۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
استخوان مرغ ۵ هزار تومان، مرغ کامل کیلویی ۲۶ هزار تومان/ دانه پاشی نتیجه نداد
بازار گزارش می‌دهد؛

استخوان مرغ ۵ هزار تومان، مرغ کامل کیلویی ۲۶ هزار تومان/ دانه پاشی نتیجه نداد

ساری- دانه پاشی و تامین نهاده ها، مصوبات روی میز و زیرمیزی تاثیری در تنظیم و مدیریت بازار نداشت، به گونه ای که قیمت ۵ هزار تومانی هر کیلوگرم استخوان و اسکلت مرغ روی پیشخوان برچسب شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بازار مرغ طی یکسال گذشته فراز و نشیب های زیادی پشت سر گذاشته است، زمانی مرغداران تولید مازاد را به سیاه چاله ها می انداختند واکنون هم قیمت ها به نرخ دلار و طلا محاسبه می شود.

ستاد تنظیم بازار مازندران تاکنون جلسات زیادی را برای مدیریت بازار مرغ تشکیل داده و زمانی نرخ ۱۵ هزار تومان و بعدها ۲۰ هزار تومانی را مصوب کرد و بارهای عنوان کرد که گرانفروشی تخلف به شمار می رود و با آن برخورد می شود.

گشتی در بازارها و فروشگاه های مازندران نشان می دهد قیمت مرغ از ۲۶ هزار تومان هم فراتر رفته و ستاد تنظیم بازار فقط نظاره گر این افسارگسیختگی است. همچنین ضعف در مدیریت بازار مرغ سبب شده که در پیشخوان مرغداری ها درج شود «اسکلت مرغ و استخوان آن به قیمت بیش از پنج هزار تومان به فروش می رسد».

محمدی یک شهروند رامسر با بیان اینکه تهیه مرغ با قیمت مصوب به یک رویا تبیدل شده است، مسئولان از یک سو نرخ ۱۵ هزار تومان را تعیین می کنند وولی قیمت مرغ بیش از ۲۶ هزار تومان است و نظارتی در این زمینه نمی شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کم کم مرغ نیز از سفره مردم کنار گذاشته شده است، افزود: گرانی افسارگسیخته کالاها و اقلام مایه نگرانی و دلسردی مردم از مسئولان تنظیم بازار استان شده است.

مرغ فروش ها هم بی توجه به مصوبات کاغذی تنظیم بازار، سازخودشان را می زنند و در این بین مصرف کننده همانند گذشته زیربار گرانی دست و پنجه نرم می کند،بررسی وضعیت بازار مرغ در مازندران نشان می دهد که این کالا هر فصل در استان با نوسانات قیمتی و بازار مواجه است و امروز نیز مرغداران نهاده ها و کمبود آن را دلیل نوسانات مطرح می کنند.

در عین حال عطاء اله حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار نوسانات و نگرانی درباره تامین نهاده ها را دلیل متلاطم بودن بازار مرغ عنوان کرد و گفت: همه این مسائل سبب شده تا هزینه های مرغداران برای تولید افزایش یابد.

امروز میزان برداشت گوشت در مرغداری ها از ۲.۵ کیلوگرم در هر واحد مرغ به زیر دو کیلوگرم کاهش یافته است و مرغداران به دلیل پیشگیری از تنش مجبور به تحلیه زودنگام جوجه ها هستند

وی با بیان اینکه در مهرماه میزان تولید و جوجه ریزی به ۱۰ تا ۱۱ میلیون قطعه رسیده است،برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا را ریشه در نگرانی های مرغداران در تامین نهاده ها دانست و گفت: امروز میزان برداشت گوشت در مرغداری ها از ۲.۵ کیلوگرم در هر واحد مرغ به زیر دو کیلوگرم کاهش یافته است و مرغداران به دلیل پیشگیری از تنش مجبور به تحلیه زودنگام جوجه ها هستند.

حسن زاده یادآور شد: مسائل مختلف سبب شده تا در نظام عرضه و تقاضا دچار چالش شویم و بخش عمده تاثیرگذار به هزینه تمام شده تولید برمی گردد.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه در مهرماه ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفته است، عنوان کرد: نگرانی در زمینه جوجه ریزی و تولید نداریم اما قیمت تمام شده به دلیل بالا رفتن هزینه ها، بالا رفته است.

حسن زاده یادآور شد: امروز به مرغدار می گویم صفر تا صد نهاده ها را تامین کنیم اما اخیرا نهاده ها در قالب سامانه بازارگاه عرضه می شود که مشکلات خاص خود را دارد.

کسری ۴۰ هزار تنی مرغ
حسین زاده با اشاره به کاوزن مرغ در مرغداری ها گفت: در هر دوره تولید به دلیل تخلیه زودهنگام ۴۰ هزار تن کسری تولید داریم و این می تواند بر قیمت مرغ تاثیر گذارد.

وی میزان هزنیه تمام شده تولید مرغ را در استان ۱۵ هزار تن ذکر کرد و گفت: قیمتی که امروز در بازار تعریف می شود بین دو تا سه هزار تومان با تولید تفاوت دارد.

درحالی بازار مرغ در استان پرنوسان و متولیان کسری تولید در پی تخلیه زودهنگام مطرح می شود که آمارهای جهاد کشاورزی مازندران حکایت از آن دارد که استان ظرفیت صادرات ۴۴۰ میلیون جوجه یک روزه را دارا است و تولید مرغ بیش از نیاز مصرف استان است.

عزیزاله شهید فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید صادرات محور بودن صنعت طیور شمار واحدهای مرغ مادر در استان را ۲۲۰ واحد ذکر کرد گفت: سالانه ۵۷۳ میلیون قطعه جوجه یکروزه در استان تولید می شود که توان صادرات ۴۴۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه را داریم.

وی ظرفیت تولید گوشت مرغ آماده طبخ را در استان ۴۰۰ هزار تن بیان کرد و گفت: از این میزان ۳۰۰ هزار تن آن مازاد است و می توان شرایط را برای صادرات آن مهیا کرد.

موضوع تامین نهاده ها و ترخیص آن از گمرکات و ارائه به بخش های دام و طیور از دوهفته پیش شتاب بیشتری گرفته است و گمرکات استان نیز از صاحبان کالا و بخش های دولتی درخواست کرده تا زودتر نسبت به تخلیه نهاده ها از انبارهای گمرکات اقدام کنند.

۱۵۰ هزار تن نهاده توزیع شد
محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان نهاده‌های توزیع شده سال جاری در مازندران را بیش از ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی با اظهار اینکه طی آبان ماه نیز ۲۵ هزار تن مرغ در استان توزیع شده است، افزود: برای ماه های آتی نیز توزیع نهاده های دامی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران درباره تنظیم بازار مرغ در استان با بیان اینکه در مجموع ۲۰ هزار تن مرغ برای تنظیم بازار توزیع می‌شود، گفت: تاکنون ۶۰۰ تن مرغ در قالب مصوبه ستاد تنظیم بازار در استان توزیع شد و هفته جاری نیز سهمیه جدید توزیع می‌شود.

جعفری همچنین از اجرای طرح جدید خرید مرغ برای تنطیم بازار استان خبر داد.

مازندران با داشتن دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ۱۱ درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و شهروندان استان هر روز باید گرانتر از دیروز مرغ را بر روی سفره بنشانند و بسیاری از خانوارها دیگر دستشان به پای مرغ هم نمی رسد.

کد خبر: ۵۴٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha