۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
کارگران بازنده خصوصی‌سازی کارخانه کیوان؛ مسئولان پیگیری را رها کرده‌اند
بازار گزارش می‌دهد؛

کارگران بازنده خصوصی‌سازی کارخانه کیوان؛ مسئولان پیگیری را رها کرده‌اند

همدان- کارخانه «کیوان» همدان که روزگاری با ۸۰۰ کارگر الگوی تولید در کشور به شمار می‌رفت یکی از قربانیان اصلی خصوصی سازی است به طوری که از سال ۸۸ با واگذاری آن به بخش خصوصی ورق رونقش برگشت و دچار ضرردهی شد و آن طور که کارگران این کارخانه می‌گویند اکنون پیکره بی جان این کارخانه رو به زوال است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از مصادیق اجرای نادرست خصوصی سازی در کشور کارخانه «کیوان» همدان است که از سال ۸۸ ورق رونقش برگشت و با خصوصی سازی دچار ضرردهی شد و آن طور که کارگران این کارخانه می‌گویند اکنون پیکره بی جان این کارخانه رو زوال است.

در کشور از این دست واگذاری‌ها کم نداریم؛ نمونه اش شکر هفت تپه است که قوه قضائیه ناچار به مداخله برای حل مشکلات آن شده است؛ واگذاری‌های به نام خصوصی سازی و به کام رانت خواران کمر تولید کشور را خم کرده است و به بیکاری دامن زده و حتی تخلفات در برخی واگذاری‌ها آنقدر زیاد است که در نهایت به فروش قطعات و زمین کارخانجات رسیده و وابستگی به دیگر کشورها را رقم زده است.

کارخانه کیوان یکی از کارخانه‌های همدان است که زمانی رونق قابل توجهی داشت اما اکنون مثل کارخانه «خوش نوش» یا مثل «لرد» درگیر واگذاری نادرست و انواع بدهی هاست.

آن طور که افراد مطلع با مراجعه به خبرگزاری بازار مطرح کرده اند و خواستار پی گیری رسانه‌ای این امر بودند مهمترین مشکل این کارخانه عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت کارخانه کیوان است که در ادامه صحبت‌های این افراد را در مورد مشکلات این کارخانه می‌خوانید. (حق عدم انتشار نام این افراد برای بازار محفوظ است.)

مسئولان از سال ۸۸ سری به این کارخانه به کما رفته نزده اند
این فرد مطلع که از کارگران شرکت کیوان نیز است در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مهمترین مشکل ما مسئولان استان هستند که از بهمن ۸۸ که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده از حال مریض آن حالی نپرسیده اند و وضع شرکت از مریضی هم گذشته و شرکت کیوان در کما به‌سر می‌برد.

سال‌ها کارخانه کیوان فقط پس‌رفت داشته و هیچ پیشرفتی برای آن مشهود نبوده و ما همه این پس‌رفت‌ها را از چشم مسئولان استان می‌بینیم

وی با بیان اینکه از ۱۱ سال پیش مدیرعاملی کارخانه به شخصی واگذار شده که وی مالک هلدینگ شرکت‌هایی چون تولی‌پرس، کیوان، ارزش آفرینان، تولیددارو، یاس‌خرمشهر، کیمیاایران، هومن‌شیمی و چندین شرکت دیگر است؛ گفت: در این سال‌ها کارخانه کیوان فقط پس‌رفت داشته و هیچ پیشرفتی برای آن مشهود نبوده و ما همه این پس‌رفت‌ها را از چشم مسئولان استان می‌بینیم؛ چراکه مسئولان اصلاً نیامدند حال این شرکت را با وجود گزارش‌هایی که به سازمان صنعت معدن و تجارت و اداره تعاون داده ایم پیگیری کنند.

افت ۹۶ درصدی تولید طی یک دهه، تعدیل نیروی ۶۵۰ نفری
وی با بیان اینکه وقتی آمارهای سال ۹۸ را با سال ۸۸ مقایسه می‌کنیم بالغ بر ۹۶ درصد افت تولید داشته‌ایم و این را اعلام هم کرده‌ایم اما تا امروز سه استاندار برای همدان عوض شده اما یک نفر نیامده ببیند شرکتی که بالغ بر ۷۰۰ نفر کارمند داشته الان ۵۰ نفر در این شرکت دارد و تولید شرکت در مقایسه با سال ۸۸ صفر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی برای ۱۸ استان کشور تغذیه مدارس تولید می‌کردیم اما اکنون هر سال با تعدیل نیرو و افت تولید مواجهیم؛ گفت: زمانی به سراغ آقای پورمختار رئیس وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفتیم که در آن جلسه به ما قول پیگیری داد اما اتفاقی نیفتاد و حتی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و در سفری که به همدان داشت راه را بر او بستیم و مطالبه خود را عنوان کردیم و در آن زمان دستور پیگیری هم صادر شد و وزیر کار وقت به همدان آمد اما مدیرکل کار وقت وی را برای بازدید به «کنترل گاز» برد نه شرکت‌های مشکل‌دار و به این ترتیب وزیر کار وقت هم درد ما را نفهمید و دستور رئیس جمهور وقت برای رسیدگی به مشکلات کارخانه کیوان روی زمین ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی مدیرعامل کیوان کاری کرده بود که کارگران را به ترک کار راضی می‌کرد مثلاً به کارگر می‌گفت حقوق سه ماهت را پیش می‌پردازم و بیمه‌ات را هم می‌پردازم ولی شما در عوض باید کار و مجموعه را ترک کنید و به این وعده هم عمل می‌کرد و بسیاری از کارگران هم راضی شدند و از مجموعه رفتند و به این ترتیب تعدیل نیرو شکل گرفت، گفت: مدیرانی هم که آمدند همه مدیران تعدیل نیرو بودند.

بدهی مالیاتی و تأمین اجتماعی کارخانه کیوان بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان است و در حال حاضر شرکت فقط به همت کارگران به ظاهر پابرجاست زیرا ما خود را سهامدار این شرکت می‌دانیم

وی با بیان اینکه بدهی مالیاتی و تأمین اجتماعی کارخانه کیوان بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان است و در حال حاضر شرکت فقط به همت کارگران به ظاهر پابرجاست زیرا ما خود را سهامدار این شرکت می‌دانیم، گفت: متأسفانه مدیران ناشایست مثل ماشین‌های یدک‌کشی که فقط سمت را یدک می‌کشند از نظر کارایی صفرند که شرکت «خوش‌نوش» هم همین وضع را دارد.

وی با بیان اینکه شرکت کیوان حداقل بیمه را برای کارکنانش واریز می‌کند و افرادی که بازنشسته می‌شوند با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند؛ گفت: یعنی برای ۲۰ سال زحمت ماهی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافتی خواهیم داشت درحالی‌که شرکت‌های دیگر مثل شیشه کارگرانش بعد از بازنشستگی ماهی شش میلیون تومان دریافتی دارند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل اصلاً برایش اوضاع کارخانه مهم نیست و شاید می‌خواهند تغییر کاربری دهند، گفت: زمانی صحبتش بود که می‌خواهد شرکت کیوان را به انبار شرکت داروگر تبدیل کنند که البته معاون دادستان آقای مصطفوی به شرکت سرکشی و گزارشی تهیه کرد و دستوراتی به سازمان صنعت و معدن داد اما این سازمان با اینکه چند جلسه هم با حضور کارگران برگزار کرد برای ما از نظر اجرایی سودی نداشت و تمام جلسات به اینجا ختم می‌شود که حالا شما حقوقی بگیرید و همین که کج‌دار و مریز چرخ کارخانه می‌چرخد برایتان کافی است و برای کسی مهم نیست که این شرکت به دلیل بدهی مدیرعامل حتی نمی‌تواند هیئت مدیره تشکیل دهد.

می‌توانیم در کارخانه کیوان بالای ۵۰ نوع محصول تولید کنیم اما تولید نسبت به سال ۸۸ صفر است و سؤالمان این است که چرا سهامدار این شرکت اینجا را در اختیار گرفته اما کار نمی‌کند!؟

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در کارخانه کیوان بالای ۵۰ نوع محصول تولید کنیم اما تولید نسبت به سال ۸۸ صفر است و سؤالمان این است که چرا سهامدار این شرکت اینجا را در اختیار گرفته اما کار نمی‌کند!؟ گفت: چطور است که مسؤولان آمار اشتغال می‌دهند و به دنبال ایجاد اشتغال جدیدند اما شرکتی مثل کیوان و خوش‌نوش هر سال تعدیل نیرو دارند و روبه زوالند؟ تصور ما کارگران این است که اصلاً شغلی ایجاد نشده وقتی تولیدی‌های استان همدان روبه نابودی هستند. چرا مسؤولان استان کاری انجام نمی‌دهند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان نیز درباره معضلات برخی خصوصی‌سازی‌ها به خبرنگار بازار گفت: در استان همدان بعضی خصوصی سازی‌ها مثل کارخانه کیوان چون زمین و عرصه کارخانه به پول خورد بخش خصوصی دیگر ادامه دهنده میراث قبل نبود.

شرکت خوش‌نوش هم وضعیت مطلوبی ندارد؛ این شرکت زمانی تمام نیاز نوشابه غرب کشور را با ۹۰۰ کارگر که در ۳ شیفت کار می‌کردند تأمین می‌کرد اما در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد

چنگیز اصلانی بابیان اینکه در خصوصی سازی به جای احیای کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی آنها را به تعطیلی کشاندیم و کارخانه‌ها به شکل کارشناسی نشده به فروش رفت کمااینکه در همدان کارخانه کیوان، کارخانه لرد و کارخانه کشاورزی قارچ سینای همدان از بین رفتند، ادامه داد: شرکت خوش‌نوش هم وضعیت مطلوبی ندارد؛ این شرکت زمانی تمام نیاز نوشابه غرب کشور را با ۹۰۰ کارگر که در ۳ شیفت کار می‌کردند تأمین می‌کرد اما در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد.

وی با بیان اینکه ایران از ابتدای انقلاب در جنگ بوده و هنوز هم هست و تحریم‌ها مثل طوفان همواره به جان صنعت کشور وزیده اما مدیریت‌های ناصحیح پهلو به پهلوی تحریم‌ها زد و گاهی بی تجربگی مدیران با تحصیلات دانشگاهی و گاه سوءاستفاده از قانون کمر این صنایع را شکست، گفت: در حال حاضر شاهدیم که زمین بعضی از این کارخانجات به آپارتمان و تالار عروسی تبدیل شده و متأسفانه اشتغال را از دست داده ایم ضمن اینکه یکی از علل بالا بودن آمار بیکاری انحرافاتی است که در خصوصی سازی رخ داد.

عوض کردن پی در پی مدیران آن هم به شکل ماهیانه کارخانه‌ای که چهار هزار محصول تولید می‌کرد را برای ۱۹ سال به تعطیلی کشاند و این تعطیلی همچنان ادامه دارد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان افزود: عوض کردن پی در پی مدیران آن هم به شکل ماهیانه کارخانه‌ای که چهار هزار محصول تولید می‌کرد را برای ۱۹ سال به تعطیلی کشاند و این تعطیلی همچنان ادامه دارد و هنوز برخی از کارگرها از این کارخانه طلب دارند و حتی برخی ۲۰ سال حق سنوات از این کارخانه طلب دارند و پرونده کارگران در شعبه ۴ دادگستری همدان همچنان مفتوح است.

اصلانی با بیان اینکه متأسفانه در مبحث خصوصی سازی دلالان وارد شدند و کارخانه دارها بیرون از این گود ماندند؛ گفت: کارخانه‌ها تا پیش از خصوصی سازی برنامه پنج ساله داشتند و هیچ یک به دنبال استقراض نبودند و طوری برنامه داشتند که همیشه نقدینگی و مواد اولیه در کارخانه موجود بود اما در حال حاضر کارخانه‌ها مواد اولیه را به سختی به دست می‌آورند و از طرفی به بانک مقروضند و از طرف دیگر با دارایی و امور مالیاتی چالش دارند و بی برنامگی‌ها رشد به کارخانه اجازه نمی‌دهد که البته عناد دشمنان را نباید فراموش کنیم هرچند عدم کارایی مدیران کارخانه‌ها عامل مهمتری است.

بدون شک اهمیت یک واحد تولیدی، هر چند کوچک بر هیچکس پوشیده نیست در حالی که کارخانه کیوان واحد معتبری است که نه تنها برای استان یک ستون صنعتی و تجاری محسوب می‌شود بلکه در سراسر کشور مطرح است.

هیچ گونه برهان قانع کننده‌ای وجود ندارد که یک واحد تولیدی سود ده را به سوی تعطیلی برد و دلسوزان باید تمام تلاش خود را برای برپا نگاه داشتن این واحد به خرج دهند که اگر این مهم روی ندهد همگی دست اندرکاران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی باید پاسخگو باشند.

کد خبر: ۵۵٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha