۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
مسدود بودن راه ۳۵۰ روستای گیلان؛ مردم دست به بیل و پارو شدند
وعده‌ها به روز پنجم رسید؛

مسدود بودن راه ۳۵۰ روستای گیلان؛ مردم دست به بیل و پارو شدند

گیلان – آفتاب پنجمین روز برفی در گیلان طلوع کرد و وعده‌ها برای بازگشایی مسیرها به امروز ختم شد اما همچنان راه دسترسی ۳۵۰ روستای استان مسدود است.

بازار – پنج روز گذشته برف، این نعمت خدادادی برای اهالی استان گیلان در سایه بی تدبیری مسئولان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و به گفته مردم، مدیریت بحران استان در این حوزه ضعیف عمل کرده است.

در حال حاضر اهالی استان گیلان خود دست به کار شده اند و بیل و پارو به دست گرفته اند و مسیرهای تردد و خیابان ها را برفروبی می کنند و در این بین گروه های بسیجی و امدادی نیز به کمک آنان آمده اند.

به گذشت پنج روز، هنوز راه ۳۵۰ روستا، برق ۲۰ هزار مشترک و آب شرب حدود ۵۰۰ مشترک طبق آمارهای مسئولان قطع است، اما مشکلات استان برفی گیلان در زیر چتر سفید برف و سرسبزی طبیعت این استان همیشه سبز مدفون شده است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره آخرین وضعیت استان گیلان با اشاره به بازدید از طریق بالگرد گفت: همه راه‌های اصلی استان باز است و راه‌های فرعی نیز طبق بازدیدهای صورت گرفته مفتوح است.

اکنون راه ۳۵۰ روستا دچار مشکل است و راهداران با ۴۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری مشغول خدمات دهی هستند

وی با اشاره به دو هزار و ۵۰۰ روستای گیلان گفت: ۵۵۸ روستا از نظر راه دچار مشکل هستند و اکنون راه ۳۵۰ روستا گرفتار مشکلات است و راهداران با ۴۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری مشغول خدمات دهی هستند.

وی با اظهار اینکه وزیر راه و شهرسازی با سفر به گیلان، مدیریت کار را برعهده گرفتند و اکنون دو معاون وی در منطقه حضور دارند، افزود: یک معاون وزیر راه در آزادراه قزوین – رشت منطقه امامزاده هاشم مستقر است.

نوبخت یاداور شد: طبق برنامه راه‌های روستایی روز جمعه بازگشاییی می شود و از شنبه وضعیت تاحدودی عادی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مشکل برق ناشی از آن است که گروه‌ها برای اتصال کابل ها و سیم ها، با مشکل دسترسی به مسیرها روبرو هستند و از ۲۵۰ هزار مشترکی که برقشان قطع شده بود اکنون ۲۶ هزار مشترک با قطعی برق مواجه هستند و طبق وعده وزیر نیرو و توانیر،این مشکل نیز روز جمعه برطرف می شود.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب نداریم، گفت: مشکل اصلی قطعی برق و پمپاژ آب است و از ۶۴ هزار مشترک دچار قطعی آب بودند که اکنون تعداد آن به ۵۰۰ مشترک کاهش یافته است.

نوبخت با بیان اینکه از ۷۱۰ هزار مشترک آب شهری گیلان ۶۴ هزار مشترک آب نداشتند، اضافه کرد: هم اکنون ۵۰۵ مشترک آب ندارند که تا فردا وصل می شود اما ۳۴ هزار مشترک از ۳۲۰ هزار مشترک آب روستایی با قطعی آب مواجه هستند و یا افت فشار آب دارند که به محض برقراری برق، مشکل حل می شود.

در عین حال ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، به وضعیت خدمات رسانی در نقاط مختلف استان اشاره و تصریح کرد: طبق اعلام وزیر نیرو بارش برف در گیلان از یکشنبه شب تا روز سه شنبه، ۲۷ برابر میانگین کشور در محدوده زمانی مذکور بوده که ۸۵ درصد خطوط انتقال و شبکه های توزیع برق استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه قطعی برق ۲۵۰ هزار مشترک برق با اقدامات صورت گرفته به ۲۶ هزار مشترک در زمان حال رسید، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مدیران شرکت توزیع و برق منطقه ای؛ حداکثر تا روز شنبه، برق قریب به اتفاق مشترکانی که قطع شده، وصل می شود.

معابر اصلی شهر رشت بازگشایی شد

استاندار گیلان خطاب به مدیر شرکت توزیع برق استان بیان داشت: مردم می گویند رفع این اختلال در مناطق سخت گذر زمانبر است اما در همین چند قدمی ما و در بخش هایی از داخل شهرها از جمله شهر رشت همچون حمیدیان، رودبارتان، دانشسرا، پل عراق، شهدای گمنام، عینک ، پسیخان و ... ده ها ساعت را بدون برق گذراندند که پذیرفتنی نیست این در حالی است که معابر اصلی شهر رشت دیروز گشایش یافت و بسیاری از مسیرهای فرعی درون شهری نیز قابل تردد بود.

زارع به قطعی انشعابات آب نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بخش اعظمی از این مشکل به دلیل نبود برق بوده، ادامه داد: بر اساس گزارش معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، هنوز در برخی مناطق افت فشارآب وجود دارد.

استاندار گیلان بر لزوم برق‌رسانی هرچه سریع تر و حل مشکلات شبکه های ارتباطی در مناطق روستایی و نیز مناطق سخت گذر استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بر اثر بارش برف در گیلان، ۱۹ پست ۶۳ کیلوولت و دو پست فوق توزیع ۲۳۰ کیلوولت از مدار خارج شده بود، اظهار داشت: هم اکنون تنها یک پست برق در مدار قرار ندارد که بر اساس برنامه ریزی ها تا فردا این مشکل نیز برطرف می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: با توجه به بازگشایی معابر و راه ها، تمامی مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها در روز شنبه دایر است.

وی با بیان اینکه اقدامات امدادی و خدمات رسانی با جدیت در حال انجام است، افزود: امروز نیز به صورت هوایی به اتفاق معاون رئیس جمهوری و نماینده اعزامی دولت به گیلان، بازدیدی از مناطق مختلف استان صورت گرفت و وضعیت بخش های متعدد بررسی شد.

طبق آخرین آمارها،آب شرب ۵۰۰ مشترک شهری استان قطع و هفت هزار و ۲۰۰ مشترک نیز با افت فشار آب مواجه هستند ضمن آنکه در روستاها نیز آب شرب پنج درصد مشترکان، قطع است که باید طی زمان کوتاهی ، برطرف شود.

اگرچه تلاش مسئولان برای بازگشایی مسیرهای ادامه دارد اما گزارش ها حاکی از آن است که مردم مناطق روستایی و یا شهرها برای بازگشایی مسیرها و معابر درون شهری خود دست به کار شده اند و با بیل و پارو اقدام به برف‌روبی می کنند تا شهر و روستا از محاصره برف خارج شود.

کد خبر: ۵٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha