۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
ظرفیت ۴ تا ۵ میلیارد دلاری رمز ارزها برای کشور
نماینده مجلس مطرح کرد

ظرفیت ۴ تا ۵ میلیارد دلاری رمز ارزها برای کشور

قادری، نماینده مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود که با فعال‌سازی رمزارزها در ایران بتوانیم ۴ تا ۵ میلیارد دلار ظرفیت ایجاد کنیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رمز ارز نوعی پول دیجیتال محسوب می‌شود که در آن تولید واحد پول و تایید اصالت نقل و انتقال با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری به کنترل در می‌آید و معمولاً به‌ طور غیرمتمرکز کار می‌کند. اکنون که ایران با انواع تحریم‌ها دست در گریبان است، برای نقل و انتقال ارز گسترش این پول دیجیتال فرصت خوبی به حساب می‌آید که نباید آن را از دست داد.

البته کشورهایی که استفاده از رمز ارز در آنها رشد داشته، دلایل مشابه ایران را نداشتند و صرفا جنبه اقتصادیش را مدنظر قرار داده‌اند. به طور نمونه و براساس گزارش صندوق بین‌المللی در میان دوازده کشور دارای اقتصادهای کم درآمد و متوسط، هند شاهد بزرگترین جهش در تعداد حساب‌های پول دیجیتال ثبت شده از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بوده است.    

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران نیز هفته گذشته نشستی در همین زمینه برگزار کرده بود. گرچه هنوز جزییات این جلسه مشخص نشده، اما تا همین اندازه هم نشان دهنده میزان اهمیت تولید رمز ارز در کشور است.

جعفر قادری؛ نماینده مجلس یازدهم در رابطه با تاثیر استفاده از رمزارزها در شرایط فعلی جهت نقل و انتقالات مالی و دورزدن تحریم‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: حدود ۴ یا ۵ میلیارد دلار از طریق رمز ارز می‌تواند به کمک کشورمان آید. اکنون در شرایطی قرار داریم هر عدد کوچکی که در بخش ارز توانایی رفع کمی از مشکلات را داشته باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت به سود ایران است، بنابراین باید هرچه سریعتر آن را انجام دهیم که انشاالله از این طریق کسب درآمد ارزی و نقل و انتقالات  فراهم آید.

این نماینده مجلس در رابطه با فراهم بودن امکان استفاده از این ظرفیت در کشور توضیح داد: دولت نرخ گاز و برق را بالا در نظر گرفته است، در حالی که این نرخ‌ها باید در حدی مورد تعریف قرار گیرد که برای تولیدکننده ارز توجیه پذیر باشد تا در شرایط فعلی بتواند از این امکان و فرصت نهایت استفاده را ببرد.

قادری در خصوص روند قانونگذاری در دنیا درباره رمز ارز نیز بیان کرد: دنیا در حال بهره بردن از این ظرفیت است و ما هم باید زمینه‌های استفاده از فرصت فوق را مهیا سازیم تا از این قافله عقب نمانیم. به خصوص در شرایطی که کشور مورد تحریم قرار گرفته و کسب درآمدهای ارزی سخت‌تر از گذشته شده است. از طرف دیگر بدین طریق تا حدودی می‌توان گشایشی برای حل مشکلات ارزی کشور فراهم آورد. علاوه بر این، همانطور که اشاره کردم اکنون برخی از کشورها در زمینه تولید رمز ارز در حال سرمایه‌گذاری وسیعی هستند، بنابراین نه تنها نباید از آنها عقب بمانیم، بلکه باید از این طریق عقب افتادگی ها را نیز جبران کنیم.    

وی در رابطه با برنامه مجلس در این خصوص اظهار داشت: طرح تولید رمز ارزها از جمله کارهای مجلس به حساب می‌آید که در آن به جد ورود پیدا خواهند کرد. سه‌شنبه هفته گذشته هم کمیسیون اقتصادی در این زمینه جلسه‌ای برگزار کرده بود که پس از انتشار گزارش آن، نمایندگان به یک جمع‌بندی جهت تعیین تکلیف در این حوزه خواهند رسید.

این نماینده مجلس در این‌باره  اضافه کرد: نمایندگان از این جهت وارد قضیه رمزارز شدند که اهمیت فراوانی در دنیای امروز دارد، اما با این حال کشور از خلاءهایی در این زمینه در رنج است که باید برطرف شود. تلاش نمایندگان در این زمینه از آن رو است که با مصوب کردن قانون تکلیف دستگاه‌های اجرایی مشخص شود.

کد خبر: ۵۳٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha