۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
آیا حباب بیت کوین دوباره خواهد ترکید؟/ شاید این‌بار وضعیت متفاوت باشد
گزارش رویترز از قیمت صعودی بیت کوین؛

آیا حباب بیت کوین دوباره خواهد ترکید؟/ شاید این‌بار وضعیت متفاوت باشد

علی‌رغم افزایش قیمت بیت کوین و همه بهبودها در ساختار بازار و افزایش مشارکت نهادهای بزرگ در بازار بیت کوین، این رمزارز همچنان پر نوسان باقی می‌ماند. این بازار همچنان ریسک بالایی دارد و این ارزها دارایی پر ریسکی هستند.

بازار؛ گروه رمز ارزها/ بورس: خبرگزاری رویترز گزارش داد: بهای بیت کوین برای اولین بار در سه سال گذشته از آستانه ۱۸ هزار دلار عبور و بالاترین رکورد خود را در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد. با توجه به این‌که بیت کوین در حال رسیدن به بالاترین رکودی است که پیشتر در سال ۲۰۱۷ ثبت کرده است، طرفداران بیت کوین امیدوارند که حضور کم‌رنگ‌تر سرمایه‌گذاران خرده‌فروش هیجان‌زده، احتمال یک سقوط قیمت در پی رشد فعلی را کاهش دهد.

ابهام در تداوم افزایش قیمت بیت کوین
اما بنا به گفته تحلیلگران، با توجه به کاربرد اندک بیت کوین به عنوان شکلی از پرداخت توسط بازیگران بزرگ و ابهام جهانی در بازارهای مالی، بیت کوین هنوز با رسیدن به یک حاشیه امن فاصله بسیاری دارد.

لری سرماک مدیر پژوهش در شرکت بلاک عنوان کرده است که «اتفاقاتی که اکنون در حال وقوع است، تفاوت بسیاری با رویدادهای گذشته دارد».

وی افزود «قیمت به طور مستمر افزایش یافته است، و ما شاهد مشارکت اندکی از جانب خرده‌فروشان هستیم و بازارها روان‌ترند و بیش از پیش در دسترس مشارکت‌کنندگان مؤسسه‌ای قرار دارند. اما فعلاً سرمایه‌گذاری به هیچ ‌وجه امن نیست، و همچنان ریسک بالایی دارد».

ارزش بیت کوین اخیرا به بالای ۱۸ هزار دلار رسید که بالاترین ارزش آن از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون است، و به این ترتیب طی سال جاری ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

سقوط ۵۰ درصدی بیت کوین در سال ۲۰۱۷
این رشد سریع ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۰ شبیه رشد آن در سال ۲۰۱۷ است، زمانی که خریدهایی که عمدتاً توسط خرده‌فروشان صورت گرفت ارزش بیت کوین را به ۲۰ هزار دلار رساند، اما تنها یک ماه بعد با سقوط ۵۰ درصدی مواجه شد. با این وجود، این‌بار برخلاف سال ۲۰۱۷، این رشد موجب عملکرد خوب نهادهای مالی در بازار مشتقات و خدمات امانی شده است.

ارزش بیت کوین اخیرا به بالای ۱۸ هزار دلار رسید که بالاترین ارزش آن از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون است، و به این ترتیب طی سال جاری ۱۶۰ درصد رشد داشته است

بنا به گزارش رسانه اسکیو، ارزش بهره آتی بیت کوین در گروه شرکت‌های سی‌ام‌یی طی هفته جاری برای اولین بار از دسامبر ۲۰۱۷ از یک میلیارد دلار عبور کرد، در حالی که موقعیت‌ها در گزینه‌های بازاری عمده از مقدار صفر در سال ۲۰۱۹ تا بیش از ۴ میلیارد دلار رشد کرده‌اند.

به علاوه، شرکت‌های بزرگ از جمله فیدلتی و هولدینگ نومورا ژاپن، تضمین بیت کوین و دیگر رمزارزها یا ارزهای رمزگذاری ‌شده برای سرمایه‌گذاران مؤسسه‌ای را آغاز کرده‌اند.

رایان سلکیس مدیرعامل شرکت میساری عنوان کرده است که «مطلقاً هیچ شباهتی میان میزان بلوغ بازار در سال جاری و سال ۲۰۱۷ وجود ندارد. در آن زمان، بازارهای اعتباری و مشتقات به ندرت وجود داشتند و خدمات امانی مؤسسه‌ای نیز وجود نداشت».

ظهور این گونه از زیرساخت، چرخش به سمت رمزارزها یا ارزهای رمزگذاری شده را برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آسان‌تر کرده است.

دسترسی بیشتر مردم به دنیای رمزارزها
تیم سوانسون رئیس بخش اطلاعات بازار در شرکت نرم‌افزار بلاکچین کلی ‌یرمتیکز گفته است که «دسترس‌پذیری نسبت به سه سال قبل تغییر کرد است، بنابراین نوع بازیگرانی که مایل به ورود به این عرصه هستند نیز گسترده‌تر شده است».

از دید وی، ورود این بازیگران ممکن است موجب افزایش نقدینگی و نوسان کمتر قیمت‌ها شود.

مقررات نیز تکامل یافته است. اگرچه همچنان نظارت چندانی بر بخش عمده بازار رمزارزها وجود ندارد و مقرراتی هم در این زمینه وضع نشده است، اما استانداردهای جهانی در حوزه‌هایی نظیر مقابله با پول‌شویی پدیدار شده است که راه را برای ورود سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر هموار می‌کند.

دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در میان نهادهایی هستند که از تکنولوژی سکه دیجیتالی استقبال کرده‌اند.

ماه گذشته، هولدینگ پی‌پال اعلام کرد که رمزارزها یا ارزهای رمزگذاری‌شده را به پلتفرمش اضافه خواهد کرد، در حالی که رقیب آن یعنی شرکت اسکوئر اعلام کرد که یک درصد از کل دارایی‌هایش را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

قیمت بیت کوین این بار تقویت خواهد شد
برخلاف سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به واسطه گرایش به دارایی‌هایی با ریسک بالاتر تقویت می‌شود، زیرا دولت و بانک مرکزی به منظور مبارزه با تأثیر منفی کرونا، محرک‌های اقتصادی را ارائه داده‌اند.

عرضه بیت کوین با رسیدن به ۲۱ میلیون بیت کوین متوقف می‌شود، و آن را در برابر سیاست‌های تورمی مصون نگاه می‌دارد.

ریچارد گالدویناز شرکت مدیریت سرمایه دارایی دیجیتالی عنوان کرده که فضای جدید سبب شده است «گروه بزرگ‌تری از سرمایه‌گذاران به سمت مشارکت در تعیین قیمت سوق یابند».

با وجود این، علی‌رغم همه بهبودها در ساختار بازار و افزایش مشارکت نهادهای بزرگ در بازار بیت کوین، این رمزارز همچنان پر نوسان باقی می‌ماند. بخش رمزارزها یا ارزهای رمزگذاری‌شده همچنان در مقایسه با بازارهای مالی اصلی از شفافیت کمتری برخوردار است و مقررات کمتری هم برای تنظیم آن تدوین شده است.

کالین پلات مشاور حوزه ارزهای رمزگذاری‌شده گفته است که «خلاصه بگویم، این بازار همچنان ریسک بالایی دارد و این ارزها دارایی پر ریسکی هستند».

و  با توجه به اینکه همه غوغایی که بیت کوین ایجاد کرده است، همچنان به ندرت در راستای هدفی که برای آن طراحی شده است بکار گرفته می‌شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد
راس مولد مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت ای‌جی بِل عنوان کرده است که «هیچ تضمینی وجود ندارد که بیت کوین به طور گسترده به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد، زیرا استخراج و استفاده از بیت کوین‌ها هزینه بالایی دارد و استفاده از کارت‌های پرداخت یا گوشی‌های هوشمند برای تسهیل پرداخت الکترونیکی، آسان‌تر است».

معامله‌گران همچنان در پی افزایش قیمت هستند
پیش‌تر تحلیل‌گران انتظار داشتند که قیمت بیت کوین در بازه ۱۷۵۰۰ تا ۱۷۷۰۰ دلار تثبیت شود تا معامله‌گران بتوانند سود موردنظر خود را ذخیره کنند، اما به‌نظر می‌رسد که گاوها همچنان مصرانه در پی افزایش قیمت هستند. تا به امروز، بهای بیت کوین از زمان عبور از مقاومت ۱۶ هزار دلار، بیش از ۱۳.۰۶ درصد افزایش یافته است. بنابراین انتظار می‌رود که در ادامه، شاهد دوره‌ای از تثبیت برای تقویت سطح حمایت و زمینه‌سازی برای رشد بیشتر در آینده باشیم.

با وجود اینکه همه بهبودها در ساختار بازار و افزایش مشارکت نهادهای بزرگ در بازار بیت کوین، این رمزارز همچنان پر نوسان باقی می‌ماند. بخش رمزارزها یا ارزهای رمزگذاری‌شده همچنان در مقایسه با بازارهای مالی اصلی از شفافیت کمتری برخوردار است و مقررات کمتری هم برای تنظیم آن تدوین شده است

گفتنی است بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳۳۸.۸ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۶۲.۶۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۱۸,۲۶۲.۴۲ دلار، با احتساب نرخ دلار ۲۶,۴۰۰ تومان معادل ۴۸۲,۱۲۸,۱۳۹ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۴۱.۱۳ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر %-۱.۲۴ کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۶(۱۶ دسامبر ۲۰۱۷) معادل ۱۹,۴۹۷.۴۰ دلار بوده که همینک ۶.۳۳% پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۸.۵۵ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن بیت کوین معامله می‌شود، صرافی بیتمِکس با سهم ۲.۹۷% از حجم معاملات روزانه است.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha