۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
خرمای ایران مشابه خارجی ندارد
خرمای ایران به نام ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می‌شود

خرمای ایران مشابه خارجی ندارد

یک صادر کننده خرما معتقد است اگرچه به دلیل تحریم ها خرمای ایران به نام ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می ‌شود اما واقعیت امر این است که محصول ما در دنیا رتبه اول کیفیت را دارد و از این امتیاز می توان در بحث صادرات غیر نفتی موثر بهره برد.

بازار؛ گروه کشاورزی: علی صدیقی، یک صادر کننده خرما در خصوص کیفیت و کمیت خرمای صادراتی امسال به خبرنگار «بازار» گفت: امسال محصول خرما بسیار عالی بود و در ۶ استان جنوبی که خرما عمل می آید وضعیت خرما نسبت به افزایش قیمت ارز خوب بود و به عبارتی صادرات خرما توجیه اقتصادی داشت و کماکان دارد.

وی افزود: امسال به طور خاص صادرات خرما به کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار خوب بود و به قیمت بسیار مناسبی از ما محصول را خریداری کردند اگرچه از نظر قیمت نیز برای آنها به صرفه بود.

به دلیل تحریم‌ها، خرمای ما بیشتر به نام ترکیه به اروپا صادر می‌شود

این صادر کننده خرما که عمده صادرات اش به کشور ترکیه و اروپا است خاطر نشان کرد: برای داشتن صادرات به ترکیه و اروپا محدودیت هایی خاصی وجود دارد به طوری که به دلیل تحریم‌ها، خرمای ما بیشتر به نام ترکیه به اروپا صادر می‌ شود.

صدیقی افزود: در حقیقت این یکی از معضلات اصلی ما است که خرمای تولیدی کشور به نام دیگر کشورها صادر می شود.

جایگاه خرما در صادرات غیر نفتی کشور
این صادر کننده خرما اظهار داشت: اگر بحث خرما را ریشه یابی کنیم می بینیم که از قدیم الایام با مشکل تکنولوژی، دانش روز، بسته بندی و برند سازی مواجه هستیم به خصوص در محل های تولید برای نگهداری این محصول ارزشمند شرایط خوبی نداریم.

صدیقی افزود: مشکلات نامبرده باید در طول زمان حل شود اما آنچه که امسال بیشتر محسوس است محدودیت صادراتی است که به دلیل تحریم ‌ها نمی توانیم مستقیما صادرات داشته باشیم. با این وجود محصول خرما به عنوان یک مزیت اقتصادی برای صادرات غیر نفتی ما محسوب می ‌شود.

به دلیل نبودن شرایط مشابه سازی مانند صنایع فرش که برخی کشورها مشابه سازی می کنند خرمای ایران هنوز هم از نظر کیفیت رتبه اول را دارد

وی در خصوص جایگاه صادرات خرما در بخش درآمدهای غیر نفتی نیز خاطر نشان کرد: قطعا خرما جایگاه خودش را پیدا می کند و بهتر هم می ‌شود. در حقیقت علی رغم افتی که در آن است به دلیل نبودن شرایط مشابه سازی مانند صنایع فرش و کفش و غیره، که برخی کشورها مشابه سازی می کنند خرمای ایران هنوز هم از نظر کیفیت رتبه اول را دارد و این شرایط خوبی است.

دنیا امکان رقابت با خرمای ایران را هنوز ندارد
صدیقی افزود: با این تفاسیر اگر کمی بیشتر به این محصول بها داده شود شاید در آینده نزدیک خرمای ما یک برند جهانی شود و به عنوان صادرات غیرنفتی موثر بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: شاید به ظاهر از نظر کمیت خرمای عراق بیشتر از ایران باشد اما هیچ جای دنیا کیفیت خرمای ایران را ندارد؛ یعنی خرمایی در ایران داریم که فعلا در دنیا امکان رقابت با آن نیست و حرف اول را می زند.

کد خبر: ۵۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha