانی دوم روبرو شده است. بی اعتمادی استراتژیک بین قدرت های بزرگ به پایین ترین سطح از پایان جنگ سرد رسیده و این امر اوضاع را بدتر کرده است. رسانه های غربی بسیار تحت تأثیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته اند. در حالی که آنها معمولاً گزارشهایی پر از شکایت، سرزنش و انتقاد دارند، بندرت راه حل های جهانی برای مشکلات فوق الذکر بیان می کنند.

از این منظر نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و گروه ۲۰ که به تازگی به نتیجه رسیدند، بسیار حیاتی شده اند. نبرد جهانی علیه بیماری همه گیر COVID-۱۹ طولانی شده است. این نشست ها به رهبران جهان نشان می دهد که قدرتمندترین سیاستمداران جهان چگونه به آینده فکر می کنند.

باید گفت جهان باید به راه حل های چین جهت حل مشکلات جهانی توجه کند:

 نخست به این دلیل که چین خواستار همکاری بین المللی در مبارزه با بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا بر اساس شناخت متقابل گواهی های بهداشت و تقسیم واکسن ها شده است. چین رسماً با اندونزی، سنگاپور و کره جنوبی برای تسهیل مبادلات پرسنل به توافق رسیده است. چین به COVAX پیوست - بستری جهانی که از تحقیق و توسعه و همچنین ساخت واکسن COVID-۱۹ پشتیبانی می کند. چین از طریق برنامه COVAX همکاری واکسن با کشورهای مربوطه را تقویت می کند و از تعهد خود در زمینه تولید واکسن های COVID-۱۹ برای مصالح عمومی جهانی تمجید می کند.

ثانیا چین می خواهد توسعه اقتصادی بدون ارتباط فیزیکی مانند خرید آنلاین، آموزش آنلاین و خدمات پزشکی از راه دور را ارتقا دهد. COVID-۱۹ به رونق اقتصاد دیجیتال دامن زده است. البته دیجیتالی شدن چالش های زیادی را نیز به همراه دارد.

چین طرح ابتکار جهانی در مورد امنیت داده را ارائه داده، کنفرانس های بین المللی در مورد هوش مصنوعی برگزار نموده، قوانین و مقررات مربوط به حاکمیت دیجیتال جهانی را ترویج کرده و معیارها و اصول ارز دیجیتال را کاوش کرد. چین همچنین تلاش کرده نقشه راه اینترنت و اقتصاد دیجیتال را به طور کامل اجرا کند. این کشور همچنین خواهان برگزاری کارگاهی در زمینه کاهش فقر مجهز به فناوری دیجیتال است. چین به عنوان یک کشور پیشرو در اقتصاد دیجیتال دریغ نکرد که تجربه توسعه دیجیتال خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

سوم چین همچنان از کشورهای در حال توسعه حمایت می کند و سطح تعلیق و تسویه بدهی را برای کشورهایی که با مشکلات خاصی روبرو هستند افزایش می دهد. افرادی که در فقیرترین کشورها در فقر به سر می برند بیشترین آسیب را از این بیماری همه گیر دیده اند.

تعداد کمی از قدرتهای جهانی از لحاظ کمک به کشورهای در حال توسعه به اندازه چین عملگرا هستند. چین خود نیز با سخت ترین محیط توسعه داخلی و خارجی طی ۳۰ سال گذشته روبرو است.

اما این کشور هنوز تلاش خود را برای به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی های بیش از ۱.۳ میلیارد دلار انجام می دهد، موسسات مالی را به تأمین مالی بیشتر تشویق کرده و پیشنهاد تشکیل کنفرانس جهانی در مورد کاهش تلفات غذایی را داده است. همچنین برای حل بحران جهانی غذا و مشکلات زنان، اجلاس جهانی زنان در سال ۲۰۲۵ پیشنهاد شده است.

چهارم اینکه افزایش پاسخ به بیماری همه گیر کووید ۱۹ مبتنی بر حفاظت از تنوع زیستی است. چین پیشنهاد می کند تولید و استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف غیر ضروری بیشتر کاهش یابد، و قانون ممنوعیت کامل تجارت غیرقانونی حیات وحش اجرا شده و کنوانسیون تنوع بیولوژیکی نیز برگزار شود. تجربه تاریخی نشان داده است که همه گیری ها بیشتر از عدم تعادل در روابط بین انسان و طبیعت ناشی می شود. ضروری است که یک جهان پاک و زیبا را با هم بسازیم و به همزیستی هماهنگ انسان و طبیعت پی ببریم.

سرانجام چین خواستار تقویت حاکمیت جهانی با هسته سازمان ملل و تلفیق قوانین جهانی سازی اقتصادی بر اساس سیستم تجارت چند جانبه است. حاکمیت جهانی اکنون در شوک است. سیستم بین المللی پس از بیماری همه گیر کووید ۱۹ نیاز به اصلاحات دارد از جمله سازمان بهداشت جهانی و سیستم مالی بین المللی.

اما اصلاحات به معنای سرنگونی و بازسازی همه چیز نیست. در عوض این مهم به معنای بهبود قدرت و جایگاه قبلی سازمان ملل و ارتقا تجارت آزاد است که مدتهاست جهانی شدن اقتصاد را هدایت می کند. چین هرگز نخواسته است سیستم بین المللی فعلی را براندازد. درعوض این کشور می خواهد به سمت یک مسیر بازتر، فراگیر ، متعادل و برنده برود.

چین بازتر از آنچه توسط رسانه های غربی تصور می شود، است. چین امیدوار است که منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه در تاریخ مشخص شده تأسیس شود. پس از انعقاد قرارداد RCEP، چین فعالانه خواهان پیوستن به CPTPP است.

بدون شک سیاست مبتنی بر همکاریهای چندجانبه چین پادزهر شوک جهانی شدن است. این کشور همچنین یک کاتالیزور برای همکاری های بین المللی و تقویت کننده اعتماد به نفس در جهان است. جنگ جهانی علیه COVID-۱۹ به مدت ۱۱ ماه درگرفته است. در برخی کشورها موج دوم حتی شدیدتر از موج اول است. بنابراین رهبران جهان باید به توصیه های چین جهت مقابله با بیماری کووید ۱۹ و دوران پس از این همه گیری گوش فرا دهند.

کد خبر: ۵۶٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha