۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
از عصر رنسانس بورس تا رسیدن به ناامیدی مطلق سرمایه گذاران
یادداشت؛

از عصر رنسانس بورس تا رسیدن به ناامیدی مطلق سرمایه گذاران

ابوالفضل افتاده، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه در یادداشتی که در اختیار رسانه بازار گذاشته است به بررسی این روزهای بورس پرداخته است.

ابوالفضل افتاده؛ بازار: داستان این روزهای بورس من را یاد شلوغی ها و سردرگمی های سال ۹۲ می اندازد و بازی خطرناک ترس و طمع مدتی گریبان سهام داران، سهام بازان و سهام خوران را گرفت. من در  در سال ۹۲ حضور داشتم ولی هیچ گاه به اندازه امروز، اذیت شدن مردم را ندیدم و زجر نکشیدم.

پدری را تصور کنید که از ترس از دست رفتن سرمایه مازاد به دلیل سیل تورم با تبلیغ خود ما وارد بازار بورس می شود غافل از آنکه این بازار حرفه ای ترین بازار در بین بازارهای موازی است و اطلاعات زیادی می خواهد و مهم ترین بخش آن، ابتدا آموزش است. پدر به گفته یکی از دوستان، اقوام، پیج های اینستاگرامی و یا کانال های تلگرامی یک سهم را با تمام سرمایه اش می خرد و بعد از سه ماه نیمی از سرمایه اش را از دست می دهد و مشابه این موارد کم نیست که افراد سرمایه های کلان خود را به دلیل آموزش ندیدن از دست داده اند.

صف کشیدن عجیب مردم برای گرفتن کد بورسی به حدی بود که تعداد کد بورسی در سال ۹۸ تقریبا ۸۲۲ هزار کد بوده، تبلیغات زیاد دولت برای بورس، استقبال بی نظیر مردم برای ورود به بورس و ورود پول حقیقی تاریخی، من رو وادار کرد تا سال ۹۸ را عصر رنسانس در بازار سرمایه معرفی کنم ولی عصری که زود تیره و تار شد.

بازار سال ۹۸ رونق زیادی به مانند سال ۹۱ و ۹۲ داشت و تحلیل و اصول بازار جای خود را به شانس و رفتار گله ای داد. روز هایی بود که خرید هر سهمی به دلیل صف خرید زیاد برای همه سهم های با ارزش و بی ارزش برای ما مشکل بود و باید به جای غصه فروختن سهم غصه خریدن سهم مورد نظر را می خوردیم. سهم هایی بودند که بی دلیل ۵ برابر ارزش واقعی و اصولی خودش در صف خرید بود و کسی هم اعتراضی به این ها نداشت و آن موقع بود که اکثر تحلیل گران بازار خبر از یک اصلاح را برای بازار دادند ولی کمتر کسی حتی خود من انتظار این چنین ریزشی را داشت.

دولت می توانست با تصمیمات درست  و جامع  و اصولی  از این وضعیت جلوگیری کند و باعث اعتماد دوباره مردم به بورس شود و مردم را برای همیشه به بازار بورس خوش بین نگه دارد البته فراموش نکنیم اصلاح، ذات بازار است ولی آموزش روانشناسی بازار در شرایط هیجانی و نحوه برخورد با این شرایط به شدت مهم بود که متاسفانه ما  خیلی کم شاهد این رفتار از سوی سهامداران بودیم صف های خرید عجیب و طولانی و بعد از آن صف های فروش طولانی بی دلیل، کار را هر روز خراب تر کرد.

بخش بعدی از دلایل سقوط بازار نبود حمایت اصولی و درست بود که ضربه بزرگی بر سرمایه مردم زد و بسیاری از سرمایه گذاران را از این بازار فراری داد حقوقی هایی که ذره ذره آب شدن سهام هایشان را دیدند ولی کاری برای حمایت از آن نکردند و طمع آن ها برای ارزان تر خریدن و ترس سهام داران برای پایین تر نیامدن بازار بورس این چند ماه را خونین تر می کرد.

اکنون بازار سرمایه بعد از ۶۰ روز روند نزولی، ۶ روز کاری است که مثبت شده و روند صعودی به خود گرفته است و امیدواریم بازار به اهداف خوب و بلند مدت خود برسد و باید حواسمان باشد تا ملاک انتخاب سهم ها وضعیت بنیادی خوب شرکت، چشم انداز آتی شرکت و صنعت آن و ارزش گذاری سهم باشد و دید سرمایه گذاری در بازار سرمایه از سهام بازی یا کوتاه مدت به سهام داری یا میان مدت و بلند مدت تبدیل شود و مطمئناً با این دید سود خوبی برای همه سرمایه گذاران عزیز به دست می آید.

با وجود همه اتفاقات اخیر، بازار بالاخره روی سبز خود را به سهام داران نشان داد ولی درس های بزرگی هم به ما داد و مهم ترین در بین آنها آموزش، آموزش و آموزش است.

کد خبر: ۵۵٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha