۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تراکتورها به خط شدند؛ کلزاکاری در دقیقه ۹۰
بازار گزارش می‌دهد؛

تراکتورها به خط شدند؛ کلزاکاری در دقیقه ۹۰

ساری- کمتر از چند روز تا پایان کلزاکاری در مازندران وقت باقی‌مانده و برای بازگرداندن قطار کشت دانه‌های روغنی به ریل، تراکتورها به خط شدند تا به صورت ضربتی برای کشت پاییزه مزارع را شخم زنند.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ تا افق ۱۴۰۰ حدود ۲۷ هزار هکتار از مزارع مازندران باید به زیر کشت کلزارود و عقب‌ماندگی تاریخی استان در این محصول  سبب شده تا رزمایشی برای جبران آن در استان اجرا شود.

در حال حاضر ۸۵ درصد روغن‌های کشور وارداتی و با توجه به نوسان و کسری روغن در ماه اخیر، تلاش برای افزایش سطح کشت در مازندران و تأمین بخشی از نیازها شتاب گرفته است. از پنج سال پیش تلاش برای بازگرداندن قطار کلزا و دانه‌های روغنی به ریل اصلی در مازندران آغاز شد و تا افق ۱۴۰۰ باید حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا برود.

سال گذشته بیش از ۱۲ هزار هکتار از کشت زارهای مازندران به زیر کشت کلزا رفت و افزایش قیمت خرید تضمینی رغبت کشاورزان را به کشت این محصول در سال جاری بیشتری کرده است.

نبود ادوات تخصصی و تأمین نشدن به‌موقع نهاده‌ها از یکسو، اشکال در سیستم خرید و نارسایی‌های فنی و پژوهشی از سوی دیگر در کنار کمبود نیروی انسانی و نامناسب بودن تجهیزات اندازه‌گیری کیفیت دانه‌ها ازجمله مشکلات فراروی کلزاکاری در مازندران است.

نبود ادوات تخصصی و تأمین نشدن به‌موقع نهاده‌ها از یکسو، اشکال در سیستم خرید و نارسایی‌های فنی و پژوهشی از سوی دیگر در کنار کمبود نیروی انسانی و نامناسب بودن تجهیزات اندازه‌گیری کیفیت دانه‌ها ازجمله مشکلات فراروی کلزاکاری در مازندران است

باآنکه چند روزی تا پایان فصل کشت دانه‌های روغنی در مازندران باقی نمانده، کارشناسان توصیه می‌کنند برای زراعت کلزا باید به اصول فنی توجه ویژه‌ای شود، محمد احمدی استاد دانشگاه کشاورزی بابیان اینکه گیاه کلزا دارای ریشه عمیق در سطح خاک است، در زمان آماده‌سازی زمین باید به موارد فنی و کارشناسی توجه کافی کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ریشه گیاه کلزا در برخی موارد تا ۸۰ سانتیمتر نیز داخل می‌رود بنابراین به دیسک سطحی نباید بسنده کرد و حتماً باید زمین با گاوآهن تا عمق ۳۰ سانتیمتری شخم شود.

توصیه های کارشناسان برای کشت کلزا
وی با تأکید بااینکه دو دیسک عمود برهم برای شخم کلزا لازم است تا کلوخ‌ها خرد شوند، افزود: در صورت امکان، شخم‌ها باید تابستانه رخ دهد تا بقایای گیاهی پوسیده و خاک دارای بستر مناسب برای کشت کلزا شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در زمان کشت باید به عمق مناسب خاک توجه بسیار شود زیرا کلزا دانه‌ریز بوده و حداکثر عمق کشت کلزا از یک سانتیمتر بیشتر نباید باشد و چنانچه در تنظیم ردیف‌کارها و بذر پخش باید به‌گونه‌ای عمل شود تا عمق کشت کلزا از یک سانتیمتر فراتر نرود زیرا در غیر این صورت مشکل ایجاد می‌شود.

کارشناس دیگری با اشاره به دانه‌ریز بودن کلزا و اینکه هر دانه کلزا چهار گرم وزن دارد، گفت: میزان بذر کلزا در زمان کشت مسئله بسیار مهم بوده و متأسفانه مصرف بیش از استاندارد بذر در استان از چالش‌های فراروی است.

جعفر مسلمی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره میزان بذر مصرفی اظهار داشت: این مسئله به امکانات مکانیزاسیون بستگی دارد و در هر مترمربع نباید بیش از ۴۰ تا ۴۵ بوته داشته باشد و در این راستا ۳.۵ تا چهار کیلوگرم در هکتار بذر کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: در مواردی که کشاورزان به دستگاه‌های ردیف‌کار دسترسی ندارند باید نسبت به رعایت بذر مصرفی توجه کنند و درمجموع شش کیلوگرم در هکتار بذر لازم است.

این کارشناس کشاورزی خواستار توجه به اصول بذرپاشی و شخم‌زنی در مزارع کلزا شد و گفت: عمق شخم باید در کلزاکاری موردتوجه قرار گیرد.

وی کمبود ماشین‌آلات تخصصی و به‌موقع تأمین نشدن نهاده‌ها را ازجمله مشکلات فراروی کلزاکاری ذکر کرد.

در راستای جبران کسری روغن وعقب‌ماندگی کشت کلزا، رزمایش سراسری کشت هفته گذشته در مزارع مازندران اجرا شد و ۵۰۰ هکتار از مزارع بهشهر نیز به‌صورت مکانیزه به زیر کشت این محصول رفته است.

کشت ضربتی کلزا در ۵۰۰ هکتار از مزارع شرق مازندران
عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه کشت کلزا در ۵۰۰ هکتار از مزارع استان امروز به‌صورت مکانیزه انجام‌شده است، افزود: رزمایش سراسری کشت کلزا در سراسر استان اجراشده است.

وی قیمت این محصول را در سال جاری به ازای هر کیلوگرم ۷۸ هزار ریال اعلام کرد و گفت: طبق برنامه حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع استان امسال به زیر کشت کلزا خواهد رفت.

شهیدی فر زمان مناسب برای کشت کلزا را در مزارع استان تا پایان آبان ماه عنوان کرد.

به گزارش بازار ۱۶۵ هزار هکتار از مزارع مازندران امسال به زیر کشت پاییزه محصولات مختلف ازجمله گندم، جو، کلزا، شبدار و دانه‌های روغنی رفته است و به تاکید کارشناسان توسعه کشت کلزا در استان نیازمند رفع موانع و چالش های فراروی است.

در حالی قیمت خرید تضمینی کلزا افزایش یافته از به دلیل وجود اشکال در سیستم و اندازه گیری کیفیت کلزا، بسیاری از کشاورزان از ارزیابی کیفیت محصول ارائه شده در مراکز خرید طی سال های قبل گلایمند بوند. همچنین کمبود مکانیزاسیون کشاورزی و نبود تجهیزات مورد نیز برای توسعه کشت سبب شده تا برخی از زارعان به ررغم داشتن اراضی مناسب برای کشت، عطای کلزاکاری را به لقایش بخشند.

طی برنامه پنج ساله قرار است تا افق سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت کلزا رود تا با برداشت محصول آن در رفع بخشی از کاستی های موجود در بازار روغن گام برداشته شود. طی ماه جاری درپی بروز نوسانات در بازار روغن و کمبود آن، میل کشاورزان برای رونق کلزاکاری و کشت دانه های روغنی در استان مازندران افزایش یافته است.

کد خبر: ۵۴٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha