۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
بانک مرکزی و وزارت صمت مقصر گرانی مرغ هستند
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

بانک مرکزی و وزارت صمت مقصر گرانی مرغ هستند

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، مقصر افزایش قیمت مرغ را وزارت صمت و بانک مرکزی دانست و تاکید کرد اختیارات باید به وزارت جهاد باز گردد.

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد اظهار کرد: تمام جوانب دنیا به امنیت غذایی باز می‌گردد و در کشور مرغ اجداد و نهاده‌ها از خارج کشور وارد می‌شود.

وی از مصرف ماهی ۲ و نیم میلیون تن گوشت مرغ خبر داد و افزود: شب گذشته جلسه‌ای با رئیس قوه قضا داشتیم و متوجه شدیم حوزه اجرایی رسالت لازم را انجام نداده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: در شرایط فعلی مهم است که بدانیم نیاز مرغ و تخم مرغ چقدر است ولی نهاده‌های تولیدی در کشور ۲۰درصد است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وقتی عدد و میزان واردات بر اساس ارز دولتی صورت می‌گیرد، باید نهاده تامین شود ولی اختیارات وزارت جهاد گرفته شده است؛ یعنی کسی که متولی حوزه کشاورزی است، نمی‌تواند پاسخگو باشد.

ساداتی نژاد افزود: اصلی ترین بحث ما اینست که باید اختیارات باز گردد تا بدانیم فرمانده اصلی کیست و رای اعتماد رزم حسینی مبنی بر اینست که قیمت گذاری نیز باید واگذار شود ولی رئیس جمهور این را نپذیرفت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تا شهریور روی ریل امنیت غذایی حرکت نکرد و بعد از شهریور ماه تلاش کرد به این مهم دست یابد.

ساداتی نژاد گفت: ما در توزیع نیز دچار مشکل هستیم و مقصر تامین نهاده نیز بانک مرکزی و وزارت صمت است.

وی افزود: مرغدار و کسی که جوجه می‌ریزد بخش اعظم نهاده را از بازار تامین می‌کند و جوجه ریزی نمی‌کند که مجدد به گران شدن قیمت مرغ می‌انجامد.

ساداتی نژاد ادامه داد: نرخ مصوب با دستور وزارت جهاد باید خارج شود و ما آماری داریم که نهاده بدون دستور از گمرک خارج شده است.

این نماینده مجلس افزود: در ذرت استثنائا نسبت به سال گذشته دپوی بیشتری داریم ولی بخشی از ذرت برای صنعتی صرف می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: دولت فرمانده میدان در حوزه غذای مرغ و طیور است و قوه قضا نیز با اینکه اختیارات وزارت جهاد در دست وزارت صمت باشد، مخالفت کردند و در جلسه شورای سران به این مطلب اشاره خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: از دولت و رئیس جمهور می‌خواهیم اختیارات رئیس جمهور بطور کامل به وزارت جهاد بازگردد که قطعا آشفتگی از بازار جمع شود.

ساداتی نژاد توزیع را نیز در اختیار وزارت صمت دانست و تاکید کرد گمرکات بدون در نظر گیری سامانه اقدام به ترخیص کالا می‌کند و مجلس در اینباره به قوه قضا نامه نگاری کرده است.

وی افزود: اگر نهاده وارد بازارگاه نشود، به بازار سیاه می‌رود و در اینجا مافیای بزرگی تلاش دارد نهاده را به سمت بازار سیاه ببرد. کسانی که خارج از مجوز وزارت جهاد نهاده را وارد کردند، اسامی‌شان در اختیار است و برای دستگاه‌های نظارتی فرستاده شده است.

ساداتی نژاد سوداگری در حوزه امنیت غذایی را خیانت دانست و تاکید کرد: این مسئله گران فروشی محسوب نمی‌شود و مصداق خیانت به مردم و حقوق عامه است.

کد خبر: ۵۶٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha