۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
مشکل کمبود روغن به زودی حل می‌شود
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مشکل کمبود روغن به زودی حل می‌شود

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حال حاضر متولی موضوع روغن، وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به اصلاح سیاست بانک مرکزی در این حوزه، نابسامانی‌ها به زودی برطرف خواهد شد.

به گزارش بازار، جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با کمبود روغن گفت: واردات روغن خام و دانه های روغنی که در داخل کشور به روغن خوراکی تبدیل می شوند در گذشته از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کرد.

وی با انتقاد از سیاست غلط بانک مرکزی برای واردات کالاها گفت: بر اساس این سیاست غلط، واردات هرکالایی باید توسط بانک مرکزی تأمین ارز می شد و بانک مرکزی به افرادی که حاضر بودند با ارز خودشان کالایی را وارد و در داخل به محصول تبدیل کنند و بفروشند اجازه ترخیص کالا نمی داد و همین سیاست غلط منجر به وقفه در تأمین نهاده های دام و طیور و دانه های روغنی شد.

قادری مطرح کرد: اگر بانک مرکزی ارز یارانه ای داشته باشد باید این ارز را به واردکننده اختصاص دهد و اگر نداشته باشد هم اجازه دهد که دانه های روغنی یا روغن خام را با ارز خودش وارد و در داخل تبدیل به روغن کند تا این کمبود در بازار برطرف شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حال حاضر متولی این کار، وزارت جهاد کشاورزی است و سیاست بانک مرکزی هم اصلاح شده و این نابسامانی ها به زودی برطرف خواهدشد.

وی یادآور شد: که بین وزارت صمت و جهاد در این مورد انجام شده و مورد تأیید رئیس جمهور هم قرار گرفته اما اخباری مبنی بر نظر دیگر رئیس جمهوری را شنیدیم و این نشان می دهد که تیم اقتصادی دولت و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و وزارتخانه های ذیربط هماهنگ نیستند.

قادری با بیان اینکه ۹۵ درصد دانه های روغنی مصرفی ما وارداتی است افزود: با وجود شعارهای خودکفایی در حوزه محصولات کشاورزی اما هنوز اقدام جدی برای تأمین دانه های روغنی در داخل کشور انجام نشده است.

این نماینده مجلس ارز را در اقتصاد ایران یک متغیر کلیدی و اساسی خواند و گفت: به دنبال افزایش نرخ ارز، قیمتها هم افزایش پیدا می کند و تا زمانی که تولید داخلی وابسته به ارز باشد وضعیت همین است.

وی درباره علت نوسانات شدید قیمت مرغ در کشور هم اینطور توضیح داد: شاید ما به اندازه نیاز خاورمیانهدر کشورمان مرغداری تأسیس کرده ایم اما بخش عمده ای از زنجیره تولید مرغ در کشورمان هنوز وارداتی است و این درحالیست که بسیاری از نهاده ها قابل جایگزینی هستند.

قادری با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه گفت: متأسفانه مدیرانی در وزارت جهاد بر سر کار آمدند که خودشان دستی بر واردات داشتند و اجازه ندادند این زنجیره در داخل کشور شکل بگیرد و تکمیل شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ساختار مجلس در تصویب قوانین را هم نیازمند اصلاح دانست و افزود: این ایراد سیستمی باید در خود مجلس برطرف شود.

کد خبر: ۵۶٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha