۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
افزایش مراجعات به بنگاههای املاک/ جو روانی واسطه ها
بازار از حال و هوای روزهای پایانی گزارش می دهد

افزایش مراجعات به بنگاههای املاک/ جو روانی واسطه ها

حال و هوای این روزهای بازار مسکن به گونه ای است که متقاضیان مسکن از ترس رشد قیمت مسکن در سال آینده تلاش دارند به هر نحوی که شده در روزهای پایانی سال واحد مسکونی مورد نظر را انتخاب و تا مرحله خرید قطعی مسکن پیش بروند.

خبرگزاری بازار-  همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال متقاضیان جامانده از خرید مسکن در ماههای گذشته تلاش می کنند تا در روزهای پایانی سال به هر نحو که شده با انتخاب واحد مسکونی مورد نظر از احتمال رشد قیمت مسکن حتی در حد نرخ تورم عمومی سال 99 در امان بمانند.این تلاش و جدیت در خرید باعث شده تا این روزها اکثر مشاوران املاک به نوعی با ترافیک متقاضیان خرید مسکن و از سوی دیگر با کمبود فایل فروش مسکن مواجه شوند.

آگاهان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند وضعیت نه چندان مطمئن در عرضه مسکن باعث خواهد شد در روزهای آتی شاهد رشد قیمت مسکن با توجه به پایین بودن قدرت خرید مسکن باشیم.

جهانبخش مالکی یکی از مشاوران املاک فعال در تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید که این روزها شرایط سخت شهرداریها برای دادن جواز ساخت از یک سو و کم شدن میزان عرضه تهدیدی برای قیمت مسکن در آینده خواهد بود.

او می گوید که این روزها متقاضی خرید مسکن به شدت بالا رفته است اما عرضه و فایل موجود برای ارائه به متقاضیان خرید مسکن وجود ندارد.

البته طی روزهای اخیر نوعی جنجال‌آفرینی کاذب در بازار مسکن از بابت افزایش محسوس سطح قیمت‌های پیشنهادی در برخی از محلات شهر تهران ایجاد شده است.برخی از مشاوران املاک در تماس خبرنگار خبرگزاری بازار با آنها تمامی آنها از نبود عرضه مسکن و افزایش تقاضا گله مند بودند و اعلام می کردند که وضعیت کمبود عرضه سالهاست ادامه دارد و قطعا رشد قیمت مسکن متوقف نخواهد شد.

معاملات مسکن روند خوبی دارد و روز به روز در حال افزایش است

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که معاملات مسکن روند خوبی دارد و روز به روز در حال افزایش است اما این افزایش مراجعات و معاملات مسکن دلیلی بر این نیست که قیمتها افزایش یابد.

وی افزود:تا پایان امسال بازار مسکن شاهد ثبات قیمتها خواهد بود و بدون شک به دلیل پایین بودن قدرت خرید مسکن و نداشتن کشش قیمتی بازار مسکن با رشد قیمت مواجه نخواهد شد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برخلاف ادعای برخی از فروشنده‌های مسکن مبنی‌بر افزایش سطح قیمت‌ها و اقدام آنها برای افزایش غیرواقعی قیمت پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نسبت به ماه‌های اخیر، سطح قیمت‌ها در واقعیت معاملات مسکن افزایش محسوسی نسبت به مقطع زمانی پاییز نداشته است.

جو روانی ایجاد شده برخی املاکی ها و واسطه ها برای بالا بردن قیمت مسکن

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد برخی از واسطه ها و برخی املاکی ها در تلاش هستند با ایجاد جو غیرواقعی و جنجال‌آفرینی، واحدهای خریداری‌شده را به بازار عرضه کرده و با قیمت‌های غیرواقعی به فروش برسانند.

چشم‌انداز پیش‌روی بازار در سال بعد نیز پیش‌بینی هر نوع رشد محسوس قیمت‌ها (به شرط ثبات شرایط فعلی در همه مولفه‌های اثرگذار بر قیمت مسکن) را بعید می‌داند. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد این جنجال‌آفرینی مدت زمان زیادی به طول بینجامد.

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اما اعتقاد دیگری دارد و معتقد است که نه تنها تا پایان امسال قیمت مسکن رشد نخواهد داشت بلکه تا شهریور ماه سال آینده قیمتها به گونه ای ثابت می ماند.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید:شرایط بازار مسکن به گونه‌ای است که می توان پیش‌بینی کرد قیمت مسکن تا تابستان 99 ثبات خواهد داشت چرا که بازار مسکن وارد یک رکود غیر تورمی شده است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز پایین است اظهار داشت: وقتی بازار مسکن وارد یک رکود غیر تورمی و رکود معاملات قرار می‌گیرد و تکانه‌های خاصی در اقتصاد کلان رخ نمی‌دهد، دلیلی بر رشد قیمت مسکن وجود ندارد.

حال و هوای این روزهای بازار مسکن به گونه ای است که متقاضیان مسکن از ترس رشد قیمت مسکن در سال آینده تلاش دارند به هر نحوی که شده در روزهای پایانی سال واحد مسکونی مورد نظر را انتخاب و تا مرحله خرید قطعی مسکن پیش بروند.اما پایین بودن قدرت خرید مسکن به گونه ای است که مسکن کشش رشد قیمت نداشته باشد.

به نظر می رسد با آمدن سامانه املاک و اسکان که با هدف شناسایی خامه های خالی از سکنه خواهد بود میزان عرضه مسکن که این روزها نقطه ضعف بازار مسکن است را افزایش دهد.

کد خبر: ۵٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha