۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
نقش حمل و نقل عمومی در کاهش شیوع کرونا، ۳۵ درصد است
وزیر بهداشت:

نقش حمل و نقل عمومی در کاهش شیوع کرونا، ۳۵ درصد است

نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از اقدامات پیشگیرانه وزارت راه و شهرسازی در جلوگیری از شیوع کرونا گفت: طبق برآوردها، حمل و نقل عمومی نقشی ۳۵ درصدی در شیوع یا قطع زنجیره انتقال کرونا دارد.

به گزارش بازار، سعید نمکی امروز در حاشیه جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی، افزود: طرح مشترکی برای مقابله با کرونا در بخش‌های مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی با همکاران وزارت راه و شهرسازی تدوین و از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شد که تا حد بالایی در سطح دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی اجرایی شد.

وی اضافه کرد: همکاری صمیمانه وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های مختلف و همچنین ستاد این وزارتخانه موجب گردید تا نگرانی ما در این بخش کاهش یابد.

وزیر بهداشت همچنین در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی، طولانی شدن اپیدمی را خطرناک‌تر از تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد حمل و نقل و بخصوص اقتصاد هوایی دانست و گفت: هم اقتصاد سلامت و هم اقتصاد حمل و نقل از شیوع این بیماری خسارت دیدند بطوریکه بسیاری از بیمارستان‌های ما فقط ۱۵ درصد درآمدهای اختصاصی شان محقق شده است و بخش عمده ظرفیت‌های بیمارستانی کشور به بیماران کرونایی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در ۱۵۰ سال گذشته هیچ وزیر بهداشتی در دنیا با چنین پاندمی با این وسعت روبرو نشده بود افزود: در چنین شرایطی که نظام بهداشتی و درمانی ما تحت شدیدترین فشارهای روحی و جسمی است و نیاز به همدلی بیش از پیش احساس می‌شود عده‌ای شایعه می‌کنند که وزیر بهداشت استعفا داده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته این جریان، جریان شناخته شده‌ای است و من ممکن است در جایی بایستم و بخاطر منافع ملت، چانه بزنم، اما اهل ترک کردن صحنه‌ای که به ضرر ملت باشد، نبوده و نیستم.

نمکی درخصوص مشکلات بهداشتی باقی مانده در سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز گفت: امیدواریم باقی مانده این مسائل را هرچه زودتر با همکاری خوب وزارت راه و شهرسازی حل و فصل کنیم.

وی افزود: در این مسیر، طرح جدید محله محور و خانواده محور با نام هرخانه، یک پایگاه سلامت در سطح وزارت بهداشت شروع شده است که بیماریابی زودرس، افزایش تست‌های کرونا از ۲۵ به ۴۰ هزار مورد و بزودی افزایش آن به صد هزار مورد و... در این طرح پیش بینی شده است.

نمکی گفت: امروز با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تست‌های سریع از رانندگان و افراد مرتبط با مردم در این بخش موافقت مردیم و بزودی از رانندگان حمل و نقل عمومی تست کرونا به عمل می‌آید.

وزیر بهداشت از واردات کیت‌های تست سریع کرونا از خارج کشور در آینده نزدیک و همچنین آغاز ساخت هفتگی ۷۰ هزار کیت تشخیص سریع در داخل کشور تا پایان این هفته خبر داد و افزود: هشتاد درصد مبتلایان به کرونا هیچ علامتی ندارند و فقط ناقل هستند و لذا تب سنجی به اندازه تست، اطمینان خاطر نمی‌دهد لذا تلاش ما توسعه تست از طریق کیت بوده است.

وزیر بهداشت از همکاری وزارت راه و شهرسازی از همان روزهای اول و حتی پیش از شیوع کرونا با مجموعه بهداشتی و درمانی کشور خبر داد و گفت: در روزهایی که خوش باورانه هر روز خبر می‌دادیم که امروز کیت یا ماسک یا لباس کادر درمانی به کشور می‌آید، متوجه می‌شدیم که کشورهای اروپایی به بهانه تحریم مانع ورود این تجهیزات به کشور شده اند و در روزهایی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم، فقط همدلی بخش‌های مختلف کشور بود که ما را به ادامه کار دلگرم نگه داشت.

وی افزود: دنبال کالبد شکافی غفلت‌ها گذشته نیستیم، اما همین اروپا که خود را مصون از بیماری می‌دانست طبق پیش بینی‌های علمی دوباره با مرگ‌های بالای روزانه هزار نفر مواجه خواهد شد.

نمکی اضافه کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در همان روزهای اول شیوع، کادرهای تشخیصی و درمانی ما در ۳۶ مبدا ورودی کشور مستقر شدند و به تدریج این بخش تقویت شد.

وی همکاری خوب کادر درمانی را یکی از نقاط قوت نظام سلامت ایران دانست و گفت: در شرایطی که یک مورد بیمار پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نماند، ایرانیان مقیم خارج کشور متقاضی بازگشت به ایران بودند که این کار با همکاری وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد و در یک مورد ۵۷ دانشجو از ووهان چین به کشورمان بازگشتند.

کد خبر: ۵۴٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha