۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
دلایل غیر منطقی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کالاها
مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران تشریح کرد

دلایل غیر منطقی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کالاها

اسفنانی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران به دلایل تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کالاهای خود به دنبال افزایش نرخ ارز اشاره و بیان کرد: اگر بپذیریم که افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها می شود طبیعتاً با کاهش نرخ ارز هم باید قیمت کالاها کاهش پیدا کند.

به گزارش بازار، محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به علت افزایش قیمتها با افزایش نرخ ارز از منظر تولیدکنندگان گفت: برخی تولیدکنندگان دلیل افزایش قیمت کالای خود را بالارفتن قیمت مواد اولیه عنوان می کنند و برخی دیگر هم که حتی مواد اولیه را با ارز ارزان تهیه کرده اند حاضر به فروش کالا به همان قیمت قبلی نیستند.

وی افزود: بخشی از دلایلی این تولیدکنندگان عنوان می کنند پایه استدلالی قوی ندارد زیرا اگر بپذیریم که افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها می شود طبیعتاً با کاهش نرخ ارز، باید قیمت کالاها هم کاهش پیدا کند اما این اتفاق نمیفتد.

اسفنانی درباره کارکرد سامانه های مختلف در این حوزه گفت: ما باید سامانه های کنترلی تولید را داشته باشیم که البته مشابه آن در برخی حوزه ها وجود دارد. نمونه آن، سامانه جامع تجارت است که تمام مباحث تجاری را در سطح تولید داخل و ورود و صادرات کنترل می کند یا سامانه جامع انبارها که اگر این سامانه ها قاعده مند شوند قطعاً می توان موجودی کالایی کشور را رصد و بر اساس آن، مدت تولید و عرضه و ماندگاری در انبارها را رویت کرد.

وی افزود: در برخی موارد، کالاهای تولید داخل به خاطر نبود شناسه کالا و یک سامانه و نظارت دقیق به عنوان کالای قاچاق جابجا می شوند و جالب است به جز سامانه جامع انبارها که ایرادات جدی هم دارد، ما سامانه دیگری هم به اسم سامانه ۱۲۴ سازمان صمت داریم اما همچنان درگیریم.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با تأکید بر اینکه ما در این زمینه نقص قانونی نداریم افزود: البته برخی قوانین مانند قانون تعزیرات و نظام صنفی و مبارزه با قاچاق و قانون تجارت ایرادات بسیار زیادی دارند که مجلس باید اصلاح کند.

وی ادامه داد: ما برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور باید یک مجلس قوی داشته باشیم زیرا این مجلس قوی است که می تواند ریل گذاری صحیحی را انجام دهد و دولت را ملزم به حرکت بر روی این ریل کند.

اسفنانی معتقد است تا زمانی که ثبات اقتصادی نباشد مدیریت و کنترل بازار هم به نحو مطلوب امکانپذیر نخواهد بود لذا باید اساس کار را بر مبنای شفاف سازی و رویت کالاها و درآمدها و هزینه ها قرار داد تا رقابت پذیری سالمی در اقتصاد شکل بگیرد.

کد خبر: ۵۴٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha