۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
پاندومی سیاه برای تالارها/ مسئولین تصمیم منصفانه نگرفتند
گزارش بازار از بیکاری و مشکلات تالارداران البرز؛

پاندومی سیاه برای تالارها/ مسئولین تصمیم منصفانه نگرفتند

کرج- پاندومی کووید بیش از هر چیزی اقتصاد را هدف قرار داد و در این بین برخی مشاغل در ایران روزهای تلخی را سپری می کنند؛ از جمله این اصناف تالارها هستند که معتقدند می شد چرخ این اصناف هم به نوعی بچرخد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: «موسی محمدی» یکی از تالارداران البرزی است که مانند هم صنفیان خود با گسترش کرونا مجبور به تعطیلی تالار و عدم فعالیت شده است.

محمدی  در ادامه صحبت هایش به خبرنگار بازار می گوید: ۲۲ نیروی ثابت مشغول بکار داشتم و با توجه به ظرفیت میهمانی ها گاهی به طور موقت نیروها تا ۴۰ نفر هم افزایش می یافت.

این تالاردار البرزی می گوید: مسئولان به طور کل صنف ما و مشکلاتمان را نادیده گرفتند، در حالی که می توانستند مانند صنوف دیگر شرایط و مقرراتی برای ادامه فعالیتمان بگذارند.

محمدی با بیان اینکه ۲۲ نیروی ثابت تالارش حقوق و بیمه داشتند، می گوید: از اوایل اسفند که تصمیم به تعطیلی تالارها گرفته شد، امیدوار بودم موقتی باشد و به زودی مشکل حل شود. با وجود عدم فعالیت حقوق و بیمه اسفند و فروردین پرسنلم را هم پرداخت کردم تا هم آنها با مشکل مواجه نشوند و هم نیروهایم را حفظ کنم. اما بعد از آن دیگر نتوانستم پرداخت کنم و به طور کل مجموعه تالار از هم پاشید. آنها هم مجبور به استفاده از بیمه بیکاری شدند.

«بابک آهون به» یکی از کارکنان تالارهای البرزی که از سال ۹۷ در این حرفه فعالیت دارد به خبرنگار بازار می گوید: از ششم اسفند که ابلاغ به تعطیلی شد، تالار پذیرایی ما هم تعطیل شد و حدود ۱۲ نفر نیرو که در این مجموعه فعالیت داشتند با تعطیلی تالار بیکار شدند.

آهون به با بیان اینکه پیش از ابلاغ تعطیلی برای مراسم قراردادهایی بسته و بیعانه هم گرفته شده بود، گفت: این بیعانه برای برخی هزینه ها از قبل پرداخت شده بود که با کنسل شدن مراسم ها برای برگرداندن این مبالغ با سختی و مشکل مواجه شدند.

وی با تاکید بر اینکه صنف تالارداران با ضربه اقتصادی بدی مواجه شدند، افزود: نه جایگزین و نه راهکاری برای فعالیت تالارها در نظر گرفته نشد، متاسفانه برای تالارداران منصفانه تصمیم گیری نشد.

آهون به با اشاره به آماری که در خصوص افزایش آمار ازدواج در سالجاری اعلام شده، می گوید: درصد بالایی از مراسم این ازدواج ها به دلیل شرایط فعلی با محدودترین نفرات و شرایط خاص برگزار شده است. با تعدادی از رستوران دارها که صحبت کردم، اظهار کردند با ظرفیت ۵۰ -۶۰ نفر به طور مخفیانه مراسم برگزار می کنند، در حالیکه محل های برگزاری، شرایط تالار را ندارند.

وی اضافه کرد: در تالارها می توان با یک سوم یا یک چهارم ظرفیت مراسم را با رعایت موارد بهداشتی برگزار کرد تا هم این صنف بتوانند سرپا شوند هم مردم مراسم خود را در امنیت و سلامت برگزار کنند.

آهون به در خصوص حمایت و تسهیلاتی که از جانب دولت اعلام شد، گفت: هیچ کدام از همکاران ما به دلیل موانع زیاد نتوانستند دریافت کنند، البته در مقابل مبلغی که داده و باید بازپرداخت می شد ارزش دوندگی نداشت.

وی با بیان اینکه این چند ماه بیکار است گفت: با توجه به شرایط فعلی نمی توان هیچ فعالیتی کرد، هر کسی که پس انداز دارد از جیب می خورد و بقیه با شرایط سختی زندگی را می گذرانند.

عده ای از تالارداران ورشکست شده و جمع آوری کردند
رییس اتحادیه صنف تالارداران کرج هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در اتحادیه چند رسته داریم، افزود: تالار، رستوران مطبخ و کبابی واحدهای صنفی مربوط به ما هستند که در ایام کرونا همه این واحدها با مشکل و آسیب مواجه شدند.  

رضا سلطان محمدی افزود: اما تالارداران ۹ ماه است که به طور کل تعطیل هستند و عده ای هم ورشکست شده و جمع آوری کردند.

سلطان محمدی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ تالار با مجوز در شهرستان کرج داریم، افزود:  هر کدام از آنها ۱۰ تا ۶۰ نفر پرسنل داشتند که از ابتدای شیوع کرونا و عدم فعالیت همه بیکار شدند و خانواده هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با تالارداران کار می کردند فلج شده و شرایط سختی را می گذرانند.

وی اظهار کرد: برخی از اعضاء اجاره دار بودند که اجاره هاشان عقب افتاده، برخی دیگر برای برگزاری مراسم بیعانه گرفته بودند که برای پس دادن آن با مشکل مواجه شدند.

رییس اتحادیه تالارداران کرج با اشاره به اینکه هیچ خسارت و تسهیلاتی به این رسته پرداخت نشد، اضافه کرد: دولت اعلام کرده بود که برای حفظ هر کارگر ۱۶ میلیون تومان پرداخت می شود. اما شرایط سخت و موانع باعث عدم استقبال از آن شد و اکثر تالارداران نتوانستند از آن استفاده کنند.

به طور مرتب مراجعه و شکایت برای پس گرفتن بیعانه پرداخت شده مجالس را داریم
سلطان محمدی گفت: به طور مرتب برای پیگیری و گرفتن بیعانه پرداخت شده توسط مشتریان به تالاردارها مراجعه و شکایت به اتحادیه داریم. همکاران ما نه اینکه قصد پرداخت نداشته باشند اما در شرایط کنونی توان پرداخت ندارند. برخی از تالاردارها ماشین یا خانه خود را فروختند تا بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند. عده ای هم سرگردان هستند و شغل آنها فلج شده است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته همه مشاغل فعالیت داشتند و در جاده چالوس رستوران ها و مراکز تفریحی هم فعالیت داشتند، افزود: در این صنف نیز می شد با تمهیداتی فعالیت را ادامه داد و با ۳۰ درصد ظرفیت تالارها و رعایت پروتکل های بهداشتی کار کرد. اما یک باره این صنف را تعطیل کردند و این شغل از بین رفت در صورتی که می شد راهکار و شرایطی برای ادامه فعالیت آنها گذاشت.

سلطان محمدی اظهار کرد: صنوف مجوز دار ما فعالیت ندارند اما در حاشیه شهر «زیرزمین ها، باغ ها و در سالن های ورزشی» مراسم ها برگزار می شود و چون مجوز ندارند، در حالیکه سوای از بحث کرونا در این شرایط امنیت خانواده های مردم هم تامین نیست و اگر اتفاقی پیش آید هیچکس جوابگو نیست.

مسئولان با بررسی کارشناسانه برای فعالیت تالارها با بخشی از ظرفیت تصمیم گیری کنند
وی در پاسخ به اینکه برای حمایت از واحدهای صنفی در اتحادیه چه اقداماتی انجام شده است، گفت: مرتب در مجمع امور صنفی جلسه داشتیم، حتی یک تجمع هم در اتاق اصناف تهران شد که اجازه دهند با بخشی از ظرفیت، صنف تالارداران هم فعالیت کند اما تاکنون هیچ جوابی نشنیدیم.

رییس اتحادیه تالارداران کرج گفت: انتظار داریم مسئولان به فکر این رسته هم باشند و با بررسی کارشناسانه و همچنین با درنظرگرفتن شرایط و ظرفیت تالارها اجازه فعالیت درصدی از آن را بدهند.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه با تعطیلی این صنف فقط پرسنل تالارها آسیب ندیدند، افزود: شغل های مرتبط مانند شرکت های خدماتی، آریشگاه ها، گل فروشی و برخی مشاغل دیگر که وابسته به ما بودند نیز با تعطیلی این صنف آسیب دیده و حدود ۱۰ هزار نفر در کرج دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند.  

تالارداران بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند
رییس اتاق اصناف البرز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بیشترین آسیب را با شیوع کرونا صنف تالارداران دید که از ابتدا تعطیل شد.

بهروز حصاری افزود: حدود ۴۰۰ تالار در استان داریم که همگی کماکان تعطیل هستند و پرسنل و نیروهای خدماتی آن بیکار شده و دچار مشکلات زیادی شدند.

 حصاری اظهار کرد: در صورتی که تب کرونا فروکش کند، می توان طوری برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد که با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت پروتکل ها و با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، برخی مراسم ها را برگزار کرد تا این صنف هم بتواند فعالیت و کسب روزی کند. البته این امر مربوط به تصمیم ستاد ملی کرونا و موافقت آنهاست.

اکنون که بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا دو هفته غیر از صنوف استراتژیک دیگر صنف ها و مشاغل تعطیل هستند، اما با فروکش شدن تب کرونا و کاهش التهاب این بحران، باید دید برای فعالیت و حیات صنف تالارداران هم تصمیمات تازه ای اتخاذ خواهد شد، یا تا جولان این ویروس کشنده و ویرانگر، باید تعطیل بمانند.

کد خبر: ۵۵٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha