۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
خسارت به اقتصاد ایران باید کاملا جبران شود
سخنگوی وزارت امور خارجه:

خسارت به اقتصاد ایران باید کاملا جبران شود

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: طرف‌های برجام باید بپذیرند خسارت عظمایی به اقتصاد ایران وارد شده است و باید بی کم و کاست آن‌ها را جبران کنند.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام که باعث شد کشورهای دیگر هم تعهداتشان را انجام ندهند و نیز انتشار اخباری مبنی بر رد و بدل شدن پیام‌هایی بین ایران و برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد: برجام تفاهم نامه یا اقدام جامع مشترکی است که به سال‌ها مذاکره باز می‌گردد که نهایی و مهر و موم شده است؛ نه پپامی گرفتیم و نه می‌پذیریم؛ باید بپذیرند خسارت عظمایی به اقتصاد ایران وارد شده است و باید بی کم و کاست آن‌ها را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بدون پرداخت خسارت نیز اظهار داشت: هنوز دولت مستقری در آمریکا سر کار نیامده است. ما دولت مستقر هستیم و فقط درباره یک دولت مستقر اظهارنظر می‌کنیم. دولت منتخب آمریکا می‌داند سیاست ضد بشری فشار حداکثری و به تعبیر وزیر خارجه بی شرم آمریکا گرسنه نگهداشتن مردم ایران اتفاق نخواهد افتاد، و یک سیاست کاملا شکست خورده بوده و هست و به هیچ کدام از اهدافش نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکا باید تعهدات خود را اجرا کنند، تصریح کرد: تنها مسیر حفظ برجام اجرای بی کم و کاست آن است؛ آن‌ها باید به تعهداتشان کاملا پایبند باشند.

 خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه بنا بود نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان خارج شوند، ولی این روزها همزمان با تغییر وزیر دفاع آمریکا شاهد تحرکات مشکوکی در پایگاه عین الاسد هستیم، گفت: ما در مورد حوزه امنیتی خود با دقت و هوشیاری موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم و نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته، تاکید کرد: آمریکا در حالی از منطقه اخراج می‌شود که نه دستاوردی در این پایتخت‌ها برای مردم این کشورها آورده و نه توانسته به برخی اهدافی که اعلام کرد، رسیده باشد. سرنوشت محتوم جنگ و خونریزی و تجاوزهایی که آمریکا در منطقه انجام داده، اخراج است و این اخراج صورت خواهد گرفت.

وی افزود: گروه‌هایی هستند که منافع خود را در جنگ طلبی می‌بینند. گروه‌هایی هستند که مزدور می‌فرستند، پول می‌گیرند، قراردادهای نظامی دارند و سلاح می‌فروشند و منافع آن‌ها در ادامه این فضای مبهم است، ولی اخراج سرنوشت محتوم حضور آمریکا در این منطقه است. ایران و کشورهای همسایه در این منطقه باقی خواهند ماند و متجاوزان اخراج خواهند شد.

خطیب زاده درباره موضع اخیر یک مقام سعودی درباره برنامه‌ای هسته‌ای ایران نیز گفت: این جملات تکراری جدید نیست. پیام ایران روشن است؛ رژیم آل سعود تا وقتی که حرص و ولع خرید سلاح و ادعای قیمومیت بر منطقه را دارد، نمی‌تواند با سرکوب منطقه را مدیریت کند؛ نمی‌تواند با کشتن مردم یمن و سلفی گری و گروه‌های تکفیری اتحاد اسلامی ایجاد کرد. نمی‌شود به آرمان فلسطین خیانت کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: مادامی که این جریان برنگردد و حکام آل سعود از این مسیر غلط برنگردند، چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد. دردناک است که جهان عرب در شرایطی قرار گرفته که به جای آنکه کمک کار آرمان‌های عربی و اسلامی باشند، خائنان این آرمان‌ها شده‌اند.

وی افزود: توصیه به حکام آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند. دست دوستی ایران کماکان به سوی تمامی کشورهای اسلامی دراز است و این هم براساس یک باور است. ما تمامی خطاها، نقشه‌ها و توطئه‌های آل سعود را می‌دانیم. در عین حال فکر می‌کنیم ما انتخاب نکردیم که همسایه هم باشیم و چاره‌ای نداریم جز آنکه برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهیم و حکام آل سعود باید از این نفرت پراکنی فاصله بگیرند.

خطیب زاده درباره سفر وزیر دفاع عراق به ایران نیز گفت: تمرکز بر همکاری درباره موضوعات مرتبط با امنیت و ... است. توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته است و امیدواریم با همت طرف عراقی این مسیر به سرعت اجرایی شود.

وی افزود: توقع داریم که طرف مقابل به تعهداتش بدون فوت وقت عمل کند. روابط ایران و عراق چند لایه و مردمی است و شایسته توجه جدی تصمیم سازان و تصمیم گیران در دو کشور است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره ماموریت‌های وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: وزارت خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی، کار دیپلماسی اقتصادی را دنبال می‌کند و امور اقتصادی مربوط به وزارتخانه‌های دیگر است. وزارت خارجه، بانک مرکزی یا وزارت صمت نیست. این وزارتخانه به عنوان نهاد حاکمیتی تلاش خود را می‌کند که تسهیل کننده مراودات ایران با سایر کشورها باشد. ناظر این تلاش‌ها شکست فشار حداکثری آمریکا و تامین نیازهای مردم و کمترین وقفه در تجارت است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مشکلات تولید در داخل و بسته شدن برخی بازارها به خاطر کرونا وجود دارد. فشار حداکثری آمریکا وجود دارد، ولی این دلیل و توجیهی برای ما نبوده که کارمان را انجام ندهیم. معاونت دیپلماسی اقتصادی که مجددا احیا شده از آن زمان در تمامی زمینه‌ها تمام تلاش خود را انجام داده و ستاد هماهنگی اقتصادی هر هفته تشکیل می‌شود و در آنجا گزارش‌های مبسوطی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از وزارت خارجه توقع نداشته باشید که حل کننده مشکلات اقتصادی باشد. امیدواریم با کمک هم این روزها که فشار هم هست تمام شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی آمادگی دارد به افغانستان و عراق سلاح بفروشد؟ اظهار داشت: ایران یک دولت مسئول است و به دنبال فروش سلاح نیست، ولی به دنبال همکاری‌های دفاعی است البته با توجه به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی حق ایران است که در چارچوب یک دولت مسئول به نیازهای مشروع کشورهای دیگر جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی در چارچوب قواعد و مقررات بین المللی نداریم که نیازهای دفاعی کشورهای دیگر را تامین کنیم و از این حق کوتاه نیامده و از آن استفاده کرده و خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا دولت جدید آمریکا تاثیری بر نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین دارد؟ گفت: نقشه راه ۲۵ ساله و راهبردی است. ما دنبال یک محور هستیم و این محور با آمدن و رفتن یک یا دو نفر تغییر نمی‌کند. روابط ما را با چین و روسیه و کشورهای همسایه و دوستان ما در اقصی نقاط جهان در آمریکای لاتین، اروپا، آسیا که دوستان روزهای سخت ما بودند و روابطشان را حفظ کردند نه تنها فراموش نمی‌کنیم بلکه هر روز بیشتر گسترش می‌دهیم. آمریکا دیوار بی اعتمادی را بلندتر کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه برخی مسئولان، مسائل اقتصادی را به بیرون مرزها گره می‌زنند، در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه تاکید دارد که باید نگاهمان به دورن باشد، اظهار داشت: هیچ کدام از مقامات رسمی کشور دل در گرو بیگانه نداشته اند و ندارند. انقلاب اسلامی براساس آرمان‌هایی شکل گرفته که عزت این مملکت در نگاه نه به غرب و نه به شرق بوده است.

وی تصریح کرد: نگاه وزارت خارجه و نگاه حاکمیتی این است که با همه کشورهای دنیا به غیر از رژیم اشغالگر قدس و آن‌هایی که ناقض بنیادین حقوق ملت هستند روابط طبیعی داشته باشیم.

خطیب زاده ادامه داد: متنوع سازی روابط خارجی ایران با سایر کشورها در سطوح اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همکاری با کشورهای همسایه و کشورهایی که به دنبال سلطه گری در منطقه نیستند و حتی آن‌هایی که با ما دشمنی داشتند، در دستورکار ما بوده است. وزارت خارجه به عنوان وظیفه ذاتی‌اش باید گسترش دهنده روابط باشد.

وی همچنین تاکید کرد: تنها راه برون رفت منطقه ما از چرخه خشونت و ترور و میراث شومی که کنشگران بیرونی برای ما به ارمغان آوردند، توسعه است. ما ملتی هستیم که در شاهراه تمدن‌ها و تبادلات قرار داشتیم و این مزیت بالایی برای ماست. ما ضمن حفظ اصل عزت، حکمت و مصلحت و ایجاد رابطه متوازن با همه کشورها در چارچوب قواعد بین‌المللی، باید نگاه‌مان به داخل باشد و تاب آوری خود را در عرصه‌های مختلف بالا ببریم.

کد خبر: ۵۴٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha