۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
حرکت پله‌ای صنوف به سمت ورشکستگی/ نوبت به مشاوران املاک رسید
بازار گزارش می‌دهد؛

حرکت پله‌ای صنوف به سمت ورشکستگی/ نوبت به مشاوران املاک رسید

همدان- ترس از شیوع کرونا در جامعه اولین آثار خود را در بخش مسکن نشان داد و فعالیت این حوزه در سه بخش خرید و فروش، ساخت و ساز و رهن و اجاره از این آسیب دور نماند و سیر به‌شدت منفی را در پیش گرفت تا جایی که به گفته فعالان مشاوران املاک همدان شاغلان این بخش نیز در مرز ورشکستگی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با اجرای طرح دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی بسیاری از مشاغل برای چندمین مرتبه تعطیل شدند؛ تعطیلی هایی بدون هیچ کمک مؤثری که تأمین کننده مخارج زندگی و نجات کسب و کار آنان باشد.

موضوع در این گزارش متوجه مشاوران املاک است؛ این افراد که در قشر به نسبت مرفه جامعه جای می‌گیرند با توجه به درآمدهای گذشته خود دفتری برای کسب و کار اجاره کرده و برخی با وجودی که خود در زمینه معامله مسکن دستی بر آتش دارند اما اجاره نشین هستند؛ برخی نیز با توجه به درآمدهای گذشته از کسب و کارشان فرزندان خود را در مدارسی که هزینه‌های قابل توجهی در قبالش پرداخت می‌کنند ثبت نام کرده و به هر حال تصمیماتی برای زندگی خود در ایام قبل از بروز کرونا گرفته بودند که ناگهان با ثبت مورد مثبت کرونا و شیوع رفته رفته این ویروس منحوس به طور کل برنامه‌های آنها تحت الشعاع قرار گرفت و دچار آسیب‌های مختلفی شدند.

ساعت ۱۱ صبح سوم آذر ماه است؛ به خیابان پاسداران همدان که یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر است سری می زنم، در این خیابان حداقل ۲۰ دفتر مشاور املاک وجود دارد؛ در تمام طول خیابان فقط سوپرمارکتی‌ها و نانوایی‌ها و میوه فروشی‌ها باز هستند و کرکره باقی مغازه‌ها از جمله دفاتر مشاور املاک پایین است.

تکلیف صنوف تعطیل شده چیست و با این اوضاع افسار گسیخته گرانی‌ها، اجاره بهای سر به فلک کشیده، هزاران قسط وام و موارد دیگری که ذکر آنها فقط روده درازی است چه بلایی بر سر خانواده‌هایی که پدرانشان بیکار شده خواهد آمد

به هر حال در کنار اینکه امید می‌رود این تعطیلی‌ها در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا مؤثر باشد، نکته‌ای ذهن را درگیر می‌کند که تکلیف صنوف تعطیل شده چیست و با این اوضاع افسار گسیخته گرانی‌ها، اجاره بهای سر به فلک کشیده، هزاران قسط وام و موارد دیگری که ذکر آنها فقط روده درازی است چه بلایی بر سر خانواده‌هایی که پدرانشان بیکار شده خواهد آمد.

شاید صنف مشاوران املاک به چشم برخی نیاید اما این قشر همزمان با افزایش قیمت مسکن، عدم جا به جایی مستأجران به دلیل کرونا و تعطیلی مدارس، عملاً از بهار سال جاری بیکار شده‌اند و حالا با این شرایط تعطیلی‌ها وضعیتشان بدتر شده است ضمن اینکه عموماً در فصل زمستان بازار مشاوران املاک در رکود کامل به سر می‌برد.

درخواست‌های فعالان این بخش از خبرنگار بازار برای رساندن صدایشان به گوش مسئولان ما را به سمت گفتگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان همدان هدایت کرد.

ابراهیم جمالی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این اتحادیه در استان همدان یک هزار و ۵۰۰ عضو دارد که تمام آنها بدون استثنا با توجه به دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا کاسبی خود را تعطیل کرده‌اند ضمن اینکه بر تعطیلی دفاتر مشاور املاک سطح شهر نظارت داریم، افزود: اطلاع رسانی به تمام اعضا انجام شده و در صورت تخلف طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

اگر فرض بگیریم در هر دفتر مشاور املاک سه نفر کار کنند، رقمی حدود پنج هزار نفر از شاغلان این حرفه بیکار شده‌اند که این‌ها نان آور چندین خانوار هستند

وی اظهار کرد: در کنار این تعطیلی‌ها عده بسیاری بیکار شده اند که اگر فرض بگیریم در هر دفتر مشاور املاک سه نفر کار کنند، رقمی حدود پنج هزار نفر از شاغلان این حرفه بیکار شده‌اند که این‌ها نان آور چندین خانوار هستند.

جمالی اظهار کرد: افزایش بی رویه قیمت مسکن باعث شد سفره خانواده مشاوران املاک کوچک‌تر شود چرا که دیگر خرید و فروشی در این بخش انجام نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه میزان جابه جایی ها به شدت کاهش یافته و این مشکلات از شب عید دامنگیر صنف مشاوران املاک شده و افراد بسیاری بیکار شده‌اند، ادامه داد: اغلب این مشاوران املاک مستأجر هستند و اجاره‌بها پرداخت می‌کنند و اکنون با بیکار شدن و نداشتن درآمد با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاور املاک همدان گفت: صنف مشاوران املاک دلال و سوداگر نیست و همیشه جای سوال وجود دارد چرا برخی فکر می‌کنند صنف مشاوران املاک اینگونه است در حالی که حاضرم قسم بخورم انسان‌های باشرافتی عضو صنف مشاوران املاک هستند ضمن اینکه در هر صنفی خوب و بد وجود دارد.

جمالی با اشاره به اینکه حق العمل این صنف ۶۰ درصد کاهش یافته است در حالی که مسئولان گمان می‌کردند با این کار می‌توانند قیمت مسکن را کنترل کنند در حالی که قیمت مسکن کنترل نشد؛ عنوان کرد: ما مانند یک کارشناس هستیم که سر ملک می‌رویم و بر اساس خواسته فروشنده برای وی خریدار پیدا می‌کنیم و نقش واسطه را داریم و در این میان حق کمیسیون هم می‌گیریم، اما سوداگر و دلال کسی است که ملک را برای خود می خرد و پس از مدتی آن را می‌فروشد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید جلوی دلال و سوداگر را بگیرد تا قیمت آپارتمانی که تنها ساخت آن متری ۱۰ میلیون تمام شده ۱۶ میلیون نرخ ندهد، گفت: مشاور املاکی که خود مستأجر است نقش یک واسطه‌گر بین خریدار و فروشنده را دارد و دلال نیست.

اداره مالیات رقم‌های قابل توجهی برای صنف مشاوران املاک می‌نویسد و آن را طلب می‌کند
جمالی اظهار کرد: با این اوضاع اقتصادی و کاسبی تعطیل، اداره مالیات رقم‌های قابل توجهی برای صنف مشاوران املاک می‌نویسد و آن را طلب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه حمایت مالی از سوی دولت از این صنف صورت نمی‌پذیرد، گفت: چرا باید اداره مالیات با این بیکاری‌ها و تورم چند صد برابری مالیات گزافی از این صنف بگیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه حرف ما به جایی نرسیده و همه مشاور املاک را در بالا رفتن قیمت زمین مقصر می‌دانند، گفت: حاضرم قسم بخورم اینگونه نیست و باید جلوی سوداگران گرفته شود ضمن اینکه زمانیکه مردم به دلیل بالا و پایین شدن قیمت‌ها از سرمایه‌گذاری در بورس، بازار ارز و کالا می‌ترسند به سمت خرید خانه و زمین روی می‌آورند و این موقع است که سوداگران و دلالان از شرایط سو استفاده می‌کنند.

هیچ حمایت مالی و تسهیلاتی از قشر ما صورت نمی‌پذیرد و با این شرایط عملاً دیگر این صنف کوچک و کوچک‌تر و حتی شاید ورشکست شود

وی با اعلام اینکه با تعطیلی‌های کرونایی وضعیت اقتصادی مشاوران املاک بدتر از قبل شده است، گفت: هیچ حمایت مالی و تسهیلاتی از قشر ما صورت نمی‌پذیرد و با این شرایط عملاً دیگر این صنف کوچک و کوچک‌تر و حتی شاید ورشکست شود.

جمالی با بیان اینکه بیشتر مشاوران املاک خانه و مغازه اجاره کرده اند و حال با این شرایط اقتصادی توان پرداخت اجاره بها را ندارند؛ گفت: از مالکان خواهش می‌کنم در شرایط سخت اقتصادی با مستأجران راه بیایند و شرایط را درک کنند.

در ادامه بررسی وضعیت پیش آمده به سراغ دو نفر از فعالان ان حرفه و مشاوران املاک رفتیم

مهدی حمزئی یکی از مشاوران املاک در همدان گفت: تا جایی که خبر دارم بیشتر همکارانم مغازه‌های خود را تعطیل کرده اند که البته ماه قبل نیز فقط تا ساعت ۱۸ حق فعالیت داشتند.

وی گفت: متأسفانه اوضاع اقتصادی مشاوران املاک از فصل بهار دچار مشکل شده و کاسبی در رکود به سر می‌برد و بازار مسکن در سکوت کامل است و حالا هم که کرونا قوز بالای قوز شده است.

دولت هیچ حمایتی از مجموعه مشاوران املاک ندارد در حالی که باید فکری به حال اصناف تعطیل بکند

حمزئی بابیان اینکه من خودم مستأجر هستم و با این وضعیت چطور می‌توانم از پس هزینه‌ها برآیم، گفت: دولت هیچ حمایتی از مجموعه مشاوران املاک ندارد در حالی که باید فکری به حال اصناف تعطیل بکند نه اینکه تسهیلات با سود بالا بدهد.

وی با بیان اینکه دولت باید تسهیلات با سود خیلی کم در اختیار اصناف قرار دهد، گفت: نه تنها این طور نیست بلکه باید هم مالیات بدهیم هم سر موعد پول آب و برق و گاز را پرداخت کنیم.

حمزئی عنوان کرد: این تعطیلی‌ها هم در صورتی جوابگو است که مردم از خانه بیرون نیایند و نکات بهداشتی را رعایت کنند وگرنه بی فایده است.

محمود بختیاری یکی دیگر از مشاوران املاک همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با این شرایط بیکاری و از طرف دیگر گرانی خورد و خوراک و مایحتاج اولیه، سفره ما نیز روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر مردم نکات ایمنی را رعایت نکنند باز هم شرایط بیماری همینگونه خواهد ماند و تعطیلی‌ها کمکی به کنترل بیماری ندارد.

تعطیلی‌ها باید با حمایت همراه باشد و به عنوان نمونه اداره آب و برق و گاز می‌توانند چند ماه مطالبات خود را نگیرند اما اینطور نیست و سر موعد باید قبض‌ها را پرداخت کنیم وگرنه جریمه می‌شویم

وی اظهار کرد: تعطیلی‌ها باید با حمایت همراه باشد و به عنوان نمونه اداره آب و برق و گاز می‌توانند چند ماه مطالبات خود را نگیرند اما اینطور نیست و سر موعد باید قبض‌ها را پرداخت کنیم وگرنه جریمه می‌شویم.

بختیاری با بیان اینکه در فصل سرما مصرف گاز بالا می‌رود و این سوال وجود دارد که آیا دستگاه‌های خدمات رسان حاضرند چند ماه از گرفتن پول گاز چشم پوشی کنند، عنوان کرد: باور کنید بیشتر من و همکارانم مستاجر هستیم و در پرداخت اجاره بها مانده‌ایم ضمن اینکه متاسفانه از اول سال وضعیت کاسبی ما ضعیف شده و دیگر خرید و فروشی نیست و جابه جایی مستاجران اتفاق نمی‌افتد حال آنکه مالیات‌ها چند برابر شده و توان ما برای پرداخت بدهی‌ها کم و کم‌تر شده است.

با این تفاسیر و با مشکلات عدیده ای که صنوف تعطیل شده با آن روبرو هستند دولت باید در حمایت مالی از این بخش اقدام کند؛ شرکت‌های خدمات رسان از دریافت مطالبات بابت مصرف آب و برق و گاز چشم پوشی کنند، مالکان با مستأجران راه بیآیند و در مجموع دولت راهکاری عملی برای کاهش قیمت خوراک و پوشاک داشته باشد در عوض مردم هم پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند تا هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی برگردیم.

کد خبر: ۵۵٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha