۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
نرخ تورم سال آینده به حدود 50 درصد می رسد
استاد برجسته اقتصاد کشور در گفتگو با " بازار" پیش بینی کرد:

نرخ تورم سال آینده به حدود 50 درصد می رسد

عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه به رشد خرنده تورم، افزایش سرسام آور حجم نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم در کنار نبود مدیریت درست در اقتصاد کشور، این احتمال وجود دارد که نرخ تورم برای سال آینده به حدود 50 درصد هم برسد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با " بازار" درباره علت رشد سرسام آورنقدینگی تصریح کرد: زمانی که نرخ تورم بالای 40 درصد است، نباید انتظار داشت که حجم نقدینگی در کشور افزایش نیابد چرا که هزینه ها در پی گرانی کالا و خدمات بالا رفته و تامین هزینه ها نیازمند پول بیشتر است بنابراین بانک مرکزی باید از طرق مختلف ابزار مبادلات را که پول نقد است برای گردش در بازار تامین کند.

دکتر مهدی تقوی با بیان این که رشد نقدینگی در کشور زایده افزایش نرخ تورم است، گفت: مجموعه دولت و در ذیل آن بانک مرکزی متاسفانه در راستای مهار رشد تورم و نقدینگی کم کاری می کنند تا جایی که طی 3 سال نرخ تورم از زیر 10 درصد به بالای 40 درصد رسید و قدرت خرید مردم بیش از 30 درصد کاهش یافت.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مادامی که تیم اقتصادی دولت نسبت به تحرک شاخص های کلان اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و نقدینگی کم توجه است، اقتصاد کشور به هم می ریزد و زمینه افزایش نرخ تورم در کشور ایجاد می شود. در چنین شرایطی بانک مرکزی بناچار دست به انتشار پول می زند که البته این رویکرد نیز در میان مدت به زیان اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

مولف 40 کتاب اقتصادی ادامه داد : اگر دولت با سیاست های کارشناسانه خاص تورم را مهار می کرد رشد نقدینگی با این سرعت اتفاق نمی افتاد. البته با توجه به رشد نقدینگی 40 درصدی و افزایش حقوق 10 تا 15 درصدی شکی نیست که تورم در سال آینده به حدود 50 درهم برسد از طرفی نیز خرید مردم روز به روز کاهش می یابد.

کد خبر: ۵٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha