۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
حمله کرونا به  اقتصاد شکننده  آلمان
قاره سبز، درگیر بحران

حمله کرونا به اقتصاد شکننده آلمان

بحران در اقتصاد آلمان از سال قبل شروع شده بود ولی با شیوع ویروس کرونا و نگرانی در مورد تاثیر خروج بریتانیا روی اقتصاد منطقه یورو ، انتظار می رود از نیمه دوم سال جاری اقتصاد این کشور رسما وارد رکود شود.

بازار-مونامشهدی رجبی: نگرانی از رکود اقتصادی در اروپا موج می زند، بحرانی که در سالهای اخیر دامن گیر شمار زیادی از کشورهای قاره سبز بود، این بار در بزرگترین اقتصاد این منطقه رخنه کرده و باعث کاهش نرخ رشد و بحران در اقتصاد داخلی شده است.به گزارش بانک مرکزی آلمان، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی با نرخ ۰.۶ درصد رشد کرد ولی نرخ رشد اقتصادی این کشور در فصل آخر سال قبل به ۰.۱ درصد رسید که پایین ترین نرخ رشد فصلی در سال بود. دلیل اصلی افت نرخ رشد اقتصادی آلمان کاهش تقاضای خودرو در دنیا ، جنگ تجاری امریکا و چین و تبعات آن روی تجارت دنیا و در نهایت بی ثباتی اقتصادی اروپا در نتیجه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. 

سی ان ان در این مورد نوشت:«در فصل اخر سال ۲۰۱۹ اقتصاد آلمان با نرخ ۰.۱ درصد رشد کرد و همان زمان هم انتظار می رفت سال ۲۰۲۰ سال سختی برای اقتصاد این کشور باشد اما بعد از شیوع ویروس کرونا در چین و مشاهده اثرات آن روی اقتصاد دنیا  و صنعت خودروسازی این امید از بین رفت.»

 این رسانه در ادامه گزارش در مورد دلیل اهمیت چین برای بازار آلمان نوشت:«چین اقتصاد بزرگی در دنیا است و سهم ۱۶ درصدی در اقتصاد دنیا دارد. این کشور با جمعیت بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفری بازاری بسیار بزرگ برای محصولات آلمان محسوب می شود. طبق گزارش های رسمی دولت آلمان، چین سومین مقصد کالاهای صادراتی آلمان است و کاهش تقاضا در این کشور تاثیر چشمگیری روی تولید و درآمد کارخانه های تولیدی آلمان دارد.»

 در سال ۲۰۱۸، ارزش کالاهای صادراتی آلمان به چین برابر با ۱۰۱.۶ میلیارد دلار بود .ارزش صادراتی آلمان به چین چهار برابر ارزش صادراتی این کشور به کشور همسایه اش یعنی فرانسه بود.

به گزارش اکونومیست  صنعت خودروسازی آلمان در نتیجه شیوع ویروس کرونا در چین متحمل زیان شد. تنها در ماه ژانویه سال جاری فروش خودروهای آلمانی در چین ۲ میلیون دستگاه کم شد که معادل افت ۱۸ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل است. از طرف دیگر به دلیل آسیب دیدن زنجیره عرضه به نظر نمی رسد و تداوم بحران در واحدهای تولیدی و مصرفی این کشور، انتظار نمی رود تقاضا در چین تا فصل دوم سال جاری تغییر محسوسی داشته باشد و این موضوع چالشی بزرگ برای اقتصاد دنیا خواهد بود.

 رکود اقتصادی آلمان شروع شد

دویچه بانک در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد اقتصاد آلمان از نیمه دوم سال جاری رسما وارد رکود می شود . موسسه مطالعاتی کاپیتال اکونومیست هم از ثبات نرخ رشد اقتصادی آلمان در دو فصل اول سال جاری خبر داد و نوشت: «صنایع آلمان تحت تاثیر بحران های جهانی قدرت رشد ندارند. دنیای امروز، دنیایی در هم تنیده و به هم پیوسته است و بحران در کشور چین که موجب تعطیلی شرکتهای قطعه سازی و کاهش تقاضا برای خودرو در این کشور شده است ، صنایع آلمان را هم دچار تنش کرده است.»

از آنجا که اقتصاد آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا است، رکود در این کشور می تواند دامن گیر تمامی کشورهای اروپایی شود. طبق گزارش منتشر شده توسط دویچه بانک در فصل اول سال ۲۰۲۰ ، اقتصاد  منطقه یورو با نرخ ۰.۱ درصد رشد خواهد کرد و در فصل دوم نرخ رشد اقتصادی  این منطقه به ۰.۲ درصد می رسد که این نرخ های پایین رشد تحت تاثیر تحولات منفی جهانی و مشکلات اقتصادی در آلمان است.

 در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده بود اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۱.۲ درصد رشد کند که پایین تر از نرخ رشد سال قبل از آن خواهد بود. حال که ویروس کرونا جان اقتصاد دنیا را گرفته است و انتظار می رود باعث رشد صفر درصدی اقتصاد چین در فصل اول سال جاری شود، نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو بازهم پایین تر می آید. در شرایط فعلی متوسط نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو برابر با ۰.۹ درصد خواهد بود و رکود رسما وارد قاره سبز می شود.

کلاوس ویستس اقتصاددان ارشد مرکز مطالعات اقتصاد کلان پانتون می گوید: «اقتصاد اروپا  در وضعیت سختی قرار دارد. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است. در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی ، آلمان یکی از کشورهایی بود که از اقتصادهای بحران زده اروپایی حمایت می کرد ولی به نظر می رسد این  کشور نه تنها توان حمایت از اقتصادهای دیگر را ندارد بلکه خودش هم دچار تنش و بحران است.»

 وی در مصاحبه با سی ان ان گفت: «اگر تاثیر اقتصادی ویروس کرونا بر اتحادیه اروپا ادامه داشته باشد، بانک مرکزی منطقه یورو باید وارد میدان شود و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد زمینه را برای تثبیت اوضاع فراهم کند. کاهش نرخ بهره بانکی سیاستی است که این روزها کارایی دارد. البته باید تزریق به اقتصاد و حمایت از فعالیتهای تولیدی هم در نظر گرفته شود.»

کد خبر: ۵٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha