۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
طعم تلخ گرانی گوشت قرمز در خراسان جنوبی؛ اعتراض مردم به ضعف نظارت ها
بازار گزارش می دهد؛

طعم تلخ گرانی گوشت قرمز در خراسان جنوبی؛ اعتراض مردم به ضعف نظارت ها

بیرجند- طعم تلخ گرانی این روزها سفره بسیاری از مردم خراسان جنوبی را از گوشت قرمز خالی کرده و مردم از نظارت های ضعیف مسئولان بر بازار گلایه مند هستند.

بازار؛ گروه استان ها: گوشـت یکی از مهمتـرین منابع تامین پروتئین محسوب می شود که در غذای ایرانیان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است اما مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته تا رفته رفته برای همیشه از سفره اقشار کم‌درآمد جامعه حذف شود.

با قیمت‌های فعلی بسیاری از مردم توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و این ماده غذایی از سفرهایشان حذف شده است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم در حالی است که رفتار بی‌رحمانه کرونا سبب شده تا بسیاری‌ از مردم در این روزها برای تامین معاش خود در تنگنا قرار گیرند و زندگی بسیار سختی را تحمل کنند.

دامداران افزایش گرانی نهاده ها و کمبود آن را علت این نرخ ها می دانند این در حالی است که مسئولان اعلام می کنند که نهاده به اندازه کافی در بازارگاه موجود بوده و تولیدکنندگان می توانند با مراجعه به بازارگاه، نیاز نهاده های دامی را رفع کنند.

مشکل از نهاده ها شروع شد
مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان ‌جنوبی در گفتگو با بازار با گلایه از افزایش قیمت نهاده های دامی بیان کرد: قیمت نهاده‌های مورد نیاز دامپروری‌ها از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰۰ تا ۳۲۰ درصد افزایش داشته است.

جواد غریبی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، هر روز شاهد تعطیلی این صنعت هستیم، افزود: هم‌اکنون برخی از دامداران دام مولد را به کشتارگاه انتقال می دهند. 

وی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان در حوزه دامداری، بیان کرد: دولت باید برای تأمین زیرساخت رونق دامداری و تولیدات تلاش بیشتری کند.

غریبی تأمین نهاده‌های یارانه‌ای و توزیع صحیح را بهترین حمایت برای دامداران استان دانست و گفت: زیرساخت‌های لازم برای فرآوری محصولات تولید دامی در استان وجود ندارد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

زیرساخت‌های لازم برای فرآوری محصولات تولید دامی در استان وجود ندارد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد

مسئولان می گویند تعدیل قیمت شما بخوانید گرانی
یادمان نمی رود کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی دوم شهریور ماه گفته بود: با تامین کافی نهاده های دامی، بازار مرغ و گوشت قرمز به ثبات می رسد.

وی همچنین ۱۳ مهرماه در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرده بود: بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن کنجاله سویا و جو در کف سامانه بازارگاه وجود دارد که تولید کنندگان می توانند با مراجعه به این سامانه نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس شورای تامین دام کشور هم در ۲۶ مهر ماه گفته بود: در هفته های اخیر قیمت گوشت قرمز به دلیل افزایش نرخ نهاده های دامی از جمله ذرت، کنجاله سویا و جو روندی افزایشی به خود گرفته که به زودی تعدیل می شود.

این روزها اما از تعدیل قیمت ها خبری نیست و  مردم هر روز گرانی ها را  برای کالاهای مختلف مشاهده می کنند. از سویی دیگر این نا به‌سامانی ها تنها به دلالان جولان می دهد تا از آب گل آلود ماهی بگیرند که می طلبد با تشدید نظارت ها مورد بررسی قرار گیرد.

حذف گوشت از سبد مصرفی خانوارها
یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه یک کیلو گوشت گوسفند را به قیمت ۱۰۵ هزار تومان خریداری کردم، گفت: حالا مگر یک کیلو چند وعده غذایی می شود وقتی نصف آن هم چربی است.

فائزه ایزدی با بیان اینکه هر روز باید شاهد افزایش قیمت یک کالا باشیم، اظهار کرد: مرغ که زمانی به آسانی توسط هر خانواده ای تهیه می شد، حکم طلا به خود داده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت برنج و میوه، این کالاها را مصرف نمی کنیم و حالا گوشت را هم از سبد مصرفی باید حذف کنیم.

ایزدی افزود: با توجه به کسادی کسب و کار در شرایط کرونایی پیش رو، مگر یک خانواده چقدر درآمد دارد که بتواند از پس این همه افزایش قیمت برآید.

اعتراض به ضعف نظارت ها
یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با بازار با اشاره به گرانی های پیش رو و گلایه از ضعف مسئولان در نظارت بر بازار بیان کرد: از مسئولان خواستاریم بر روند فعلی بازار نظارتی ویژه داشته باشند.

حمیده اکبر زاده با بیان اینکه یک کیلو گوشت گوسفند از یک دامدار بدون واسطه به ۹۹ هزار تومان خریده ام، افزود: در قصابی ها هر کیلو از ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه مردم دیگر توانی برای خرید ندارند، اظهار کرد: گوشت یکی از نیازهای ضروری بوده که خواستاریم از طریق تنظیم بازار در اختیار مردم قرار گیرد.

اکبر زاده با اشاره به شیوع کرونا و کسادی بازار کار بیان کرد: با توجه به تشدید محدودیت ها در هفته جاری و تعطیلی بسیاری از مشاغل، در امر اقتصاد با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. 

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سبد مصرفی خانواده ها از بسیاری کالاها مانند میوه، برنج و حالا گوشت هم خالی است.

افزایش قیمت ها دیگر در استان اعلام رسمی هم نمی شود و مردم هنگام خرید شوکه می شوند این شرایط بازار نیازمند نظارتی ویژه از سوی مسئولان است

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با بازار  با بیان اینکه افزایش قیمت ها دیگر در استان اعلام رسمی هم نمی شود و مردم هنگام خرید شوکه می شوند، بیان کرد: شرایط فعلی بازار نیازمند نظارتی ویژه از سوی مسئولان است.

احمد میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر کالایی وجود ندارد که رشد قیمت نداشته باشد، افزود: تمام کالاها اعم از حبوبات، میوه، گوشت، برنج و حتی پوشاک افزایش یافته است.

وی خواستار شفاف سازی علت این گرانی ها شد و افزود: از مسئولان خواستاریم برای تعدیل قیمت ها در بازار چاره اندیشی کنند.

میرزایی ادامه داد: در شرایط کنونی برخی دلالان با دلال بازی هایشان نه تنها بازار خرید و فروش را سیاه کرده بلکه مردم و دامداران را متضرر می کنند.

یک فروشنده گوشت در بیرجند هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت قرمز ۱۰۰ هزار تومان است.

محمدی با بیان اینکه مراجعات مردمی نسبت به دو ماه گذشته به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: بسیاری از خانوارها در حد نیم کیلو گوشت و یا کمتر خریداری می کنند تا فقط به یک وعده غذایی شان برسانند.

وی خواستار افزایش نظارت ها شد و افزود: در شرایط پیش رو مردم بیش از هر قشری متضرر می شوند که نیازمند چاره اندیشی است.

افزایش چندانی نداشته ایم
رئیس اتحادیه مواد گوشت و مواد پروتئنی در گفت و گو با بازار بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفند با نرخ ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

سید غلامحسین زجاجی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت گوسفند تا چندی پیش ۹۵ هزار تومان بوده است، افزود: همچنین هر کیلو گوشت گوساله با نرخ ۸۵ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به افزایش زیاد قیمت گوشت مرغ طی ماه های اخیر  گفت: در گوشت قرمز افزایش چندانی نداشتیم. 

مسئولان نظارتی هم گویی تنها منتظرند از سوی مردم شکایتی دریافت شود تا برای چند تذکر یا پلمب موقتی واحد صنفی گام بردارند در حالی که شاید برنامه ای درست و دقیق بتواند شرایط فعلی بازار را متعادل کند. 

به منظور حفظ سلامت جامعه و به ویژه اقشار آسیب پذیر در مقابل نوسان قیمت این کالای مهم، نیاز است دولت با اتخاذ سیاست های مناسب تنظیم بازار از یک طرف از تولید این کالاها در کشور حمایت لازم را انجام دهد و از طرف دیگر از مصرف آن به میزان کافی در همه خانوارها و به خصوص دسترسی آنان به انواع محصولات سالم و بهداشتی حمایت کند.

کد خبر: ۵۵٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha