۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
خبرها در حوزه صادرات نفتی و غیر نفتی امیدبخش است
رئیس کل بانک مرکزی:

خبرها در حوزه صادرات نفتی و غیر نفتی امیدبخش است

همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: خبرهایی داریم که صادرات نفتی و صادرات غیر نفتی افزایش یافته و روند مطلوبی را طی می‌کند.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی در نشست معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد شبکه بانکی افزود: علاوه بر این با اقدامات انجام شده شاخص‌های قیمتی در مقایسه با ماه قبل بهبود یافته که به این ترتیب آرامش را در بازار شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در سه ماه پایانی سال گذشته رشد صادرات غیر نفتی ما بسیار خوب بود که امیدواریم آمار شش ماهه اول هم مطلوب باشد، اما برای شش ماهه دوم امسال خبرها هم در حوزه صادرات نفتی و هم در حوزه صادرات غیر نفتی امیدبخش است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که نظام بانکی و بانک مرکزی در شرایط حساسی قرار دارد، افزود: در موقعیتی قرار داریم که تصمیمات ما بر روی سایر تصمیمات اقتصادی در کشور تأثیر دارد ضمن اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد تأمین مالی کشور توسط نظام بانکی انجام می‌شود.

همتی گفت: به عنوان بانک مرکزی باید به گونه‌ای عمل کنیم که نقدینگی وحشتناک، تولید و تشدید نشود ضمن این که باید به تولید هم کمک کنیم. وی افزود: ۷۶ درصد از تسهیلات اعطایی به صنعت را به سرمایه در گردش اختصاص دادیم که این میزان در بخش کشاورزی ۶۶ درصد است ضمن این که تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان را ۷۱ درصد افزایش دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی اصلاح ناترازی بانک ها، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها را سه گام بزرگ بانک مرکزی برشمرد.

همتی گفت: با این اقدامات باید ترازنامه بانک‌ها مثبت شود، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در آذر امسال نهایی می‌شود و اجازه می‌دهیم ترازنامه بانک‌ها در حد مطلوب رشد یابد تا بانک‌ها براساس برنامه و نه عدم توانایی رشد کنند البته آثار این سه گام در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

وی افزود: در شرایط سخت تحریمی و کرونایی ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور تأمین ارز کردیم که ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کالاهایی مانند دارو بوده که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص می‌یابد و ۱۵ میلیارد دلار نیز از طریق سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات تأمین شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که روزانه در سامانه نیما ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار معامله می‌شود، گفت: امیدواریم با انتظارات مثبتی که در جامعه به علت کاهش قیمت‌ها و نتیجه بخشی رشد اقتصادی ناشی از صادرات غیر نفتی در شش ماهه دوم بوجود آمده شرایط از این بهتر شود.

آمادگی برای پرداخت ۱۰ هزار تومان تسهیلات قرض الحسنه کرونایی
همتی افزود: با توجه به این که در محدودیت‌های جدید کرونایی برای مدتی کسب و کارها تعطیل می‌شود پیشنهاد می‌کنیم اگر دولت مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصد تا قرض الحسنه را بپذیرد از مانده تسهیلات کرونا ۱۰ هزار میلیارد تومان را به ۱۰ میلیون نفری که شغل ثابتی ندارند بپردازیم و بانک‌ها آن را در اختیار یارانه بگیران قرار دهند.

کد خبر: ۵۴٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha