۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
مجلس تا جای ممکن بودجه ۱۴۰۰ را جراحی می‌کند
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

مجلس تا جای ممکن بودجه ۱۴۰۰ را جراحی می‌کند

حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مخالفت امروز معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با طرح اصلاح ساختار بودجه نظر دولت بود و نه دیدگاه سازمان برنامه و بودجه، زیرا ما طی چند ماه اخیر تا همین سه روز پیش جلسات بررسی این طرح را با حضور مسئولان این سازمان برگزار و آنها هم موافق اعمال این اصلاحات بودند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در واکنش به اظهارات امروز معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مبنی براینکه اگر مجلس طرح اصلاح ساختار بودجه را همین امروز هم تصویب کند، نمی‌توانیم آن را در لایحه اعمال کنیم و براین اساس با طرح مخالفیم، گفت: مخالفت امروز پورمحمدی نظر دولت بود و نه دیدگاه سازمان برنامه و بودجه، زیرا کمیسیون طی چند ماه اخیر تا همین سه روز پیش جلسات بررسی اصلاح ساختار بودجه را با حضور مسئولان این سازمان برگزار کرد و آنها هم موافق اعمال این اصلاحات در بودجه ۱۴۰۰ بودند.

وی ادامه داد: اظهارات امروز معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه برای ما جای سوال دارد، مجلس طرح اصلاح ساختار بودجه را تبدیل به قانون کرده و به دولت ارائه می‌کند، دولت هرچه میزان اصلاحات را نتوانست در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعمال کند ما در مجلس آن را انجام خواهیم داد.

حاجی‌بابایی با اشاره به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اصلاح ساختار در بودجه کشور اظهار کرد: بحث مجلس و دولت نیست بلکه همه باید تلاش کنند تا این موضوع محقق شود زیرا بحث منافع کشور و مردم در میان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تاکید کرد: بودجه با روال کنونی در حال سقوط است و در صورت عدم اصلاح دیگر نمی‌توان کشور را براساس آن اداره کرد، ظرفیت کشور برای اداره بسیار بالاست و سیستم بودجه‌نویسی کنونی باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر دولت، اصلاحات مدنظر مجلس را در لایحه بودجه اعمال نکند، آیا در زمان بررسی آن در مجلس اصلاحات را انجام خواهید داد، بیان کرد: مجلس تا جای ممکن در هماهنگی با دولت و شورای نگهبان، بودجه ۱۴۰۰ را جراحی و اصلاح خواهد کرد.

مخالفت دولت با طرح اصلاح ساختار بودجه!
سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح کلی اصلاح احکام بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: ما روز ۱۲ آذرماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس خواهیم کرد اما اگر مجلس این طرح را همین امروز تصویب کند ما نمی توانیم تغییراتی در لایحه اعمال کنیم، از همین رو با طرح نمایندگان مخالفیم.

وی همچنین تصریح کرد؛ دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیاندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست. بنابر اصل ۵۲، ۵۷ و ۱۲۶ قانون اساسی تفکیک قوا و وظایف دولت و مجلس برای تنظیم و تصویب بودجه مشخص شده، ما لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تنظیم کردیم و ۱۲ آذرماه به شما تقدیم خواهیم کرد شما می توانید آن زمان به تنظیم آن بپردازید.

دلیل نامشخص مخالفت دولت با طرح در مجلس
اما مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به مخالفت دولت با طرح نمایندگان گفت: ما مدت هاست با دولت در کمیته به صورت هماهنگ به بررسی این طرح پرداخته ایم و دولت با تک تک احکام مندرج در این طرح موافقت کرده است. از سوی دیگر دولت موظف است، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را ۱۵ آذرماه به مجلس تقدیم کند لذا ضرورتی برای ارائه لایحه در تاریخ ۱۲ آذرماه وجود ندارد.

وی یادآور شد: ما همچنین پیش از این نامه ای را درباره موارد اصلاحی در بودجه به دولت در راستای همکاری داده ایم که این احکام را در جریان تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ ببینند از سوی دیگر آقای نوبخت ضمن حضور در کمیسیون برنامه و بودجه موافقت خود را با اعمال این احکام در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد، بنابراین دلیل مخالفت دولت در صحن علنی با این طرح مشخص نیست.

انتقاد از مخالفت دولت با طرح اصلاح ساختار بودجه
سخنان پورمحمدی در جلسه بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه، انتقاد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت وی تاکید کرد؛ در بحث نهاد برنامه ریزی هم آقای پورمحمدی و هم آقای نوبخت می دانند که حداقل از ۳ ماه قبل از شخص بنده تا بقیه کمیسیون های مجلس شورای اسلامی گام به گام تا ۴۸ ساعت قبل در مورد این موضوعات هماهنگ پیش آمدیم و همیشه از آن ها به صورت شفاهی و کتبی حمایت کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما الان ناگهان این اظهارنظر نماینده دولت خلاف همه توقعات ما است بنابراین از نمایندگان مجلس می خواهم که برای رأی گیری در مورد کلیات این طرح آماده باشند.

کد خبر: ۵۴٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha