۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
بازدهی در بازار سرمایه به مراتب بالاتر از بازارهای موازی خواهد بود/ نوسان‌گیری برای افراد غیرحرفه‌ای خطرناک است
تحلیل روزانه بورس به بیان مدیرعامل کارگزاری آینده؛

بازدهی در بازار سرمایه به مراتب بالاتر از بازارهای موازی خواهد بود/ نوسان‌گیری برای افراد غیرحرفه‌ای خطرناک است

اشتیاقی تاکید می‌کند که باید به سهامداران این مسئله را توضیح دهیم که حداقل با نگاه تیرماه ۱۴۰۱ سهام ها را خریداری کنند و این را بدانند که بازدهی سرمایه گذاری با این نوع نگاه به مراتب بالاتر از بازارهای موازی خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از رشد ۱۶ هزار و ۳۹۰ واحدی (۱.۳درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۳ هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۱۴ درصدی مواجه شد.آخرین قیمت ۱۵۹ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۲۷۷ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.همچنین خالص سفارشات فروش سهام از رقم هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عبور کرد و برتری سمت عرضه در صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات بیش از سایرین بود و همچنین سهام بانک آینده ۳۱۲ میلیارد تومان سفارش فروش داشت.

ارزش ۱۰ صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان ( ۶۰ درصد کل) و ۱۰ صف فروش برتر هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان (۴۲ درصد کل) می‌شود، همچنین حجم صف‌های خرید در ۳۰ نماد و حجم صف‌های فروش در ۶۸ نماد بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.برای بررسی بیشتر روند بازار و نحوه معاملات و دلایل رشد شاخص بورس با مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به گفتگو پرداختیم.

روند متعادل رشد و ریزش بازار آغاز شده است؛ سرمایه داران با نگاه یکساله سهامداری کنند
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت وگو با «خبرنگار بازار» بیان کرد: واقعیت این است که در این روزها در بازار صعود شارپی نخواهیم داشت و سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند که بازار هرروز به صورت یکپارچه صعودی باشد و ممکن است با هر ۱۰ درصد افزایش، ریزشی هم داشته باشیم. چرا که این روزها بسیاری از افراد حاضر در بازار به صورت نوسانگیری فعالیت دارند و هنگام صعود سهام سیو سود می کنند.

وی افزود: بازار در این روزها به دلیل تثبیت نشدن نهایی قیمت ارز یک روند آهسته و پیوسته را به خود گرفته و نباید انتظار رشد عجیب و غریبی داشته باشیم. نگاه سهام داران باید اینگونه باشد که بازار می تواند در پایان سال حداقل دو برابر سود سپرده های بانکی، سود دهی داشته باشد و نباید بیش از این انتظار ایجاد کنیم.

اشتیاقی بازار سرمایه را فضای بهتری برای سرمایه گذاری درمقایسه با بازارهای موازی دانست و یادآور شد که سرمایه گذاران بدانند در شرایط امروز، بازار سرمایه مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری است. چرا که بازارهای موازی نه تنها بازدهی نخواهند داشت بلکه به احتمال فراوان با زیان هم مواجه خواهند شد و جذاب ترین بازارها برای سال آینده دو بازار سپرده های بانکی و بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام با وضعیتی که امروز سهم ها دارند، دست کم ۴۰ درصد سود می دهد، ابراز کرد: سپرده های بانکی با سودی نهایت ۲۰ درصد در سال آینده روبرو خواهند بود. اما بازار سرمایه با محاسبه های انجام شده و وضعیت امروز سهام ها سودی معادل دو برابر سپرده های بانکی یعنی معادل ۴۰ درصد محقق خواهد کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: با این حال اکنون بیشتر سهم ها از نظر بنیادی ارزنده هستند و اگر در این ایام کسی سهمی را خریداری می کند به خصوص مردم و افرادی که خیلی سابقه حضور در بازار را نداشته اند باید نگاهشان سهام داری و حضور در مجامع باشد زیرا واقعیت این است که p/e ها جذاب شده اند.

او اضافه کرد: به عنوان مثال با خرید اکثر نمادهایی که p/e آن ها به اعداد ۶ یا ۷ رسیده است و حتی با محاسبه دلار ۲۲ هزار تومان می توانند سود دهی های بسیار خوبی داشته باشند و سهم خریدن با دیدگاه حضور در مجامع خوب است.

نوسان گیری برای افراد غیرحرفه ای خطرناک است
اشتیاقی می گوید که افراد غیر حرفه ای این روزها نباید برای نوسانگیری وارد بازار شوند و اگر تمایل به سرمایه گذاری دارند باید نگاهشان را میان مدت یا بلند مدت کنند و حداقل یک بازه یک ساله را برای خود در نظر بگیرند.باید به سهامداران این مسئله را توضیح دهیم که حداقل با نگاه تیرماه ۱۴۰۱ سهام ها را خریداری کنند و این را بدانند که بازدهی سرمایه گذاری با این نوع نگاه به مراتب بالاتر از بازارهای موازی خواهد بود.

وی تاکید می کند که این دیدگاه باعث می شود تا نگرانی از سرمایه گذاران دور شود و حتی دربعضی از روزها اگر سهام به حد پایین و منفی ۵ برسد، نیازی به فروش آن ها نیست. چرا که قطعا با نگاه سهامداری ضرری متوجه آن ها نمی شود و در این مدت سهم از قیمت های پایین خود عبور خواهد کرد. بنابراین سود مناسب صبوری سرمایه گذار را می طلبد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درانتها معتقد است که بیشتر سهم ها مثل فلزات، پتروشیمی و معدنی در حقیقت p/e   ۶ یا ۷ دارند و این بدین معناست که سرمایه گذار حداقل با تقسیم سود در مجمع سالانه ۱۵ درصد عایدی دریافت می کند. که این رقم معادل سود سپرده گذاری بانکی است و مضاف بر آن سپر تورمی هم دارند. یعنی اگر حتی یک روز تورمی هم در کشور ایجاد شود و نرخ ارز افزایش یابد، سرمایه گذار از آن هم منتفع می شود.

کد خبر: ۵۴٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha