۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
اعمال محدودیت بدون حمایت کارساز نیست؛ باری که بردوش بازاریان سنگینی می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

اعمال محدودیت بدون حمایت کارساز نیست؛ باری که بردوش بازاریان سنگینی می‌کند

کردستان- بسیاری از اصناف و بازاریان نسبت به محدودیت های جدید کرونایی معترض بوده و خواهان برداشتن بار سنگین مقابله با کرونا از روی دوش آنها و تعطیلی و قرنطینه عمومی در این راستا هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: محدودیت های جدید کرونایی از اول آذرماه سال جاری آغاز شد و در شهرهای قرمز مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند که کردستان چهار شهر آن شامل سنندج، مریوان، قروه و کامیاران در وضعیت قرمز قرار دارد.

اعمال این محدودیت‌ها قرار است دو هفته به طول انجامد و این در حالی است که راهکار و طرح حمایتی برای کسب و کارهایی که از این طریق آسیب می‌بینند در نظر گرفته نشده است.

نبود حمایت؛ رعایت محدودیت‌ها را با مشکل مواجه کرده و بسیاری از اصناف و کسبه در مقابل آن مقاومت می‌کنند و سخن مشترک این افراد این است که چه کسی یا اداره و ارگانی پرداخت هزینه اجاره خانه و مغازه و قسط وام‌هایشان را تقبل می‌کند.

مسئولان هم در سخنانشان از تصمیم گرفته شده برای بستن مغازه‌های بازاریان ابراز ناراحتی می کنند ولی وقتی مسئله به جان و مال مردم  برمی گردد ناگزیر به اولویت قراردادن  جان هستند.

حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تشکر از واحدهای صنفی که در این دو روز اجرای طرح جامع اعمال محدودیت‌های کرونایی همکاری کردند، اظهار داشت: بی شک این همکاری نشات گرفته از حس مسئولیت این افراد نسبت به سلامت خود و دیگر اقشار جامعه است.

ابراهیم زارعی اضافه کرد: انتظار می رود مغازه داران و واحدهای صنفی که تاکنون نسبت به بستن واحد خود اقدام نکردند به منظور ارتقای سلامت و قطع زنجیره انتقال کرونا به آنهایی که در این راستا پیشقدم شدند بپیوندند.

وی یادآور شد: همه مسئولان از تصمیم مبنی بر بسته شدن مغازه‌ها ناراحت هستند و عمل در این رابطه هم کار سختی است ولی وقتی بحث جان مردم باشد باید این مهم در اولویت قرار داده شود.

مسئولان بازاریان را درک و حمایت کنند
یکی از مغازه‌دارهای خیابان فردوسی سنندج که از مسیرهای پرتردد سطح شهر است به خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون چندین مرتبه مغازه‌هایمان را برای قطع زنجیره انتقال این بیماری  بستیم.

وی اضافه کرد: این بستن مغازه‌های ما اگر موثر بود چند ماه پیش اثر خود را می‌گذاشت و تنها تاثیر آن بدهکار کردن بیشتر بازاریان و بی اعتبار کردن حساب آنها با برگشت چک هایشان بوده است.

این مغازه دار سنندجی با اشاره به اینکه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی را دارد، افزود: بعد از سال ها تحصیل بدلیل نبود بازار کار متناسب با رشته ام با دریافت تسهیلاتی این مغازه را دایر کردم و الان چندماهی است که برای بازپرداخت وام‌های خود با مشکل مواجه شدم.

وی یادآور شد: بی شک سلامتی خود، خانواده و دیگر همشهریانمان برای ما هم مهم است ولی با دست و جیب خالی هم نمی‌توان زندگی کرد ما که کارمند و حقوق بگیر نیستیم سر ماه مبلغی ثابت به حسابمان واریز شود.

این مغازه‌دار سنندجی اظهار داشت: طی چند ماه گذشته  بسیاری از بازاریان روزهایی بدون اینکه دستوری و قانونی باشد مغازه‌هایشان را با سفارش و توصیه پزشکان و کادر درمان تعطیل کردند و این نشان از اهمیت داشتن این مبحث برای این قشر است.

وی اضافه کرد: از مسئولان انتظار داریم شرایط  بازاریان و کسبه را درک کنند و راهکار دیگری برای کاهش زنجیره انتقال کرونا پیدا کنند یا اینکه از دیگر کشورهایی که موفق به مهاراین بیماری شدند الگوبرداری کنند.

قنادی در اساس از صنف‌های بیرون‌بر است
 رییس اتحادیه قنادان سنندج در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افرادی که برای اعمال این محدودیت های کرونایی تصمیم می گیرند اشراف کاملی بر نحوه فعالیت اصناف و بازاریان ندارند.

مظفر ارج با اشاره به اینکه قنادی در اساس از صنف‌های بیرون‌بر است، اضافه کرد:  محدودیت های برای فعالیت قنادان گذاشتند در حالیکه رعایت پروتکل های بهداشتی از طریق این صنف رعایت شده و می شود .

وی با اشاره به اینکه در قنادی‌ها تجمعی ایجاد نمی شود و می‌توان حتی بدون ورود مشتری به مغازه شیرینی را تحویل او داد، اضافه کرد: حداکثر در قنادی‌های سنندج ۴۰ و حداقل شش نفر مشغول بکار هستند.

رییس اتحادیه قنادان سنندج تعداد قنادی‌ها و کارگاه‌های تولید شیرینی در این شهر را ۱۱۴ مورد ذکر کرد و یادآورشد: به طور میانگین سه هزار نفر در قنادی و گارگاه‌های تولید شیرینی سنندج مشغول بکار هستند.

ارج اظهار داشت: بازاریان از جمله قنادها نگرانی زیادی بابت پرداخت هزینه های مربوط به اجاره مغازه، مالیات، تسهیلات بانکی دارند علاوه براین چک‌هایشان را هم باید پاس کنند.

وی یادآور شد: از طریق اتحادیه بارها به همه قنادی‌ها اطلاع رسانی و درخواست کردیم این محدودیت‌ها را رعایت کنند که تعدادی از آنها این کار را انجام دادند.

۵ اکیپ بر بازار سنندج در ایام محدودیت کرونایی نظارت می‌کنند
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پنج اکیب متشکل از نیروهای بازرسی سازمان صمت، استانداری، اماکن، نیروی انتظامی و اتحادیه طی دو هفته اول آذر بر روند فعالیت مشاغل مشمول این طرح نظارت می‌کنند.

فرزاد سردارزاده با اعلام اینکه در روز نخست اجرای این طرح به واحدهای صنفی که باز بودند تذکر و اخطار لازم داده شد و هیچ واحدی پلمپ نشد، اضافه کرد: برخی از مغازه‌داران و بازاریان در کمال آرامش و تعدادی هم بعد از جر و بحث فراوان راضی به تعطیل کردن مغازه‌شان شدند.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: تعداد نیروهای بازرسی و نظارت به اندازه کافی نیست و در این راستا نیازمند مشارکت و همراهی مردم به ویژه بازاریان هستیم.

از دیگر مواردی که توسط صاحبان واحدهای صنفی در این چند روز بارها تکرار شده این است که وقتی در خبرها و شبکه‌های اجتماعی از حمایت کشورهای دیگر از مشاغل آسیب دیده از کرونا می‌شنویم فقط حسرت می‌خوریم که چرا چنین پشتیبانی از ما نشده است.

بازاریان تعطیلی دو هفته‌ای مغازه‌هایشان را برای مقابله و قطع زنجیره انتقال کرونا را باری بر دوش اصناف می‌دانند و معتقدند اگر تعطیلی اعمال می‌شود هم چون دیگر کشورهای دنیا باید شامل حال همه اعم از کارمند، کارگر و بازاری شود نه فقط یک گروه از این اقشار را دربرگیرد.

۷۰ هزار و ۷۹۲ واحد صنفی در استان کردستان وجود دارد که به طور میانگین در هر یک از این واحدها سه نفر مشغول بکار هستند و به عبارتی ۲۱۲ هزار و ۳۷۶ نفر در این استان درواحدهای صنفی کار می‌کنند.

کد خبر: ۵۵٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha