۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
موفقیت جدید واکسن کرونای انگلیس؛ «آکسفورد» ۹۰ درصد کارایی دارد
سومین واکسن هم خبر از کارایی ۹۰ درصدی داد؛

موفقیت جدید واکسن کرونای انگلیس؛ «آکسفورد» ۹۰ درصد کارایی دارد

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است واکسن تولیدی این شرکت در صورتیکه نیم دوز اول تزریق شود و یک ماه بعد یک دوز واکسن تزریق شود، بالغ بر ۹۰ درصد کارایی دارد و می تواند مانع از انتشار ویروس و ابتلای شدید به بیماری شود.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت داروسازی آسترازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد به تولید واکسن برای مقابله با ویروس کرونا مشغول است خبر از کارایی بالای واکسن داد.

طبق گزارش منتشر شده توسط این شرکت داروسازی و بر مبنای اطلاعات ارایه شده در مورد نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در انگلیس و برزیل، واکشن بالغ بر ۷۰ درصد کارایی دارد.

برای تهیه این آمار چهار رژیم تزریق واکسن در نظر گرفته شده است که برآیند تاثیر این واکسن در این چهار رژیم بالغ بر ۷۰ درصد اعلام شده است. در صورتیکه دو دوز واکسن با فاصله یک ماه تزریق شود، کارایی این واکسن برابر با ۶۲ درصد است ولی در صورتیکه برای بار اول نیم دوز واکسن تزریق شود و با فاصله یک ماه یک دوز واکسن  تزریق شود، کارایی آن به ۹۰ درصد می رسد.

نکته مهم این است که واکسن آکسفورد از انتشار ویروس هم جلوگیری می کند و به گفته مدیر عامل شرکت داروسازی آسترازنکا می تواند  نقطه پایانی برای ویروس کرونا و شیوع آن در دنیا باشد. بررسی این واکسن در بریتانیا شروع شده است و به زودی تزریق آن در این کشور آغاز می شود. بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید آکسفورد را خریداری کرده است که برای واکسینه کردن تمامی مردم این کشور کفایت می کند.

امکان تولید  واکسن در سطح وسیع وجود دارد
سارا گیلبرت، پروفسور واکسن شناسی در دانشگاه آکسفورد در مورد این واکسن به بی بی سی گفت: «خبر کارایی واکسن ما را یک گام به کسب نتیجه در مورد این ویروس نزدیک کرده است، ما مطالعات خود را ادامه می دهیم و سومین مرحله از آزمایشها در امریکا و چند کشور دیگر ادامه دارد ولی  تا کنون نتیجه بسیار مطلوبی کسب کردیم.»

 وی تاکید کرد: «نکته مهم در مورد این واکسن استفاده از یک تکنولوژی و روش قدیمی تولید واکسن است که شمار زیادی از کارخانه های واکسن سازی در دنیا امکان استفاده از آن و تولید واکسن را دارند. در نتیجه می توان حجم بالایی از واکسن را به بازار عرضه کرد. تا کنون با شماری از شرکتها قرارداد منعقد کرده ایم و ظرفیت تولید ۳ میلیارد دوز واکسن را داریم که می تواند دو میلیارد نفر را در برابر کرونا ایمن کند ولی هر شرکت داروسازی دیگری که بتواند در تولید حجم بیشتری از واکسن با ما همکاری کند، ما استقبال می کنیم.»

 وزیر بهداشت کشور بریتانیا هم در مصاحبه ای با  گاردین این خبر را بسیار خوب ارزیابی کرد و در مورد توزیع و تزریق واکسن از انتهای سال جاری صحبت کرد. او دراین مصاحبه گفت: «توزیع این واکسن ساده تر است و نیاز به یخچال های خاص با دمای بسیار پایین ندارد. طول عمر بیشتری دارد و هزینه آن نیز پایین تر است. این واکسن برای بازار بریتانیا واکسن بسیار مناسبی است و ما  تزریق آن به گروه های حساس را به سرعت شروع می کنیم.»

واکسن  مانع از انتقال ویروس می شود
نکته مهم دیگری که در مورد این واکسن وجود دارد این است که این واکسن مانع انتشار ویروس می شود و این خبر بسیار خوبی است. سارا گیلبرت در ادامه گفت: «تا کنون ۱۳۱ نفر از افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، به ویروس کرونا مبتلا شده اند ولی نکته مهم این است که هیچ یک از آنها علایم شدید را نداشتند و بیماری سختی را شاهد نبوده اند. این خبر بسیار خوبی است و می توان پایانی برای بحران جهانی کرونا باشد.»

شرکت آسترازنکا در بیانیه ای رسمی تاکید کرده است که قصد کسب سود از این واکسن را ندارد و این واکسن را در سطح انبوه و با قیمت بسیار پایین وارد بازار جهانی می کند. ما به توزیع عادلانه واکسن در تمامی دنیا اعتقاد داریم و تلاش می کنیم واکسن را به تمامی مردم دنیا ارسال کنیم.

بعد از تایید واکسن آکسفورد در بریتانیا و اتحادیه اروپا، ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن وارد بازار بریتانیا می شود که می تواند برای واکسیناسیون تمامی مردم این کشور کافی باشد. بریتانیا ۴۰ میلیون دوز واکسن از شرکت پی فایزر خریداری کرده است و ۵۰ میلیون دوز هم از شرکت داروسازی مدرنا خریداری کرده است.

 تولید واکسن آکسفورد در شماری از کشورهای دنیا شروع شده است. از جمله این کشورها، هند است که اعلام کرده است از انتهای امسال عرضه واکسن به گروه های حساس را شروع می کند و تا انتهای آوریل سال بعد تمامی مردم واکسینه خواهند شد. قرار است هند بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن آکسفورد تولید کند. این کشور در نظر دارد عرضه واکسن به کشورهای همسایه را نیز انجام دهد.

 کارخانه واکسن سازی در کشور استرالیا هم تولید واکسن آکسفورد را از سه هفته پیش شروع کرده است و قرار است ۴۰ میلیون دوز واکسن تولید کند که ضمن تامین نیاز داخلی به کشورهای اطراف هم صادر خواهد شد. شرکت پی فایزر در نظر دارد تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۳ میلیارد دوز و شرکت مدرنا ۱ میلیارد دوز تولید خواهد کرد.

کد خبر: ۵۶٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha