۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
«سازمان غذا و دارو» آمریکا بررسی واکسن «پی فایزر» را شروع کرد
تا دهم دسامبر واکسن پی فایزر وارد بازار امریکا می‌شود

«سازمان غذا و دارو» آمریکا بررسی واکسن «پی فایزر» را شروع کرد

روز جمعه بیستم نوامبر سال ۲۰۲۰ شرکت داروسازی پی فایزر و بیون تک آلمان خبر از ارایه اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به اف دی ای دادند و انتظار می رود ظرف هفته های آینده این واکسن تایید شده و وارد بازار امریکا شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا در آستانه دسترسی به واکسنی برای مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد، خبرهای رسیده از سراسر دنیا حکایت از اوج گیری کرونا و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان دارد و در اغلب کشورها هم محدودیتها و قرنطینه ها و توصیه به عدم سفر در این روزها توسط کارشناسان سلامت و بهداشت مطرح می شود. اما سوال مهم این جاست که از واکسن ها چه خبر و چه زمانی آنها به بازار عرضه می شوند؟

طبق گزارش منتشر شده توسط سی ان ان اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی اولین واکسن کرونا که توسط شرکت بیون تک آلمان و پی فایزر تولید شده بود برای تایید نهایی به اف دی ای عرضه شد و اداره غذا و داروی امریکا اعلام کرده است بررسی ایمنی و اثر بخشی واکسن چند هفته طول می کشد.

به گزارش سی ان ان جلسه نهایی در «اف دی ای»(سازمان غذا و دارو آمریکا) در روزهای هشتم و نهم و دهم دسامبر برگزارش می شود و نتیجه این جلسات نشان می دهد که واکسن مورد تایید قرار خواهد گرفت یا نه. مایک پنس معاون رییس جمهوری امریکا اعلام کرده است در صورت تایید واکسن ظرف چند ساعت توزیع آن آغاز می شود و از روز بعد مردم در ایالتهای مختلف امریکا می توانند به واکسن دسترسی داشته باشند. البته تاکید شده است که فایزر تنها ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده است و انتظار می رود تا انتهای سال جایر ۵۰ میلیون دوز واکسن به بازار امریکا عرضه کند.

از طرف دیگر شرکت بیون تک اعلام کرد در صورتیکه کارخانه های تولید واکسن در دنیا اعلام آمادگی بکنند، حاضر است تکنولوژی تولید واکسن را در اختیار آنها قرار دهد تا عرضه واکسن در بازار جهانی افزایش یابد. اخیرا اخباری در مورد توافق بیون تک با کارخانه ای در استرالیا برای تولید واکسن پی فایزر در این کشور به گوش می رسد ودولت استرالیا اعلام کرده است علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای همسایه هم واکسن را خواهد فروخت.

از طرف دیگر مدیر عامل شرکت بیون تک در مورد تلاش این شرکت برای تولید واکسنی که در دمای محیط یا دمای یخچال قابل نگهداری باشد و طول عمر بیشتری داشته باشد خبر داد و افزود: «ما این کار را شروع کردیم و امیدواریم در ماه های ابتدایی سال بعد به نتیجه برسیم.»

واکسن آکسفورد هم نتایج امیدوارکننده ای داشت
از طرف دیگر در نشریه لانست که یکی از معتبرترین نشریات علم پزشکی در دنیا است مقاله ای در مورد  اثربخشی واکسن آکسفورد روی افراد بالاتر از ۵۶ سال و بالاتر از ۷۰ سال منتشر شد. در این مقاله آمده است: «دو دسته از افراد در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. یک دسته افراد ۵۶ تا ۶۹ سال و یک دسته افراد بالاتر از ۷۰ سال و مطالعات ما نشان داد مقاومت بدن این افراد در اثر دریافت واکسن به اندازه جوانان افزایش یافته است. این مقاله بر مبنای نتایج اولین و دومین مرحله از آزمایشهای بالینی تهیه شده است و آکسفورد اعلام کرده است اطلاعات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی هم ظرف  هفته های آینده ارایه می شود.»

 مسئول اصلی این پروژه در دانشگاه آکسفورد به نشریه آکسفورد میل گفت: «ما برای عرضه واکسن عجله ای نداریم و تلاش می کنیم تا تمامی مراحل تولید را به دقت طی کنیم. باید در نظر داشت که ما از زمان بندی خود عقب تر نیستیم و انتظار می رود ظرف چند هفته آینده مطالعات ما تکمیل شود.»

نکته مهم این است که بریتانیا برای عرضه واکسن آکسفورد به بازار از انتهای سال ۲۰۲۰ آماده شده است و تولید واکسن این شرکت در کارخانه های سراسر دنیا با سرعت در حال انجام است.

هند هم از اوایل سال بعد واکسینه می شود
رییس موسسه تولید واکسن سروم کشور هند هم روز گذشته مصاحبه ای با ایندیا دیلی انجام داد و از خبر خوشی در زمینه عرضه واکسن به بازار هند صحبت کرد. وی گفت: «ما انتظار نداشتیم به این سرعت بتوانیم واکسن را به بازار عرضه کنیم ولی بررسی ها نشان می دهد قبل از پایان امسال واکسن آکسفورد تاییدیه های لازم را دریافت خواهد کرد و بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن وارد بازار هند می شود. قرار است این واکسن در اولین ماه سال بعد به کادر درمان و افراد بالاتر از ۶۵ سال تزریق شود.»

موسسه سروم هند در نظر دارد در سال ۲۰۲۱ یک میلیارد دوز واکسن آکسفورد تولید کند و پیش بینی می کند تا انتهای ماه آوریل سال جاری تمامی مردم دربرابر این ویروس واکسینه شده باشند.

این موسسه با شرکتهای نواواکس،  سینوفارم چین و دولت روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک فایو هم قرارداد دارد و در نظر دارد تولید این واکسن ها را نیز شروع کند. این موسسه علاوه بر تامین نیاز داخل، عرضه واکسن به کشورهای بنگلادش، نپال و هر کشور دیگری که خواستار خریداری واکسن از آنها باشد را بر عهده می گیرد. انتظار می رود واکسن تولید آکسفورد به قیمت ۴ تا ۵ دلار به بازار هند عرضه شود زیرا دولت بودجه حمایتی بزرگی به موسسه سروم ارایه داده است تا قیمت عرضه واکسن به بازار را تقلیل دهد.

کد خبر: ۵۵٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha