۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
چگونه بایدن از برخی دستاوردهای ترامپ بهره خواهد برد؟
نشنال نیوز بررسی کرد:

چگونه بایدن از برخی دستاوردهای ترامپ بهره خواهد برد؟

تغییرات چندانی در سیاست خارجی امریکا در دوره بایدن نسبت به دوره ترامپ وجود نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری نشنال نیوز اخیرا مقاله ای با قلم «درغام راغده» با عنوان « چگونه بایدن از برخی دستاوردهای ترامپ بهره خواهد برد؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اکنون جهان تقریباً متقاعد شده است که ترامپ بازنده انتخابات است و بسیاری از رهبران جهان از خودداری او در پذیرش شکست ناخرسند هستند. برخی رهبران شاید مشغول ارزیابی هزینه های این موضع خود درقبال دولت ترامپ هستند و دیگران نیز شاید به این می اندیشند که ترامپ در زمان باقی مانده از دولت خود، چگونه بایدن را در عمل انجام شده قرار خواهد داد. رهبران ایران نیز در حال رصد این تحولات هستند.

 دولت ترامپ شاید در این مدت، تحریم های هرچه بیشتری را  علیه ایران و متحدان و عوامل آن در خاورمیانه از جمله برنامه موشکی بالستیک آن اعمال کند. منطق پشت این اقدام ترامپ آن است که  بایدن اگر بتواند تحریم های هسته ای را لغو کند، رفع دیگر تحریم ها به ویژه اگر مورد حمایت کنگره باشد، دشوار خواهد بود.

این  برآوردها درحالی است که پمپئو  به هفت کشور اروپایی و خاورمیانه ای سفر کرده و شاید هدف اصلی او ارزیابی آمادگی کشورها در حمایت از تحریم های آتی علیه ایران است .  اگرچه بعید است ترامپ حملاتی را علیه اهدافی در ایران مورد توجه قرار دهد ولی نباید امکان آن را از نظر دور داشت.

همچنین باید در نظر گرفت که بایدن مایل به احیای برجام است. بایدن به عنوان پیش شرط بازگشت به برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به آن شده و اعلام کرده است با متحدان و شرکای خود برای تحکیم برجام همکاری خواهد کرد ولی این متحدان و شرکا چه کسانی هستند. آیا چین و روسیه که متحد و شریک نیستند، کنار گذاشته خواهند شد؟

باید گفت بایدن به یقین می خواهد اتحادیه اروپا را راضی کند و به دنبال کاهش تنش میان طرفین و درون ناتو خواهد بود. همچنین به نفع طرفین است که در مورد مفاد برجام و گنجاندن برنامه موشکی بالستیک و سیاست منطقه ای ایران مذاکره کنند. به عبارت دیگر، تاکید بر انعقاد توافق تازه و نه بازگشت به توافق پیشین خواهد بود که مورد حمایت هر دو حزب امریکا نیز قرار خواهد گرفت.

به نظر می رسد در مورد روسیه، بایدن بخواهد مسکو را از مذاکرات آینده میان ایران و امریکا کنار بگذارد. «فیودور لوکیانوف» رئیس شورای سیاست دفاعی و خارجی روسیه که بازگشت به برجام کنونی را بعید می داند، می گوید: من باور نمی کنم که بایدن از روسیه برای شرکت در مذاکرات دعوت کند و این می تواند بر روابط میان ایران و روسیه تاثیر بگذارد. ایران و روسیه همچنین نگران تداوم قانون سزار هستند.

 اگرچه شاید موضع بایدن در برابر روسیه سخت تر از ترامپ در قبال چین باشد ولی بعید است که او  از دکترین ترامپ در قبال چین فاصله بگیرد و این نه فقط به علت روابط درحال افزایش میان ایران و چین بلکه افزایش قدرت چین در عرصه جهانی است.

بایدن شاید نماینده ای را در امور چین منصوب کند و گفتگوهایی را با چین ترتیب دهد، به تنش زدایی سیاسی و نظامی با پکن اقدام کند، مذاکرات تجاری را به تدریج از سر بگیرد و توجه بیشتری بر امور داخلی چین از جمله مساله هنگ گنک داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت تغییرات چندانی در سیاست خارجی امریکا در دوره  بایدن نسبت به دوره ترامپ وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۵۴٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha