۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
امریکا و چین بزرگترین تولیدکنندگان غذا در دنیا
به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی؛

امریکا و چین بزرگترین تولیدکنندگان غذا در دنیا

تامین غذا یکی از اصلی ترین دغدغه های دنیای امروز است. دغدغه ای که با مساله گرمایش زمین و بحران های ناشی از آن هر روز هم بزرگتر می شود. طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی امریکا و چین بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی در دنیا هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از بزرگترین معضلات دنیا در این روزها تامین غذا و تولید محصولات کشاورزی است. مطالعات انجام شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی جهانی نشان می دهد تنها شمار کمی از کشورهای جهان هستند که توانسته اند در تولید محصولات کشاورزی و فراورده های غذایی موفق عمل کنند.

یک دلیل بسیار مهم برای این موفقیت را می توان در نیاز به زمین برای تولید محصولات کشاورزی دانست. در نتیجه کشورهایی که مساحت بالایی دارند و می توانند زمین کافی برای انجام کار کشاورزی در اختیار داشته باشند، می توانند در صنعت کشاورزی هم موفق عمل کنند و محصولاتی برای بازار جهانی به بازار عرضه کنند. سازمان خواربار و کشاورزی جهانی در این گزارش چهار کشور دنیا را به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان محصولات غذایی در دنیا معرفی کرده است که این کشورها عبارتند از چین و هند و امریکا و برزیل. این کشورها هم در تولید محصولات کشاورزی پیشگام هستند و هم در صادرات محصولات غذایی در دنیا جایگاه ویژه ای دارند.

در میان این کشورها، امریکا را می توان به عنوان تاثیرگذارترین کشور در تولید محصولات غذایی در دنیا معرفی کرد. این کشور هم بزرگترین تولیدکننده محصولات غذایی در دنیا است و هم بزرگترین صادرکننده آن محسوب می شود. اما چین و هند که در زمره بزرگترین تولیدکنندگان قرار دارند به دلیل جمعیت زیاد و مصرف داخلی زیاد، نمی توانند سهم زیادی از این محصولات را به بازار جهانی صادر کنند.

چین چه محصولاتی تولید می کند
چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و فراورده های غذایی در دنیا است. اما به دلیل جمعیت زیاد و نیاز بالای مصرفی، چین برای تامین نیاز داخلی مجبور به واردات محصولات غذایی است. با وجود اینکه بحش زیادی از زمین های چین در منطقه کوهستانی قرار دارد یا به دلیل کمبود بارش برای کشاورزی دیم قابل استفاده است ولی کیفیت خاک در این کشور به خصوص در مناطق جنوبی و شرقی چین به گونه ای است که باعث بهره وری زیاد تولید محصولات کشاورزی در این کشور شده است. چین می تواند حجم زیادی از نیاز داخلی را با تولید در مزارع داخلی کشور تامین کند و کیفیت محصولات کشاورزی تولیدی این کشور هم در میان تولیدات جهان بسیار چشمگیر است.

نکته دیگری که باعث موفقیت چین در صنعت تولید غذا و کشاورزی شده است، جمعیت بالای این کشور و نیروی کار زیاد  فعال در حوزه کشاورزی است. طبق گزارشهای رسمی دولت چین ۳۱۵ میلیون نفر در صنعت غذا و کشاورزی مشغول به کار هستند که بیش از کل جمعیت ساکن در کشور امریکا است. این کشور آسیایی به تولید محصولات مختلف غذایی که دارای ارزش بالایی هستند و تقاضا برای آنها بسیار زیاد است می پردازد. از جمله این محصولات کشاورزی می تواند به برنج و گندم  اشاره کرد. چین از بزرگترین تولیدکنندگان سبزیجاتی مانند سیب زمینی، کاهو، پیاز، کلم، لوبیا سبز، بروکلی، بادمجان، اسفناج، هویج، خیار، گوجه فرنگی و کدو حلوایی است و در تولید میوه هایی از قبیل انواع گلابی، انگور، سیب، هلو، آلو و هندوانه بسیار فعال است.

 در بخش تولید دام و محصولات دامی هم این کشور فعالیت بسیار وسیعی دارد. آمارها نشان می دهد چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر گوسفند، گوشت انواع مرغ، گاو، بز و ماهی است و حجم زیادی تخم مرغ و عسل را وارد بازار مصرف می کند. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بادام زمینی در جهان است.

امریکا چه محصولاتی تولید می کند
صنعت کشاورزی در امریکا در زمره کارآمدترین صنایع است و بهره وری تولید در این کشور بسیار زیاد است. این کشور نسبت به هند و چین نیروی کار کمتری دارد ولی حجم تولید محصولات کشاورزی امریکا تقریبا معادل چین است. سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی اعلام کرده است دلیل حجم بالای تولید محصولات کشاورزی در امریکا بهره گیری این کشور از تکنولوژی ها و روش های نوین تولید است که باعث شد تا راندمان تولید افزایش پیدا کند.

نکته مهم در مورد صنعت کشاورزی در امریکا این است که مزارع در بخشهای مختلف کشور مشاهده می شود و تنها یک یا چند منطقه به تولید محصولات کشاورزی مشغول نیست. ولی برخی از ایالتها بیش از دیگر ایالتها در تولید محصولات کشاورزی کلیدی نقش ایفا می کنند که این ایالتها عبارتند از کالیفرنیا، آیوا، تگزاس، نبراسکا، مینسوتا، ایلینوی، کانزاس، کارولینای شمالی، ویسکانسین و ایندیانا. اصلی ترین محصولات کشاورزی تولیدی در این کشور را می توان ذرت،دانه سویا، گندم، پنبه، تنباکو، برنج، سورگوم و جو دانست ولی در تولید انواع میوه و سبزی شامل انگور و پرتقال و سیب ،کاهو و کلم، دانه های سویا و گوشت بوقلمون و مرغ  نیز بسیار فعال است.

شرکتهای غذایی امریکایی در صادرات نیز نقش مهمی دارند و بخش زیادی از محصولات این کشور به بازارهای کانادا، مکزیک، چین، ژاپن و آلمان صادر می شود. اصلی ترین محصولات صادراتی امریکا عبارتند از دانه های سویا، گندم و ذرت.دیگر کالاهای صادراتی این کشور عبارتند از انواع بادام، پسته، پنبه، سیب زمینی  و انواع  فراورده های گوشت پرندگان.

طبق آمارهای ارایه شده توسط وزارت کشاورزی امریکا ۲.۲ میلیون مزرعه بزرگ در امریکا وجود دارد و بالغ بر ۹۳ درصد از این مزارع با استفاده از آخرین تکنولوژی ها و علم در دنیا به تولید می پردازند . امریکا به عنوان کشوری که صنعت کشاورزی در آن بالاترین راندمان را دارد معرفی شده است.

کد خبر: ۵۳٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha