۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
لزوم ایجاد ارزش افزوده برای خرما و آبزیان؛ صنایع فرآوری فعال‌تر شوند
خام‌فروشی ممنوع؛

لزوم ایجاد ارزش افزوده برای خرما و آبزیان؛ صنایع فرآوری فعال‌تر شوند

بوشهر- خرما و آبزیان از مهمترین محصولات تولیدی در استان بوشهر هستند که با ایجاد زنجیره ارزش، می‌تواند زمینه‌ساز درآمدزایی، اشتغال و ارزآوری برای استان و کشور باشد.

سعید رضایی، بازار؛ استان بوشهر در حوزه آبزیان و کشاورزی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و هم‌جواری با دریا و داشتن نخلستان‌های گسترده از مهم‌ترین شاخصه‌های این استان غنی محسوب می‌شود.

اگرچه وجود صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی باعث شده تا استان بوشهر را پایتخت اقتصادی و انرژی کشور بدانند ولی ظرفیت‌های این استان فراتر از صنایع انرژی است.

استان بوشهر در حوزه آبزی پروری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور را به تنهایی تولید می‌کند. این استان در عرصه پرورش ماهی و صید ماهی و میگو نیز ظرفیت‌های خوبی دارد.

شش میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن خرما تولید می‌کنند که حدود ۱۵ درصد از خرمای تولیدی کشور را شامل می‌شود.

خرما و آبزیان از محصولاتی هستند که قابلیت بسیار زیادی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده دارند که حرکت در این مسیر علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی، نقش مهمی در بهبود اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری برای استان و کشور خواهد داشت.

توسعه صنایع فرآوری آبزیان و خرما
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تقویت صنایع نگهداری، بسته‌بندی و فرآوری آبزیان و خرما در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای را داشته‌ایم.

مصطفی قلی‌پور از احیای واحدهای راکد و غیرفعال فرآوری آبزیان و خرما در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: چهار واحد غیرفعال در شهرستان‌های تنگستان و کنگان امسال بار دیگر به مدار فعالیت و تولید بازگشتند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید اظهار کرد: در همین راستا تلاش شده تا زمینه افزایش تولید و اشتغال در حوزه صنایع کشاورزی در استان فراهم شود و ظرفیت کارخانجات فعال افزایش یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به فعالیت ۵۱ واحد فرآوری و سردخانه ماهی و میگو و بسته‌بندی در استان اضافه کرد: برخی از واحدهای استان راکد و غیرفعال بودند که تلاش شد زمینه نوسازی و بهبود وضعیت مدیریتی این واحدها فراهم شده و به مدار تولید برگردند.

وی خرما را یکی از محصولات مهم استان بوشهر دانست و گفت: تلاش شده تا ضمن توسعه و تقویت واحدهای فعال در زمینه فرآوری و بسته‌بندی خرما، واحدهای راکد نیز فعال شده و با ظرفیت بیشتری در این عرصه فعالیت کنند.

قلی‌پور خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با واحدهای راکد در حوزه فراوری و بسته‌بندی خرما و آبزیان شد و بیان کرد: انتظار می‌رود در تقسیط بدهی‌ها و بخشودگی جرایم با واحدهای تولیدی همکاری مناسبی انجام شود.

وی افزود: تلاش می‌شود که خام فروشی ماهی، میگو و خرما در استان بوشهر به کمترین میزان برسد و این محصولات غنی با فرآوری مناسب راهی بازار شوند تا هم ارزش افزوده مناسبی ایجاد شود و هم زمینه توسعه اشتغال را فراهم سازد.

خام‌فروشی آفت بزرگی است
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار گفت: خرما یکی از محصولات اساسی در استان بوشهر است که بخشی از آن در استان مصرف شده و بخشی نیز در دیگر نقاط کشور وارد بازار می‌شود و بخشی نیز صادرات می‌شود.

با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما می‌توان زمینه افزایش درآمدزایی، توسعه اشتغال و ارزآوری را در استان فراهم کرد

ابراهیم رضایی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات تولیدی و جلوگیری از خام‌فروشی است که در استان بوشهر باید بیش از پیش به این مهم توجه شود.

وی با بیان اینکه خرما قابلیت تبدیل به محصولات مختلف و متنوعی را دارد، افزود: باید از صنایع تبدیلی، نگهداری و فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر حمایت شود و واحدهای راکد نیز فعال شوند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما می‌توان زمینه افزایش درآمدزایی، توسعه اشتغال و ارزآوری را در استان فراهم کرد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که بیکاری به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها در استان بوشهر محسوب می‌شود، ایجاد زنجیره ارزش برای تولیدات استان می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری در استان را حل کند.

نگاه ویژه به فرآوری آبزیان و خرما
استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: استان بوشهر قطب تولید آبزیان خصوصا میگوی پرورشی است و بخش عمده میگوی پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود و در عرصه صید و صیادی نیز وضعیت خوبی دارد.

عبدالکریم گراوند از خرما به عنوان دیگر محصول مهم و استراتژیک استان بوشهر نام برد و اظهار کرد: صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما باید در استان بوشهر گسترش یابد تا درآمدزایی بیشتر و اشتغال و ارزآوری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با خرما و همچنین آبزیان استان بوشهر تصریح کرد: حمایت ویژه از صنایع مرتبط با خرما و آبزیان را در دستور کار داریم.

با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در زمینه تولید آبزیان و خرما در استان بوشهر وجود دارد، می‌طلبد که حمایت‌های کاملی برای توسعه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری مربوط به این دو حوزه در استان انجام شود.

کد خبر: ۵۵٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha