۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
شب های تهران خلوت، روزهای فرمانداری شلوغ! /صاحبان کارخانه‌ها  به دنبال تسهیل تردد خود
اجرای دستورالعمل های ستاد ملی کرونا؛

شب های تهران خلوت، روزهای فرمانداری شلوغ! /صاحبان کارخانه‌ها به دنبال تسهیل تردد خود

مقررات منع رفت و آمد شبانه و بین شهری که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه سال جاری در ۱۶۰ شهر به مورد اجرا گذشته شده است، روند دسترسی برخی از مدیران و کارکنان را به معادن، کارخانجات و انبارهای کالا متبوع در حومه شهرها با اختلال مواجه کرده است.

بازار؛ گروه اصناف: ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی بین شهرها و استان های مختلف سبب شده برخی از فعالان عرصه های اقتصادی که کارخانجات و یا بنگاه های تجاری آنها در خارج از شهرها و یا استانها است به راحتی نتوانند به محل کار خود تردد کنند. 

برای مثال اگر کارخانه ای بین کرج و قزوین قرار گرفته باشد، صاحب این کارخانه که محل سکونت آن در تهران است به چه نحوی باید بین منزل و محل کار خود باید تردد کند.

این در حالی است که از نخستین ساعت بامداد روز اول آذرماه سال جاری ماموران پلیس راه در حومه شهرها و به تهران اجازه نمی دهند که خودروهای بومی از تهران خارج و یا خودروهای شماره غیربومی به سایر شهرها رفت و آمد کنند.

اگر چه اگر قرار باشد بین مرگ و زندگی انتخاب داشته باشیم ، بی شک باید زندگی ولو به بهای از دست دادن برخی درآمدها را انتخاب می کنیم . اما  شاید بهتر باشد در طرحی که دولت حاضر به اعلام تعطیلی رسمی نیست و راه های در رو زیادی را  برای اعمال قانون  ایجاد کرده با نگاهی جامع تر  خسارت های  ناشی از این طرح را به آحاد مختلف مردم  کم می کرد. به عبارت بهتر هرچند که رعایت پروتکل ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه کردن مبتلایان، رعایت بهداشت فردی و محیطی و عدم سفر بین شهرها برای مقابله با بیماری کرونا ضروری است، اما رعایت دستورالعمل ها نباید برای مردم مشکلاتی جدیدی را به وجود آورد.

کاش خسارت کمتر بود
«حسین سلاح ورزی» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در یک پیام توییتری خود نوشت: مقررات منع رفت و آمد شبانه و بین شهری در روند دسترسی برخی از مدیران و کارکنان را به معادن و کارخانجات و انبارهای کالا با اختلال مواجه کرده است.
 

وی در این پیام تاکید کرده است که کاش اعمال مقررات با نگاه به تجربیات کشورها در استفاده از فناوری به صورت هوشمندانه تری اعمال می‌شد تا خسارت کمتری به تولید و تجارت وارد می‌کرد.

ممنوعیت تردد محدویت بزرگی را برای برخی از صاحبان صنایع و کارخانه ها در حاشیه شهر تهران و کلانشهرها به وجود آورده به طوری که ماموران پلیس هم اکنون اجازه خروج از شهر را به رانندگان نمی دهند و در این خصوص رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در ۴۸ ساعت گذشته به ۱۵۶ هزار وسیله نقلیه تذکر داده شده و ۱۱۰ هزار وسیله بازگشتند و ۵ هزار جریمه کرونایی هم در کشور اعمال شده است.

جاده ها خلوت شدند
سردار «سیدکمال هادیانفر» اظهارداشت: بلافاصله بعد از ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، عوامل پلیس راهور در ساعت ۲۴ بامداد ۳۰ آبان ماه، در هزار و ۱۸۱ نقطه اعم از ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی مستقر شدند و انجام وظیفه کردند.

رئیس پلیس راهور ضمن تقدیر و تشکر از هموطنان در حذف سفرها و توجه به توصیه‌ها، افزود: در دو روز از اجرای طرح، در تمام محورهای مشمول طرح کاهش تردد هستیم.

این مقام انتظامی اظهارداشت: نیروی انتظامی در این طرح با تمام توان خود در حوزه ورودی و خروجی شهرها با تذکر، انجام وظیفه می‌کند.

سردار هادیانفر افزود: بر اساس مصوبات ابلاغ شده به پلیس راهور، در شهرها نیز دوربین‌ها فعال هستند و از ساعت ۲۱ تا چهار صبح اعمال قانون می‌کنند.

رئیس پلیس راهور بیان کرد: بیش از هفت هزار نفر از همکاران ما در حوزه راه و شهر این مأموریت خطیر را در کنار کادر بهداشت و سلامت کشور انجام می‌دهند و خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از تنش رانندگان و پلیس نبوده است و مردم نهایت همکاری را با پلیس دارند.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که در کنار کادر بهداشت و سلامت جلوی شیوع این بیماری را بگیریم و جرایم صورت گرفته نیز کمترین حد ممکن بوده است.

این مقام انتظامی بیان کرد: تاکنون حدود پنج هزار جریمه در کشور انجام شده و تلاش بر این است که با تذکر و پیامک‌ها اقدامات خود را انجام دهیم و شاهد کمترین جریمه در این رابطه باشیم.

سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه این جرایم هم توسط دوربین‌ها و هم توسط ماموران و افسران راهور انجام شده است، تصریح کرد: اغلب این جرایم در مبادی ورودی انجام شده است، دوربین‌های راهور، دو شب در محورهای جاده‌ای فقط به تذکر به رانندگان خاطی بسنده کردند و این تذکرات باعث کاهش تردد در جاده شده، اما از امروز در محورهای جاده‌ای برای پلاک‌های غیربومی در مبادی ورودی شهرهای قرمز و نارنجی جریمه صورت می‌گیرد.

خلوتی در شب های تهران ازدحام در فرمانداری
 اما  گزارش میدان خبرنگار  بازار حاکی است که به تناسب خلوت شدن جاده های برون شهریو شبهای تهران  فرمانداری تهران  شلوغ و پر ازدحام است. مراجعه کنندگان از مردم عادی، رانندگان ، کارگران و  صاحبان کسب و کارهای خارج از شهر همگی  برای  استثنا شدن به فرمانداری مراجعه کرده اند. تقریبا بیشتر افراد نگران جرایمی هستند که در انتظارشان است.  

یکی از مراجعه کنندگان در حالی که برای  کارمند فرمانداری از علت سفر اجباری خود  می گوید، پاسخ می شنود که : جریمه اش را پرداخت کن.  

و دیگری در حالی که نامه ای در دست دارد، به دنبال حذف برخی پلاک ها بری تردد در شب های تهران است.   

پیش از این «علیرضا رئیسی» معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:‌ تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است واین اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

وی افزود:‌ در شهرهای قرمز موضوع جدید دیگر، بحث منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح است و این محدودیت در مناطقی که قرمز اعلام شده،  انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این مساله علاوه بر منع تردد بین شهری است که در مناطق قرمز و نارنجی اعمال شده است گفت: افرادی که دارای پلاک بومی همان شهر هستند حق ورود به سایر شهرها را ندارند و پلاک‌های غیربومی نیز حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند.

الزامات اجرای این مصوبه ستاد ملی کرونا برای تعداد بیشماری از فعالان عرصه های اقتصادی و صنعتی در حاشیه کلانشهرها و تهران مشکلاتی به وجود آورده است.

جا دارد مسئولان فرمانداری ها و استانداری ها برای رفع این معضل صاحبان انبارها و کارخانجات راهکاری مناسب ارائه دهند تا افراد بتوانند با اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز در این ۱۴ روز و یا محدودیت های احتمالی به محل کار خود براحتی تردد کنند.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا منع تردد بین استان تهران و البرز یکپارچه دیده شده است و منع تردد شهر به شهر در استان تهران ملاک نیست، اما مسئولان باید بدانند بسیاری از صنعتگران و صاحبان بنگاه های تجاری در خارج از استان تهران و البرز در شهرک های صنعتی قزوین و یا ساوه فعالیت اقتصادی دارند و همین موضوع در سایر استانها نیز صادق است و برای تردد این افراد در مسیرهای منتهی به شهر مبدا باید فکر اساسی شود. این که جواب یک فرد پاسخگو به مراجعه افراد این باشد که : «با  جریمه برو ! »  به نظر ترویج بی قانونی و بی احترامی به قانون  است که باید استثناها  و الزامات را به درستی شناسایی کرد و امکان  اعمال قانون را با کمترین ضریب خطا فراهم کرد.

کد خبر: ۵۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha