۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
پیشگامی چین در صنعت استخراج بیت کوین به چالش کشیده خواهد شد؟
بازار خبر می دهد؛

پیشگامی چین در صنعت استخراج بیت کوین به چالش کشیده خواهد شد؟

چین در صنعت استخراج بیت کوین دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، اما این مزیت‌ها برای همیشه پابرجا نمی‌مانند، چراکه کشورهای بیشتری در حال ورود به این صنعت هستند.

بازار؛ گروه رمزارزها/ بورس: اگر حرف از استخراج بیت کوین باشد، چین را نمی‌توان نادیده گرفت. چین به یکی از غول‌های اکوسیستم استخراج بیت کوین بدل شده و دارای مخازن بزرگ استخراج است و در سطحی گسترده به استخراج سریع بیت کوین می‌پردازد، و با دارا بودن نیروی کار ارزان می‌تواند بیشترین کنترل را بر قدرت هشینگ جهان داشته باشد. پس باید برای راه‌اندازی یک عملیات استخراج بیت کوین به چین رفت؟ آیا فایده‌های این کار بیش از هزینه‌های آن است؟ آیا چین به‌واقع تهدیدی برای اکوسیستم بیت کوین است؟ اجازه دهید نگاهی بیندازیم به وضعیت استخراج بیت کوین در چین.

استخراج بیت کوین در چین، صنعتی رو به رشد است زیرا هزینه‌های نیروی کار پایین است، زمان بازگشت سرمایه بسیار سریع است، و زمان تحویل سفارش بسیار کم و هزینه‌های تولید نیز بسیار پایین است، چراکه این کشور مرکز تجارت جهانی است

استخراج بیت کوین بیش از پیش دشوار می‌شود
در آغاز عملیات استخراج بیت کوین، به‌سادگی می‌توانید به لپ‌تاپ خود یا نصب چندین ماینر در منزل، الگوریتم هشینگ را اجرا کنید. اما از آنجا که ماینرهای بیشتری دست به کار شدند و استخراج بیت کوین دشوارتر شد، به سطوح بالای قدرت پردازش و نیروی برق برای حل معادلات و دریافت پاداش نیاز بود.

فقط مقدار معینی بیت کوین – ۲۱ میلیون - را می‌شود استخراج کرد، بنابراین به مرور زمان، استخراج بیت کوین بیش از پیش دشوار می‌شود. امروزه، عملیات‌های استخراج در حال انتقال به مراکز بزرگ داده است که در آن‌ها هزاران ماینر شب و روز کار می‌کنند.

چرا به مطالب فوق اشاره شد؟ زیرا در جریان استخراج در مقیاسی بزرگ، اگر هدفْ سودآوری باشد آنگاه هزینه‌های برق، هزینه‌های نیروی کار، سرعت دستیابی به سخت‌افزار جدید و پایداری عملیات به مسائلی دارای اهمیت و تأثیرگذار بدل می‌شوند – و چین تقریباً در همه این حوزه‌ها دست بالا را دارد.

وضعیت استخراج در چین
در پایان سال ۲۰۱۹، چین حدود دو-سوم از قدرت هشینگ جهان را تولید کرد. اگرچه بنا به گزارش‌ها استفاده از رمزارز و تبادل آن در چین ممنوع است و استخراج بیت کوین زمانی با خطر تعطیلی در این کشور مواجه بود، اما دولت رویه‌اش را تغییر داد و بیش از پیش در حال استفاده از تکنولوژی بلاک چین در صنایع بزرگش است – و امکان رشد استخراج بیت کوین را میسر می‌سازد.

استخراج بیت کوین در چین، صنعتی رو به رشد است زیرا هزینه‌های نیروی کار پایین است، زمان بازگشت سرمایه بسیار سریع است، و زمان تحویل سفارش بسیار کم و هزینه‌های تولید نیز بسیار پایین است، چراکه این کشور مرکز تجارت جهانی است. از آنجا که بسیاری از سخت‌افزارهای لازم برای استخراج بیت کوین در چین ساخته می‌شوند، ماینرها می‌توانند به سرعت تجهیزات خود را به‌روز کنند. اگر می‌خواهید یک مرکز داده را سریعاً و هزینه‌های اضافی راه‌اندازی کنید، این کار را در چین انجام دهید.

هزینه‌های پایین برق نیز به لطف ژنراتور برق آبی امکان‌پذیر است. با توجه به این‌که استخراج بیت کوین نیازمند مقدار زیادی نیروی برق است که برای تأمین انرژی ماینرها و خنک‌کردن آن‌ها مصرف می‌شود، یک مرکز داده باید به ارزان‌ترین نیروی برق ممکن دسترسی داشته باشد. تعرفه برق آبی در استان سیچوآن بنا به گزارش‌ها فقط ۰۲/۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در فصل بارانی است، و دولت چین اکنون از استخراج در این استان حمایت می‌کند تا عملیات‌ها از مزیت کارخانه‌های برق آبی برخوردار شوند.

اما فقط برخی از عملیات‌های استخراج چین توسط این نیروی برق آبی ارزان و پاک اجرا می‌شوند. اجرای اکثر این عملیات‌ها وابسته به زغال سنگ است، که گزینه‌ای گران‌تر و با آلایندگی بیشتر است. از میان منابع اصلی تأمین نیروی برق، نیروی برق آبی، با تعرفه‌ای معادل ۰/۱۰ تا ۰/۲۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت، از همه ارزان‌تر است، و گزینه ارزان دیگر عبارتست از نیروی برق بادی که تعرفه آن ۰/۲۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است. گاز و زغال سنگ جزء گزینه‌های گران‌تر هستند، و تعرفه آن‌ها بین ۰/۳۰ دلار تا ۰/۳۵ سنت است (به اضافه هزینه‌های انتقال و مالیات‌ها). بنابراین، اگرچه نیروی کار و مواد خام ممکن است ارزان باشد، اما استفاده از زغال سنگ سبب می‌شود که عملیات‌های استخراج، هم از چشم‌انداز هزینه و هم از چشم‌انداز محیط‌زیستی، ناپایدار باشند. به این موارد، بی‌ثباتی سیاسی در زمینه راه‌اندازی عملیات‌های استخراج در چین را نیز اضافه کنید، و متعاقباً شاید بخواهید به سراغ جایی غیر از چین بروید.

 سومین دور فرایند نصف شدن بیت کوین، ماه مه سال گذشته روی داد، و سبب کاهش ۵۰ درصدی پاداش‌ها شد و ماینرها را مجبور کرد که سخت‌افزارهای‌شان را تا حد چشمگیری به‌روز کنند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند

آیا چین می‌تواند جایگاه برتر خود را حفظ کند؟
افرادی که خواهان راه‌اندازی عملیات‌های گسترده استخراج هستند، بیش از پیش به دنبال مکان‌هایی در کشورهای اسکاندیناوی، کانادا و ایالات متحده هستند. اگرچه ممکن است در این کشورها هزینه‌های راه‌اندازی اولیه و نگهداری بالا باشد، اما ثابت شده است که دسترسی به نیروی برق پایدار و مقرون به صرفه، مزیت بزرگی است. به علاوه، این مناطق به لحاظ سیاسی باثبات‌ترند، بنابراین خطر کمتری وجود دارد که روی دولت تصمیم بگیرد کلیه عملیات‌های استخراج را تعطیل کند. در واقع، کانادا در دوران تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، عملیات‌های استخراج را به عنوان «خدمات ضروری» منظور کرد.

شاید به همین دلیل باشد که قدرت هشینگ جهان در حال جابجایی به مکان‌های دیگر است. بنا به گزارش‌های اخیر، قدرت هشینگ چین در مقایسه با سال گذشته در حال کاهش است اما در دیگر بخش‌های جهان رو به افزایش است.

شاید دلیل دیگر این کاهش این باشد که استخراج چین در سال ۲۰۲۰ شدیداً ضربه خورد. شیوع کرونا سبب اختلال در زنجیره عرضه شد، و سخت‌افزارهای جدید با تأخیری چشمگیر به مراکز داده رسیدند. در صنعتی که در آن هر دقیقه ارزشمند است، استفاده از ماینرهای قدیمی، حتی برای یک روز، به معنای از دست دادن پول و برتری است. به علاوه، قوانین قرنطینه چین مانع دسترسی کارگران به تجهیزاتشان شد و عملیات‌ها با وقفه بیشتری مواجه گردید.

علاوه بر این، سومین دور فرایند نصف شدن بیت کوین، ماه مه سال گذشته روی داد، و سبب کاهش ۵۰ درصدی پاداش‌ها شد و ماینرها را مجبور کرد که سخت‌افزارهای‌شان را تا حد چشمگیری به‌روز کنند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. با توجه به این‌که اکنون به قدرت هشینگ دو برابری برای استخراج مقدار معادل با مقدار بیت کوین استخراج‌شده در سال گذشته نیاز است، عملیات‌های استخراج نه‌تنها باید به‌روز شوند بلکه باید تضمین شود که هزینه‌های انرژی آن‌ها به‌صرفه بماند. پس از دور سوم فرایند نصف شدن، بسیاری از ماینرها در سراسر جهان کنار کشیدند زیرا دیگر ادامه کار برای آن‌ها سودآور نبود.

مهم‌تر از همه، بادهای موسمی تابستان جاری سبب سیلاب‌های عظیم در استان سیچوآن شد، و سبب کمبود نیروی برق و کاهش ۲۰ درصدی نرخ هشینگ در این منطقه شد.

علی‌رغم این خسارات چشمگیر، مسلماً استخراج در چین دوباره روندی صعودی پیدا می‌کند. اما به توجه به گرایش دیگر کشورهای جهان به سمت استخراج بیت کوین، و پایداری بیشتری که در دیگر کشورها وجود دارد، شاید به زودی شاهد به چالش کشیده شدن جایگاه چین به عنوان غول صنعت استخراج بیت کوین باشیم.

کد خبر: ۵۴٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha