۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
دلار ۱۳هزار و ۸۵۰ تومانی در روز تصمیم گیری fatf 

دلار ۱۳هزار و ۸۵۰ تومانی در روز تصمیم گیری fatf 

بهای هر دلار آمریکا، امروز شنبه ۲۶ بهمن و در پی احتمال تصمیم گیری گروه ویژه اقدام مالی برای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، در صرافی‌ها ۱۳۸۵۰ تومان شد.

به گزارش بازار، گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف"  قرار است امروز ۲۶ بهمن ماه برای ایران تصمیم گیری کنند. تصمیمی درباره لزوم پذیرش شرایط و ضوابط این طرح بین المللی توسط ایران نسبت به خواسته گروه اقدام مالی که البته هدفشان مثلا جلوگیری از پدیده پولشویی و رصد نقل و انتقالات پول برای مبارزه با تروریسم مالی در دنیاست.

هر چند خیلی از کشورهای دنیا عضو گروه مالی FATF هستند اما برخی کارشناسان معتقدند پیوستن به اف ای تی اف نوعی استعمار  محسوب می شود چرا که سلطه گران با چنین شیوه زیرکانه ای درصدد کسب اطلاعات مالی از کشورهای عضو هستند و در شرایطی که آمریکا تحریم های ظالمانه ای به ما تحمیل کرده اند، پیوستن به این گروه در عمل امکان تحمیل  فشار بیشتری به  اقتصاد کشور را فراهم می کند. 

این طرح البته برای تصویب نهایی روی میز مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت و مخالفت ها در این مجمع با بخش هایی از ان کاملا مشهود شد، هر چند که    چرا که شورای نگهبان چندی پیش با تصویب چنین طرحی مخالفت کرد و برای بررسی دقیق تر و موشکافانه از جزییات اف ای تی اف، فرصت یک ساله خواست. در این میان اما طی یکی دو هفته اخیر، دلالان سود جو فرصت را مغتنم شمردند و با جوسازی و ایجاد هیاهو نسبت به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تروریسم مالی در ۲۶ بهمن ماه، سعی کردند ثبات بازار ارز را بهم ریزند و قیمت دلار را بالا ببرند.

تاثیر جوسازی ها در باز بر گرانی دلار

اگر چه جوسازی برای افزایش قیمت دلار طی چند روز اخیر بر رشد قیمت دلار در بازار آزاد تا حدی تاثیر گذار شد و بهای آن را از ۱۳ هزار تا حدود ۱۴ هزار تومان رساند، اما رئیس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد؛ "ماندن و یانماندن ایران در لیست سیاه هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور به جای نمی گذارد چرا که ایران راه تعامل با دنیا را از طرق مختلف و با مکانیزم خاص ایجاد کرده است و این افزایش قیمت دلار، پایدار نیست.

این در حالی است که تاثیر تصمیم گیران گروه ویژه اقدام مالی علیه جمهوری اسلامی ایران، باعث شد تا امروز نرخ دلار روندی افزایشی به خود گیرد و به  ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان برسد. نرخ دلار اکنون در صرافی بانکها برای فروش ۱۳,۸۵۰ تومان بوده و قیمت خرید آن از مردم  نیز ۱۳,۴۵۰ تومان است.

علاوه بر دلار قیمت هر اسکناس یورو نیز امروز برای خرید ۱۴,۸۵۰ تومان و برای فروش ۱۵,۱۵۰ تومان است.

ضرورت نظارت قوی تر بر بازار ارز

به گزارش بازار، معلوم نیست " بازار ارز" در آینده نزدیک با توجه به چگونگی روند تصمیم گیری و نتیجه گیری گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف" به کدام سو برود. و از طرفی اقدامات کارشناسانه بانک مرکزی در راستای ساماندهی ثبات نرخ ارز در بازر آزاد چگونه باشد.

مهم‌ترین عامل التهاب فعلی در بازار ارز و سکه، تصمیم‌گیری قریب‌الوقوع گروه ویژه اقدام مالی در مورد ایران است. fatf پیش از این به ایران تا ۲۶ بهمن فرصت داده بود تا دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو را به تصویب برساند. پیش از این، fatf چندبار مهلت ایران برای تصویب این لوایح را تمدید کرده بود، اما این بار اوضاع فرق می‌کند.

تفاوت این است که اگر این بار، این دو لایحه باقی‌مانده از لوایح مرتبط با fatf در کشور به قانون تبدیل نشوند، ایران مجدداً (و این بار به‌صورت خودکار) در لیست سیاه fatf قرار می‌گیرد و کلیه اقدامات مقابله‌ای مجدداً علیه ایران به حالت اجرا درمی‌آید. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم در آبان امسال تأیید کرده بود که «پس از پایان مهلت تعیین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی، به صورت خودکار وارد بلک لیست می‌شویم»!  البته حساسیت  ایران در عدم تصویب fatf این است که مبادا این لایحه سرنوشتی چون برجام را بدنبال داشته باشد.

استدلال موافقان آن است که با نپذیرفتن fatf و ملزوماتش، کشور منزوی و متحمل فشارهای بی‌شماری از سوی آمریکا و متحدانش خواهد شد. اما این گروه به این سؤال مهم پاسخ نمی‌دهند که پذیرفتن برجام چه منفعت و آورده ملموسی برای مردم داشت که حال بخواهیم از راه fatf آن را تکمیل کنیم. سؤال مهم‌تر اینکه چه ضمانتی وجود دارد که با پذیرفتن fatf اروپا و آمریکا به تعهدات قبلی خود عمل کنند.

کد خبر: ۵٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha