۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
فعالیت چراغ خاموش برخی از کسبه در محدودیت های کرونایی
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

فعالیت چراغ خاموش برخی از کسبه در محدودیت های کرونایی

مشهد- باوجود اینکه طرح کاهش فعالیت کسبه از بیست آبان ماه در مشهد به مرحله اجرا درآمده و فعالیت کسبه غیرضروری تا ساعت ۱۸ بعدازظهر محدود شده، اما مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از کسبه با این محدودیت‌ها کنار نیامده و به طرق مختلف سعی در ارائه خدمات به مشتریان دارند.

بازار- گروه استان‌ها: گشت‌وگذار خبرنگار بازار از خیابان‌های مشهد پس از ساعت ۱۸ حاکی از آن است که هنوز اعمال محدودیت‌ها به‌طور کامل اجرایی نشده است. در خیابان پیروزی درست مقارن ساعت ۱۹ درحالی‌که یک ساعت از طرح محدودیت گذشته اما چراغ‌های یکی از مشاوران املاک روشن است و لذا همین موضوع نظر ما را جلب می‌کند.

جالب اینجاست که افراد شاغل در این واحد صنفی همگی بر روی نیمکت‌های خارج مغازه نشسته و لذا به‌محض نزدیک شدن یکی از افراد با این جمله که «بفرمائید در خدمت هستم» را برای مشاوره و نشستن بر روی همان نیمکت‌های بیرون مغازه از ما دعوت می‌کند.

کرکره‌های نیمه‌افراشته
در خیابان دستغیب هم برخی از اصناف درحالی‌که کرکره مغازه را به میزان دوسوم پائین کشیدند اما چراغ‌های مغازه را روشن گذاشته تا در صورت مراجعه به مشتری پاسخ دهند.

هنگامی‌که از صاحب فروشگاه در خصوص کاسبی به این شیوه سؤال می‌کنیم پاسخ می‌دهد: از زمان شیوع کرونا تاکنون درآمد ما به کمتر از صنف کاهش‌یافته درحالی‌که هزینه‌ها سه برابر شده است لذا چاره‌ای نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این راستا تذکری به شما داده‌شده یا خیر عنوان می‌کند: تاکنون که اخطاری داده نشده است.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر حاکی است به‌رغم ممنوعیت بازگشایی اصناف غیرضروری پس از ساعت ۱۸ بعدازظهر اما هنوز برخی از اصناف و فروشگاه‌های غیرضروری مانند، ابزار و یراق، فروشگاه‌های ماهیان زینتی، کلینیک حیوانات، کلیدسازی‌ها، ساندویچ‌فروشی، لوازم‌یدکی، فروشندگان ظروف یک‌بارمصرف آژانس‌های معاملات ملکی واقع در خیابان‌های دستغیب، سجاد شهر، بولوار پیروزی، بولوار قرنی و دیگر مسیرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند!

فشار اقتصادی بر روی کسبه
بنا بر گفته رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بخش خدمات در این استان به‌ویژه در حوزه گردشگری  و حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و یا صنوفی مانند پوشاک و صنایع‌دستی افزون بر ۶۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب را براثر شیوع بیماری کرونا تجربه کردند که محدودیت‌های جدید بر این فشار مضاعف می‌افزاید.

تعطیلی اجباری و کاهش ساعات کاری در بسیاری از صنوف از اسفندماه سال گذشته تاکنون فشار مضاعفی را بر بخش خدمات در این استان وارد کرده است و مشکلات بسیاری از قبیل تعدیل نیرو، سررسید چک‌ها، تعویق اجاره واحد خدماتی، کاهش درآمد و ضعف اقتصادی برای کسبه به همراه داشته است.

در این میان دغدغه برخی از کسبه در راستای تأمین معاش و پرداخت بدهی‌ها که موجب شده تا با اعمال محدودیت‌های جدید اما مخفیانه کرکره مغازه‌های خود را بالا نگاه‌دارند و حتی جریمه‌های قانونی را به جان بخرند!

ضرورت حمایت از اصناف
در همین راستا یکی از فروشندگان لوازم لوکس خانگی و دکوری در خیابان احمدآباد نیز بابیان اینکه ایجاد محدودیت برای ساعت کاری باید متناسب با مشاغل باشد اظهار می‌کند: کمتر مشتری صبح‌ها برای خرید اجناس لوکس به فروشگاه ما مراجعه می‌کند و لذا ساعت کار ما شب‌ها است که آن‌هم به دلیل محدودیت ساعت کاری باید ساعت ۱۸ نسبت به تعطیلی اقدام کنیم لذا این محدودیت برای ما دردسرساز شده است.

هادی حسینی اظهار می‌کند:  دولت در حالی بالاجبار بر روی اصناف فشار می‌آورد که حاضر به هیچ کمکی در این راستا به صنوف نیست.

وی بابیان اینکه مغازه‌داران باید باوجود تعطیلی اما بیمه و دستمزد کارکنان خود را کامل پرداخت کنند بیان می‌کند: حداقل باید دولت در این راستا تخفیف و یا طرح حمایتی از صنوف داشته باشد.

وی ابراز می‌کند: از سال گذشته تاکنون دو ماه اجباری تعطیلی بودیم و حالا نیز نیمی از ساعات طلایی کار را باید تعطیل کنیم و این در حالی است که دولت حاضر به بخشودگی مالیات هم نیست!

اخطار به اصناف متخلف
در همین حال مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه بسیاری از اصناف در این طرح همکاری قابل‌توجهی داشتند اظهار کرد: در نخستین روز از اجرای این طرح با فعالیت تعداد ۱۰ گروه بازرسی افزون بر سه هزار و ۱۰۰ بازرسی همراه با صدور اخطاریه انجام پذیرفت.

امیر دلداری عنوان کرد: در این بازرسی‌ها گشت‌های مشترک بهداشت، اماکن، نیروی انتظامی، اتحادیه‌های صنفی و بازرسی اصناف حضور دارند.

وی بابیان اینکه تعداد ۱۰ گروه از اتاق اصناف مشهد در سطح شهر نسبت به پایش و رصد فعالیت کسبه را بر عهده‌دارند  اظهار کرد: اخطار، جریمه و هم‌چنین مهروموم واحدهای صنفی ازجمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه در نخستین روز اجرای این طرح نسبت به تذکر بسنده شد افزود:  در جریان این بازدیدها قالب اصناف همکاری لازم را مبذول داشتند.

قدردانی فرماندار مشهد
گفتنی است در همین حال فرماندار مشهد ضمن قدردانی از همکاری اصناف و کسبه این کلان‌شهر اعلام کرد: ۷۰ درصد اصناف در شب نخست اعمال محدودیت‌های کرونایی مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت کردند که از آنان سپاسگزاریم.

محمدرضا هاشمی به بازدید میدانی صورت گرفته از اصناف مشهد اشاره و بیان کرد: برخی کسبه که در شب نخست همچنان فعالیت داشتند اعلام کردند از محدودیت‌ها اطلاعی ندارند و برخی دیگر که در گروه‌های شغلی به‌جز گروه یک بودند مانند برخی اغذیه‌فروشی‌ها خدمات خود را تنها به شکل بیرون بر ارائه کرده و پذیرش حضوری مشتری نداشتند لذا نباید باز بودن این صنوف از سوی مردم به معنای رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ابلاغی تلقی شود.

وی در مورد برخورد با متخلفان گفت: بر اساس ابلاغ ستاد کرونا اگر افراد رعایت نکنند. تذکر و اخطار داده می‌شود اگر نیاز بود پرونده تشکیل و جریمه خواهند شد. همچنین اگر عده‌ای با باز بودن مغازه‌هایشان سلامت خود و مردم را به خطر بیندازند پلمپ می‌شوند.

زنجیره بیماری
شرایط بد اقتصادی، کاهش فروش اصناف و سایه اندازی کرونا بر اقتصاد بر هیچ شخص و یا مسئولی پوشیده نیست و به طور زنجیر وار همه ما و کسبه را به یکدیگر متصل کرده است اما واقعیت اینست که دور زدن این محدودیت ها و دور زدن قانون نه تنها کمکی به اقتصاد ما نمی کند بلکه موجب می شود تا این ویروس زنجیر پاره کرده و علاوه بر اقتصاد سلامتی ما را نیز تهدید کند.

کد خبر: ۵۳٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha